Δευτέρα 11 Ιανουαρίου 2021

Σύγχρονη Εικονομαχία (η δια της μάσκας και των αντισηπτικών ενεργουμένη)

 


Toυ Κώστα Νούση, Φιλολόγου-Θεολόγου, M.Th.

 Στις μέρες της πανδημίας αποκαλύφθηκε η πνευματική πτωχεία των ανθρώπων της Εκκλησίας. Κυρίως μερικών ηγετών της, οι οποίοι δεν ήρθησαν στο ύψος των περιστάσεων. Περιμέναμε περισσότερη αντίσταση και αντ’ αυτού είδαμε μια κακομοίρικη υποταγή στον Καίσαρα. Μέχρι εκεί τα πράγματα θα ήταν συγχωρητέα, εάν και εφόσον πολλοί εκ των ηγουμένων ημών δεν προσπαθούσαν να τεκμηριώσουν και θεολογικά τις θέσεις τους, δηλαδή την πρωτοφανή για την εκκλησιαστική ιστορία αποδοχή του κλεισίματος των ναών και της απαγόρευσης της θείας λατρείας. Θυμήθηκα κάτι από τις κατηχήσεις του γέροντος Αιμιλιανού στους υποτακτικούς του, όπως καταγράφονται στο βιβλίο «Προσμονή Θεού» (εκδ. Ίνδικτος, 2018, σελ. 63), στο σημείο που αναφέρεται στη στάση μας ενώπιον του πόνου, της ασθενείας και του θανάτου: «Οπότε το να λέγη ο Γέροντας στον Θεόν ‘Θεέ μου, τα παιδιά μου με χρειάζονται’, αυτό είναι ένα πρόσχημα εκ μέρους του, για να καλύψη την δική του φιλοζωία». Πόσοι άραγε σήμερα πνευματικοί πατέρες μιλάνε για την αγάπη στον πλησίον, μόνο και μόνο προσχηματικώ τω τρόπω, προκειμένου να συστρατευθούν με τις αντίχριστες και αντιεκκλησιαστικές κρατικές διαταγές;

Θα λέγαμε ότι στην Εκκλησία μας υπάρχουν διάφορες τάσεις και ακούγονται πολλές φωνές, συχνά αλληλοαντικρουόμενες. Εμείς θα πρέπει να αφουγκραζόμαστε εξάπαντος τη φωνή της Παράδοσης, όπως αυτή εκφέρεται μέσα από τα βιβλικά, λειτουργικά και πατερικά κείμενα, μέσα από τη διαχρονική πορεία της ιστορίας της Ορθόδοξης Εκκλησίας, της μοναδικής εν τω κόσμω διαφυλασσούσης με τον πλέον θεάρεστο τρόπο την αποστολική παράδοση του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Αντ΄ αυτού βλέπουμε να κυριαρχούν δύο ακραίες τάσεις, τις οποίες σχηματικά θα ορίζαμε ότι αντιπροσωπεύονται από δύο Ιεράρχες: τον Μόρφου Νεόφυτο και τον Αργολίδος Νεκτάριο. Τον πρώτο τον τροφοδοτεί και τον καθιστά μέγα μέρα με τη μέρα ο δεύτερος! Πώς; Για να δούμε…

Ο Νεκτάριος εκπροσωπεί τη λεγόμενη νηφάλια στάση. Όλα καλά και όλα ανθηρά! Η συνωμοσιολογία τον ενοχλεί αφάνταστα. Μέχρι ένα σημείο δεν διαφωνούμε. Από κει και πέρα όμως δεν δυνάμεθα να αρνηθούμε το μυστήριο του κακού. Δεν μπορεί όλα τα τεκταινόμενα, ιδίως εξ αφορμής covid, να είναι τυχαία! Είναι δυνατό να θέλουν τόσο πολύ το καλό μας αυτοί που συντηρούν την παγκόσμια φτώχεια και προωθούν την καταστροφή του περιβάλλοντος; Μα τόσο πια μας αγαπάνε; Ας μην είμαστε αφελείς. Πηγαίνει και ένας άλλος Επίσκοπος να τεκμηριώσει τη χρησιμότητα του εμβολιασμού συγκρίνοντας τις πιθανές παρενέργειες με το Depon! Μα είναι σοβαρά αυτά τα πράγματα; Βλέποντας ο κόσμος να μην εκφράζεται, ως θα ήταν το τέλειο, μέσα από τους αρχιερείς και ιερείς του, καταφεύγει σε φωνές σαν αυτές του Μόρφου, που περνάνε στο άλλο άκρο: στην αστείρευτη συνωμοσιολογία, στην καταστροφολογική εσχατολογία και όλα τα συναφή που θυμίζουν ζηλωτισμό. Αλλά και δεν θέλουμε να γίνουμε και παλαιοημερολογίτες, βρε παιδιά…

