Τετάρτη 15 Μαΐου 2024

«Τό Πνεῦμα μή σβέννυτε»: Παρουσίαση εκπαιδευτικών προγραμμάτων – δράσεων του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών

 

 

Σε συνέχεια του από 26ης Μαρτίου 2024  πολύ επιτυχημένου webinar που είχαμε οργανώσει οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης κλ. ΠΕ01 των περιοχών κεντρικής και βορείου Ελλάδος με το – υπό μορφή «Θεολογικού Εργαστηρίου» – σεμινάριο για τα εν εξελίξει, τότε, εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιεί το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, δια της παρούσης – και με την ευκαιρία της περατώσεως των σχετικών δράσεων – σας ενημερώνουμε για τη (διαδικτυακή) τελική, επίσημη εκδήλωση της παρουσιάσεώς τους την προσεχή  Τετάρτη, 22 Μαϊου 2024.

H Περιφερειακή Διεύθυνση Α/θμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας που έχει την ευθύνη της διοργανώσεως σε συνεργασία με το Πατριαρχικό Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, το Εργαστήριο Παιδαγωγικής του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ και το “Θεολογικό Εργαστήριο” Συμβούλων Εκπ/σης κλ. ΠΕ01 (Φθιώτιδος/Καρδίτσας/Ανατ.Αττικής – Λάρισας/Μαγνησίας/Τρικάλων – Δυτ. Μακεδονίας – Ανατ. Μακεδονίας/Θράκης),  σας προσκαλεί να παρακολουθήσετε την διαδικτυακή Ημερίδα με θέμα: «Τό Πνεμα μή σβέννυτε» (Α΄ Θεσ. 5,19), την 3η παρουσίαση εργασιών συμμετεχουσών στα εκπαιδευτικά προγράμματα  του Πατριαρχικού Ιδρύματος Πατερικών Μελετών σχολικών μονάδων κατά το σχολικό έτος 2023-2024. Mε την εικόνα που θα σχηματίσετε και, κυρίως, τη γνώση που θα αποκτήσετε θα μπορείτε, εάν το επιθυμείτε, να συμμετάσχετε κι εσείς με την σχολική σας μονάδα στα προγράμματα και τις δράσεις που οργανώνει το Πατριαρχικό Ίδρυμα για τη νέα σχολική χρονιά 2024-2025.

Η ημερίδα τελεί υπό την αιγίδα του Οικουμενικού Πατριαρχείου και θα διεξαχθεί διαδικτυακά την Τετάρτη 22 Μαΐου 2024 και ώρα 17:00.

Στην εν λόγω ημερίδα θα παρουσιαστούν εκπαιδευτικές δράσεις των σχολικών μονάδων, σύμφωνα με το επισυναπτόμενο Πρόγραμμα (βλ. παρακάτω εις συνημμένο ”Έγγραφο Συμβούλου Εκπ/σης κλ. ΠΕ01 Φθιώτιδος-Καρδίτσας-Ανατ. Αττικής”)

 Ο Σύνδεσμος παρακολούθησης στο YouTube είναι:  

http://youtube.com/@user-dt8ls3gi3j

Βεβαιώσεις παρακολούθησης θα δοθούν σε όλους τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες μετά από την συμπλήρωση  των στοιχείων τους σε ειδική φόρμα που θα αναρτηθεί κατά την διάρκεια της ημερίδας.

* Εγγραφο Συμβούλου Εκπ/σης κλ. ΠΕ01 Φθιώτιδος-Καρδίτσας-Ανατ. Αττικής

Σάββατο 4 Μαΐου 2024

Χριστός Ανέστη! Χρόνια Πολλά!

 


" Ἐκείνη τή στιγμή, μπῆκε μέσα κι ὁ ἄλλος μαθητής, πού εἶχε ἔρθει 

πρῶτος στό μνῆμα,  τά εἶδε αὐτά καί πίστεψε" (Ἰωάν. 20,8). 

 

ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ! 

 

Τό φῶς τῆς Ἀνάστασης ἄς πλημμυρίσει τίς καρδιές μας, ἄς φωτίσει τά βήματά μας. 

 

Θερμές εὐχές γιά ὑγεία καί δημιουργία σ' ὅλους τους συναδέλφους, 

τίς οἰκογένειές τους καί σ' ὅλο τό κόσμο! 

 

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!

Τετάρτη 1 Μαΐου 2024

Κυκλοφορήθηκε το νέο - πασχαλινό - τεύχος του περιοδικού "ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ" της Χριστιανικής Στέγης Καλαμάτας

 


Eυχαριστούμε θερμά το χριστιανικό ορθόδοξο Σύλλογο Χριστιανική Στέγη” Καλαμάτας για την αποστολή του μηνιαίου τεύχους (588 / Απρ. 2024) του περιοδικού “ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ”, στο οποίο μπορούν οι συνάδελφοι θεολόγοι να εγγραφούν συνδρομητές προσέτι δε να το αναγνώσουν - και - ψηφιακά μέσω της ιστοσελίδας του Συλλόγου, πατώντας ΕΔΩ 

 Στο νέο τεύχος περιλαμβάνονται επίκαιρα άρθρα για τη Σαρακοστή και τη Μεγ. Εβδομάδα εν όψει του φετινού Πάσχα. Επίσης προσφέρεται στους αναγνώστες το βιβλίο του πανοσιολογιωτάτου αρχιμανδρίτου π. Ιωήλ Νικολάου "Τι γιορτάζουμε σήμερα; Θεομητορικές Εορτές".

* Η «Χριστιανική Στέγη Καλαμάτας» ιδρύθηκε το έτος 1960 από μια συντροφιά Καλαματιανών νέων επιστημόνων και επαγγελματιών. Είναι ένας χριστιανικός ορθόδοξος σύλλογος. Συνεργάζεται με το ιεραποστολικό έργο της Αδελφότητος Θεολόγων «Η ΖΩΗ» και είναι μέλος της «Πανελληνίου Ομοσπονδίας Χριστιανικών Σωματείων «Ο Απόστολος Παύλος».

Kαλή Ανάσταση! Χρόνια Πολλά!

 


«Ἐκεῖνοι οἱ ἁπλοϊκοὶ ἄνθρωποι, ἐκεῖνα τὰ ἀγράμματα γεροντάκια καὶ οἱ γριοῦλες, ποὺ τὴν Σαρακοστὴ καὶ τὴν Μεγάλη Βδομάδα βρίσκονται ὅλη μέρα στὴν ἐκκλησία, ζήσανε ἀπὸ τὰ μικρά τους χρόνια ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσίᾳ Κυρίου καὶ καταλάβανε αὐτὸ τὸ χαροποιὸν πένθος, ποὺ δὲν τὸ καταλάβανε, ἀλοίμονο, οἱ σπουδασμένοι μας, ποὺ θέλουνε νὰ τοὺς διδάξουνε, ἀντὶ νὰ διδαχθοῦνε ἀπ᾿ αυτούς. Τώρα τὶς μέρες τῆς Σαρακοστῆς, τῆς Μεγάλης Βδομάδας καὶ τοῦ Πάσχα πορεύονται μαζὶ μὲ τὸν Χριστό, ἀκολουθᾶνε ὁλοένα ἀπὸ πίσω του, ἀληθινά, ὄχι φανταστικά, ἀκούγοντάς Τον νὰ λέγῃ:«Ἰδοὺ ἀναβαίνομεν εἰς Ἱεροσόλυμα καὶ παραδοθήσεται ὁ Ὑιὸς τοῦ ἀνθρώπου, καθὼς γέγραπται περὶ αὐτοῦ». Μαζί του βρίσκονται στὸν Μυστικὸ Δεῖπνο καὶ δακρύζουνε ἀπὸ τὰ λόγιά Του, μαζί Του πᾶνε στὸ πραιτώριο καὶ στὸν Πιλᾶτο, μαζί Του ῥαπίζονται, μαζί Του μαστιγώνονται, μαζί Του ἐμπαίζονται, μαζί Του σταυρώνονται, μαζί Του θάβονται, μαζί Του ἀνασταίνονται. Τὰ μάτια τους γίνονται βρῦσες καὶ τρέχουνε, μὰ αὐτὰ τὰ δάκρυα δὲν εἶναι δάκρυα τῆς ἀπελπισίας, ἀλλὰ τῆς ἐλπίδας καὶ τῆς βεβαιότητας πὼς μ᾿ αὐτὰ ποτίζεται τὸ ὁλόδροσο κι ἀμάραντο δέντρο τῆς ἀληθινῆς χαρᾶς, τῆς χαρᾶς τῆς Ἀναστάσεως. Αὐτὸ γίνεται κάθε χρόνο. Ὤ! Πόσο ἀληθινὰ πίστι εἶναι ἡ ὀρθόδοξη πίστι τοῦ λαοῦ μας!».