Η λύση πάντοτε είναι η θεολογία της Εκκλησίας μας. Μέσα από αυτήν μπορεί να εκπορευθεί με φυσικότατο τρόπο η ποιμαντική πορεία της χωρίς προβλήματα. Και έτσι θεωρώ ότι συνέβαινε πάντοτε. Η οικονομία της ποιμαντικής ποτέ δεν μπορεί και δεν πρέπει να υπερβαίνει τα όρια. Και όρια είναι το δόγμα, η πίστη μας, όπως βιώνονται μέσα στη μακρά διαδρομή της εκκλησιαστικής Παράδοσης. Ειδάλλως ή θα καταστούμε αιρετικοί, αλλοιώνοντας σε μεγάλο βαθμό τη γνησιότητα του Ευαγγελίου ή, το ελάχιστον, θα εκκοσμικευθούμε σε σημείο που δεν θα διαφέρουμε από άλλες χριστιανικές ομολογίες (π.χ. τον Προτεσταντισμό).

Η Παράδοση είναι και σαφής και υπερδισχιλιετής (από την Π.Δ. ακόμη): σε περιπτώσεις ασθενειών καταφεύγουμε στους γιατρούς, αλλά πιστεύουμε περισσότερο και κυρίως στη δράση της αόρατης Χάρης του Θεού διά μέσου αυτών (των ιατρών). Για τον λόγο αυτόν πιστεύουμε ότι τον πρώτο και βασικό λόγο τον έχει ο Θεός. Έτσι, έχουμε το μυστήριο του Ευχελαίου, τις Εικόνες και τα ιερά Λείψανα των Αγίων, τις ευχές των ιερέων εις ασθενούντα, τις Παρακλήσεις, κυρίως δε τη Θεία Λειτουργία. Σε περιπτώσεις μάλιστα που το κακό μάς ξεπερνάει κατά πολύ (βλ. πανδημίες), έχουμε τις Λιτανείες και τις ολονύκτιες δεήσεις και Λειτουργίες. Έτσι έρχεται γρηγορότερα η τα πάντα θεραπεύουσα άκτιστη θεία Χάρη και θαυματουργεί. Όπου Θεός βούλεται, νικάται φύσεως τάξις. Και η εκκλησιαστική μας ιστορία είναι κατάμεστη από παραδείγματα σχετικών θαυμαστών θείων επεμβάσεων.

Αυτά όλα τα διαγράφουμε με μια μονοκονδυλιά σήμερα και στη θέση της Χάρης, την οποία εκόντες άκοντες, εν γνώσει ή και αγνοία, σταδιακά απαξιώνουμε και εξορίζουμε από τη ζωή μας, τοποθετούμε την επιστήμη. Κλείνουμε τους Ναούς, απαγορεύουμε τον «συνωστισμό» των Λειτουργιών και των Λιτανειών, προτρέπουμε σε πιο «ασφαλείς» τρόπους μετάδοσης της Θείας Κοινωνίας. Και η βλασφημία μας συνεχίζεται και επαυξάνει, πολλές φορές χωρίς καν να το παίρνουμε χαμπάρι, θεωρώντας μάλιστα ότι έτσι δοξάζουμε τον Θεό!

Η θεολογία μας σχετικά με τη θεία Χάρη είναι ξεκάθαρη από την έβδομη Οικουμενική σύνοδο και από τις Συνόδους του 14ου αι., στις οποίες καθιερώθηκε η σχετική θεολογία του αγίου Γρηγορίου του Παλαμά. Ο ναός του Θεού δεν μπορεί να εξισωθεί με τα καφενεία και τις δημόσιες υπηρεσίες. Οι ιερές Εικόνες και τα άγια Λείψανα δεν είναι απλές ζωγραφιές και αντικείμενα πεζής χρήσης. Είναι φορείς της άκτιστης Χάρης της Θεότητας. Για το μέγιστο δε μυστήριο της Θείας Κοινωνίας, ούτε λόγος να γίνεται για μετάδοση μικροβίων και άλλων νοσημάτων. Εφόσον πιστεύουμε εξάπαντος πως όντως και αληθώς είναι Σώμα και Αίμα Χριστού του Θεού…

Με αυτήν την ξεκάθαρη θεολογική πίστη ο χριστιανός εισέρχεται στον οίκο του Θεού. Ούτε χαζός ούτε αφελής είναι. Ξέρει να αυτοπροστατεύεται και να προφυλάσσει τον πλησίον του. Αλλά ως πιστός δεν μπορεί – και δεν πρέπει – να είναι δειλός και υποχόνδριος. Αρετές δηλαδή που οφείλει να έχει κάθε άνθρωπος, ακόμη και μη θρησκευόμενος, κατά τη γνώμη μου, προκειμένου να ζήσει μια φυσιολογική ζωή. Ο χριστιανός σέβεται και την κλασική ιατρική. Αλλά δεν τη θεοποιεί και δεν την εμπιστεύεται άκριτα, αφελώς δηλαδή. Πρώτα ο Θεός και δια του Κυρίου η ορθή επενέργεια της ιατρικής και κάθε επιστήμης. Ο Θεός θεραπεύει. Ούτε το φάρμακο ούτε ο γιατρός. Ας είμαστε ξεκάθαροι, αν θέλουμε βέβαια να προσδιοριζόμαστε με την ορθόδοξη χριστιανική ταυτότητα.

Με αυτές τις προϋποθέσεις μπορώ να εισέλθω και να σταθώ ευσεβώς και ευπρεπώς μέσα στον οίκο του Θεού, για τον οποίο οι παλαιότεροι αγιορείτες θεωρούσαν ότι η Χάρη βρίσκεται ακόμη και στη σκόνη που ενυπάρχει σε αυτόν. Εμείς όμως, άφρονες και ολιγόπιστοι όντες, φροντίζουμε να βάζουμε αντισηπτικά στα χέρια, ακόμη και αν προηγουμένως έχουμε κοινωνήσει. Ο Θεός να μας λυπηθεί…

Με όλα τα παραπάνω δεν θέλω να θεωρηθώ αρνητής μάσκας ή και του όσο πιο ακίνδυνου εμβολιασμού μπορεί να επιτευχθεί. Θέλω απλά να πω ότι εξαναγκάζομαι να υπακούσω στο κράτος και στην περιρρέουσα φοβικότητα των ανθρώπων, έστω και των κατ’ όνομα χριστιανών αδελφών. Σέβομαι τον πιθανό φόβο του άλλου – δεν μπορεί όλοι να είμαστε σε μεγάλα πνευματικά μέτρα και η πίστη του καθενός έχει και τα ελαφρυντικά της – και δεν θέλω να φέρω σε δύσκολη θέση τον εκάστοτε επίτροπο και ιερέα που φοβούνται το πρόστιμο και τις επιπλήξεις του Επισκόπου τους. Δεν μπορώ όμως να ανεχτώ σε καμία περίπτωση την έλλειψη παρρησίας στο κήρυγμα και την απουσία του ελέγχου των κρατικών αυθαιρεσιών και υπερβολών. Πολλώ δε μάλλον δεν ανέχομαι να προσπαθούν να «καλύψουν» θεολογικά τη δική τους απιστία και εκκοσμίκευση, καθώς και να με αποκαλούν μεσαιωνιστή και «βλαμμένο» - δια του όρου ζηλωτής – οι ίδιοι οι υποτιθέμενοι διδάσκαλοι και πατέρες μου, που θα έπρεπε τουναντίον να με προστατεύουν και να με καθοδηγούν στην αγιοπνευματική ενηλικίωση και όχι στον ομώνυμο νηπιασμό και στην εκκοσμίκευση. Θα ήθελα τουλάχιστον να με εκφράζουν κάπως και όχι να με εξοργίζουν. Μάλλον θα έπρεπε να εκφράζουν τη Θεολογία και την Παράδοση της Εκκλησίας μας, της οποίας ουδείς είναι αρχηγός, εκπρόσωπος, επιστάτης ή ιδιοκτήτης πέραν του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Η Χάρη του Θεού ενεργεί όχι μαγικά και αυτοματικά. Λειτουργεί όπως και όταν βούλεται ο προσωπικός Θεός και Πατέρας μας. Αυτός μας αγαπά και μας προστατεύει και μας θεραπεύει. Έτσι εμπιστευόμενοι την πρόνοιά Του, θεωρούμε ότι στον Ναό και στα εν αυτώ υπάρχοντα και τελούμενα, στις Λιτανείες και στις θρησκευτικές συναθροίσεις, όπου η Θεία Χάρη ενεργεί πολύ εντονότερα από οπουδήποτε αλλού, όχι απλά δεν κινδυνεύουμε, αλλά και λυτρωνόμαστε εξιλεώνοντας τον Κύριο. Κορύφωση δε όλων αυτών η Θεία Ευχαριστία. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι είμαστε άτρωτοι εμείς οι χριστιανοί ούτε ανεπίδεκτοι του σωματικού θανάτου! Ξέρουμε όμως ότι όλα είναι στα χέρια του Θεού. Και κείνο που μας ανησυχεί πιότερο είναι ο πνευματικός θάνατος, η αμαρτία, ο χωρισμός από τον Θεό. Με αυτούς τους λογισμούς μπορώ να κηρύξω – αν είμαι ιερέας – και να ποιμάνω ορθότερα τον λαό του Θεού, παρά να προσπαθώ να αποδείξω ότι ο ναός και τα εκκλησιαστικά μυστήρια είναι ό,τι και οι αίθουσες προσευχής και συνάθροισης των προτεσταντών, των χιλιαστών και ανθρώπων κάθε άλλου δόγματος και θρησκείας.