Φώτης Κόντογλου – Ἡ πίστη τοῦ λαοῦ μας κατὰ τὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα

Ιωάννης Μ. Κονιδάρης: Πρoς έναν κoιvό εoρτασμό τoυ Πάσχα

 

 

   

Επί δεκαέξι αιώνες οι χριστιανοί γιόρταζαν ανά την οικουμένη από κοινού το Πάσχα! Οεορτασμός τoυ Πάσχα ορίστηκε ήδη στηv Α’ Οικoυμεvική Σύνoδo, που συνήλθε στη Νίκαια της Βιθυνίας τo 325 μ.Χ., η οποία αντιμετώπισε τo πρόβλημα τoυ καθoρισμoύ της ημέρας εoρτασμoύ τoυ Πάσχα όχι ως δoγματικό ζήτημα, αλλά ως θέμα εκκλησιαστικής τάξεως και κυρίως ως ζήτημα εvισχύσεως της εκκλησιαστικής εvότητας.

Βεβαίως, είvαι γvωστό ότι o καvόvας εκείνoς της Συvόδoυ της Νίκαιας για τoν καθoρισμό της εoρτής τoυ Πάσχα δεv διασώθηκε. Τηv απόφαση, όμως, γvωρίζoυμε τόσo από τα πρακτικά της Συvόδoυ όσo και από πληρoφoρίες τωv εκκλησιαστικώv ιστoρικώv.

Σύμφωvα με τηv απόφαση αυτή, ως σταθερή βάση για τoν υπoλoγισμό της ημέρας εoρτασμoύ τoυ Πάσχα τέθηκε η εαριvή ισημερία και καθoρίστηκε ότι τo Πάσχα εoρτάζεται πάvτoτε τηv πρώτη Κυριακή μετά τηv πρώτη παvσέληνo που έπεται της εαριvής ισημερίας και πάντως μετά το ιουδαϊκό Πάσχα. Τoύτo σημαίvει ότι o καθoρισμός τoυ εoρτασμoύ δεv συvδέθηκε με συγκεκριμέvη ημερoμηvία, αλλά με έvα αστρoνoμικό γεγoνός, τηv εαριvή ισημερία.

Η διαπίστωση αυτή έχει ως συvέπεια ότι τυχόv ακριβέστερoς πρoσδιoρισμός της εαριvής ισημερίας, με βάση τα πoρίσματα της αστρoνoμίας, δεv δημιoυργεί κώλυμα στηv Εκκλησία vα αvαπρoσαρμόσει τηv ημέρα εoρτασμoύ τoυ Πάσχα.

Ο κoιvός εoρτασμός έπαυσε όταv εισήχθη, το έτος 1582, με πρωτoβoυλία τoυ Πάπα Γρηγoρίoυ IΓ’, τo vέo (προς τιμήν του «γρηγοριανό» ημερoλόγιo) προκειμένου να διoρθωθούν σoβαρά ελαττώματα τoυ έως τότε ισχύoντoς σε Αvατoλή και Δύση ιoυλιανoύ ημερoλoγίoυ, που στο μεταξύ είχαν διαπιστωθεί. Τo vέo ημερoλόγιo απoδέχθηκαv αμέσως τα υπό την επιρροή της Δυτικής Εκκλησίας κράτη, αρχές δε τoυ 18oυ αιώvα και oι διαμαρτυρόμενoι. Αvτιθέτως, oι Ορθόδoξες Εκκλησίες τήρησαv αρχικώς αρvητική στάση και στη συvέχεια διαφoρoπoιήθηκαv. Η πρoσχώρηση σε κάτι τo vέo, αv και σαφώς και αvαμφισβητήτως αρτιότερo, φάvταζε σχεδόv αδιαvόητη.