Η φθορά συνυπάρχει στην παρούσα φάση της ιστορίας με τη Χάρη του Θεού. Αλλά η Χάρη είναι ασυγκρίτως ισχυρότερη και έρχεται για να θεραπεύσει τη θνητότητα και τη φθαρτότητα του κτιστού. Αυτή είναι η ειδοποιός διαφορά μας από τον κόσμο και τα άλλα δόγματα που έχασαν τον προσανατολισμό τους μέσα στη λαίλαπα της εκκοσμίκευσης. Αυτό πρέπει να τονίζεται και να διδάσκεται στεντορεία τη φωνή σε χριστιανούς και μη. Ειδάλλως, δεν βλέπω κανέναν λόγο να μη θεωρηθούμε ένας ακόμη κοσμικός οργανισμός εξυπηρέτησης των θρησκευτικών αναγκών και ανασφαλειών του λαού ούτε και λόγο όχι απλά αλλαγής του τρόπου μετάδοσης, αλλά και ύπαρξης της θείας Ευχαριστίας; Είμαι μήπως υπερβολικός; Σε τι διαφέρουμε, με άλλα λόγια, από τους βυζαντινούς Εικονομάχους, αν δεν πιστέψουμε ορθόδοξα στην άκτιστη πρόνοια του Θεού για μας;

34 σχόλια:

  1. Απαιτείτε από όλους να έχουν πίστη ώστε να πατούν επάνω σε φίδια κ σκορπιούς! Καλώς! Ο Κύριος έτσι μας θέλει!
    Όμως να διαγράψουμε τα του Αποστόλου :
    "Βλέπετε δὲ μήπως ἡ ἐξουσία ὑμῶν αὕτη πρόσκομμα γένηται τοῖς ἀσθενοῦσιν.
    Ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν;
    Καὶ ἀπολεῖται ὁ ἀσθενῶν ἀδελφὸς ἐπὶ τῇ σῇ γνώσει, δι᾿ ὃν Χριστὸς ἀπέθανεν.
    Οὕτω δὲ ἁμαρτάνοντες εἰς τοὺς ἀδελφοὺς καὶ τύπτοντες αὐτῶν τὴν συνείδησιν ἀσθενοῦσαν εἰς Χριστὸν ἁμαρτάνετε." ;;

    Οι λεπροί ανά τους αιώνες ήταν σαν τα αγρίμια στις ερημιές! Υπήρξε κάποιος εκ των αγίων που να απαίτησε με τα κηρύγματά του την κοινή λατρεία με τους υγιείς μιας και σκεπτόμενος όπως εσείς, θα κήρυττε οτι δε θα έπρεπε να έχουμε λογισμούς απιστίας κι οτι μέσα στο Ναό δεν κινδυνεύουμε από τη λέπρα;;

    Αν οι προσβολές των δαιμόνων κατά τη διάρκεια των μυστηρίων οφείλονται, πολλές φορές, μόνο στη μανία των δαιμόνων, όπως μας λέει ο άγιος Ιωάννης της κλίμακος και οδηγούν κάποιους πιστούς ακόμη και σε παραφροσύνη τότε πώς θα αναπαυθώ με το λογισμό οτι ναι μεν τα δαιμόνια έχουν το "ελεύθερο" να μας πολεμούν ακόμη και στο Ναό ενώ ένας ιός δε το έχει;;!!

    Στο Συναξάριον διαβάζουμε πώς σκοτώθηκε ο άγιος Αθανάσιος ο Αθωνίτης! Είναι δυνατόν οι πέτρες του Ιερού Ναού να είναι η αιτία θανάτου;

    Καλά μας λέτε οτι "Η Χάρη του Θεού ενεργεί όχι μαγικά και αυτοματικά" αλλά μετά σας "χάνουμε"!!
    Ίσως εδώ ταιριάζει το " Και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ" αλλά δε θα είμαι αυστηρός ... προς το παρόν!

    Καλή και ευλογημένη Χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. αγαπητε αντωνη, η απαντηση σε οσα ειπες υπαρχει ηδη μεσα στο κειμενο. τη βρηκες αλλα σταματησες... λιγο πριν! Η Χαρις ενεργει οχι μαγικα ουτε αυτοματικα, αλλα ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ! ακριβως εδω ειναι η απαντηση. εφοσον πιστευουμε σε εναν Πατερα που προνοει για μας, δεν φοβομαστε ουτε τον ιο ουτε τιποτε, κυριως δε εν τω ναω και εν τοις μυστηριοις, τη στιγμη μαλιστα που ο Ιδιος μας εδωσε την εξουσια να παταμε επανω στα φιδια και σε ολη τη δυναμη του εχθρου και να μη βλαπτομεθα. με αυτο το πνευμα προχωραμε και δεν καθομαστε σε λεπτολογησεις και περιπτωσιολογιες. αν δλδ θα μπουμε στον ναο με μασκες ή με μπουφαν για να μη κρυωσουμε... αυτα ειναι αστεια. για χαρη της ασθενειας του αδερφου ηδη φοραμε μασκες και δεχομαστε τις ΚΥΑ για απαγορευση εκκλησιασμου. Κατ' οικονομιαν αγαπης παντοτε!
    τι πλεον θελεις;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. θα ηλελα να συμπληρωσω και κατι ακομα. με βαση τη δικη σας 'λογικη', θα επρεπε και στα μυστηρια να προσεχουμε. π.χ. να μην κραταμε τον αγιασμο διοτι θα πιασει μικροβια, να μην κοινωνουμε απο την ιδια λαβιδα για να μην κολλησουμε ασθενειας απο το σαλιο κλπ.
    πού, πραγματικα, θα οδηγουσε αυτη η λογικη; να σας πω ευθαρσως: στην αθεια και στο κλεισιμο των εκκλησιων. διαφωνειτε μηπως;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να σημειώσω κύριε Κώστα τον λόγο ενός φίλου σας, του πατρός Ανατόλιου, σχετικά με τις περιόδους λειψυδρίας σε παλαιότερα χρόνια. Ο λαός του Θεού ξεκινώντας την λιτανεία ήταν τόσο σίγουρος ότι η δέηση του θα εισακουστεί στον Θεό που έπαιρναν μαζί τους ομπρέλες. Τόσο πολύ εμπιστεύονταν τον Θεό, εμείς όμως τί κάνουμε; Έχουμε παραγκωνίσει τον Θεό σε μία γωνία και τον επικαλούμαστε ΜΌΝΟ όταν τον έχουμε ανάγκη και παρόλα αυτά ο Φιλάνθρωπος Θεός μας ακούει σαν στοργικός Πατέρας που είναι.Όσο αφορά την δύναμη της επιστήμης όπως προαναφέρατε είναι περιορισμένη. Και οι ίδιοι οι γιατροί όταν δεν μπορούν πλέον να κάνουν κάτι άλλο, ομολογούν ουσιαστικά ότι από εδώ και πέρα μόνο ένα θαύμα (εκ Θεού) μπορεί να σώσει τον/την ασθενή. Θα ήθελα βέβαια να τονίσω ότι συμφωνώ με το άρθρο, τα υπόλοιπα από κοντά και εύχομαι ο Θεός να φωτίζει τον κόσμο και τις πράξεις του. Αμήν!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. πολυ ωραια η τοποθετηση σου, Χρηστο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φανταζόμαστε λοιπόν κάποιοι, τον Θεάνθρωπο Ιησού Χριστό, που έδινε και δίνει την ίαση στους λεπρούς, την όραση στους τυφλούς, την ζωή στους νεκρούς και τόσα άλλα θαυμαστά, να βρίσκεται έξω από τους ναούς μας, να μετράει τα άτομα που θα μπούμε στο σπίτι Του και να μοιράζει μάσκες;;;
    Ειλικρινά αν το έχουμε αυτό σαν εικόνα, αν πιστεύουμε ότι ο Παντοδύναμος Θεός, αν ήταν επί της γης, ότι αυτό θα έκανε, τότε θεωρώ ότι απέχουμε έτη φωτός από την χριστιανική πίστη.
    Η αρρώστια κι ο θάνατος αφορά όλους τους ανθρώπους! Αυτό που έχει σημασία είναι η στάση μας απέναντι στην ασθένεια και τον θάνατο. Κι αυτή η στάση μας, έχει να πει τόσα πολλά,όχι στους άλλους, σε εμάς τους ίδιους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. σημερα οι χρησταδες δινουν ρεστα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  8. Τι πλέον θέλω;;;
    Να αλλάξετε τον τίτλο: «Σύγχρονη Εικονομαχία (η δια της μάσκας και των αντισηπτικών ενεργουμένη)» .. αμέσως και σαφώς κατακρίνετε τους ασθενείς αδελφούς που φορούν μάσκα κτλ..