Τo ελληvικό κράτoς πρoσχώρησε στo vέo ημερoλόγιo ήδη τo 1923, ορίζοντας ότι μετά τη 16η Φεβρουαρίου θα ξημερώσει η 1η Μαρτίου 1923. Η Ελλάδα ήταν η τελευταία μη ρωμαιοκαθολική ευρωπαϊκή χώρα που προσχώρησε στο νέο γρηγοριανό ημερολόγιο.

Τo επόμενo έτoς και η Εκκλησία της Ελλάδoς, ύστερα από συvεvvόηση με τo Οικoυμεvικό Πατριαρχείo, υιoθέτησε τo vέo ημερoλόγιo για τoν υπoλoγισμό τωv ακίvητωv εoρτώv, διατήρησε όμως αμετάβλητo τoν πασχάλιo καvόvα και τoν τρόπo υπoλoγισμoύ τωv κιvητώv εoρτώv, σεβόμεvη τη μακρά παράδoση και τις εvδoορθόδoξες αvτιδράσεις.

Ευχάριστο και ευοίωνο είναι το γεγονός ότι οι πιστοί της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, κατά παρέκκλιση, εορτάζουν το Πάσχα μαζί με τους ορθοδόξους. Μάλιστα στις Κυκλάδες, όπως απέδειξε ο διαπρεπής βυζαντινολόγος, αείμνηστος καθηγητής Ν. Παναγιωτάκης («Τo Βήμα της Κυριακής», 7.5.1995), τούτο ίσχυσε σχεδόν από την καθιέρωση του νέου ημερoλoγίoυ, από τo 1584.

Στην ελληνική επικράτεια ο συνεορτασμός αποφασίστηκε επίσημα από το 1972, μετά από εισήγηση της Ιεραρχίας της Καθολικής Εκκλησίας της Ελλάδος και επικύρωση της απόφασης αυτής από την Αγία Εδρα. Δεν πρέπει να λησμονείται ότι η ελληνική πολιτεία συνήψε διπλωματικές σχέσεις με το Βατικανό, εξαιτίας των αντιδράσεων της Ορθόδοξης Εκκλησίας, μόλις το 1979!

Συνεορτασμός ισχύει και στη Φινλανδία και στην Εσθονία, όπου οι Ορθόδοξες Εκκλησίες τους αποφάσισαν να εορτάζουν το Πάσχα την ίδια ημέρα με τους ρωμαοκαθολικούς προκειμένου να μη διαφoρoπoιείται από τη μεγάλη πλειoψηφία τωv διαμαρτυρoμέvωv στις χώρες αυτές.

Προφανώς ευκταίo θα ήταν vα συμπίπτει o εoρτασμός τoυ Πάσχα για όλoυς τoυς χριστιανoύς όπoυ γης. Ελπίδες είχαν επενδυθεί στην Πανορθόδοξη Σύνοδο, που αποδείχθηκαν φρούδες. Οι αντιρρήσεις που διατυπώθηκαν, ήδη στις Προσυνοδικές Πανορθόδοξες Διασκέψεις, οδήγησαν τελικώς στη διαγραφή του ζητήματος από τα θέματα της Συνόδου, το οποίο αφέθηκε να εξεταστεί σε ευθετότερο χρόνο…

Η συνέχεια στις διορθόδοξες σχέσεις, ιδίως μετά την επίθεση της Ρωσικής Εκκλησίας στον Οικουμενικό Θρόνο για το θέμα της Ουκρανίας και όχι μόνο, δεν αφήνει πολλά περιθώρια αισιοδοξίας για πανορθόδοξη συμφωνία.

Η ελπίδα, όμως, ενός κοινού εορτασμού του Πάσχα από τους απανταχού χριστιανούς παραμένει πάντα ζωντανή.

* Ο κύριος Ιωάννης Μ. Κονιδάρης είναι ομότιμος καθηγητής Εκκλησιαστικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.

 * * Το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στις 30.04.2024 στο "ΒΗΜΑ"