    Και φυσικά να μου πείτε αν καταλάβατε, με τα τρία παραδείγματα που έφερα στο 1ο μου σχόλιο, ότι δε καταλύεται η Χάρις αν τελικά οι πιστοί προσβάλλονται από ιούς και μέσα στο Ναό όπως και έξω κι ότι αυτό δεν τους εξομοιώνει με τα παντοπωλεία!!
    Ότι τα μάτια των αγίων είναι που τα βλέπουν όλα γύρω τους αγιασμένα με αποτέλεσμα οι πέτρες του Ναού αν και χαριτωμένες στα μάτια των αγίων να γίνουν η αιτία θανάτου του αγίου Αθανασίου και της συνοδείας του και φυσικά ότι κάποιο λόγο θα είχαν τόσοι κ τόσοι άγιοι που σε δυο χιλιάδες χρόνια δεν απαίτησαν κοινή Λατρεία λεπρών και μη-λεπρών!! Αν βρείτε κάτι να μου το πείτε!

    **Μιλάμε –όπως και η Ιεραρχία- πάντα για το χώρο του Ναού και ουχί για τον Αγιασμό ή για τον τρόπο που μεταλαμβάνουμε τα Άχραντα Μυστήρια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αντώνη, η ασθένεια κι ο θάνατος υπάρχει και στο ναό, δεν διαφώνησε κάνεις με αυτό! Η στάση όμως που κρατάμε, απαντά στον καθένα μας, χωρίς διάθεση να κατακρίνουμε κανέναν! Δεν απαιτείται από κανέναν να πηγαίνει στην εκκλησία για να αποδεικνύει την πίστη του, αν φοβάται ή για οποιοδήποτε άλλον λόγο ή αίτια.
      Ας διακρίνει ο καθένας κι ας κάνει πράξη, τί μπορεί να σημαίνει αυτό που μας είπε ο Πατέρας μας, "να δώσουμε στον Καίσαρα αυτό που του ανήκει και στον Θεό αυτό που ανήκει στο Θεό. Ας μη χάνεται η αγάπη μεταξύ μας και χάνεται η ουσία της ελπίδας μας στον Ιησού.
      Να είμαστε όλοι φωτισμένοι κι αγαπημένοι σε όλα αυτά τα δύσκολα..

      Διαγραφή
  9. φιλε αντωνη, δεν υπαρχει λογος να αλλαξει ο τιτλος. αν αισθανεται καποιος οτι προσβαλλεται ειναι αλλο θεμα. ο λογος της Εκκλησιας δεν πρεπει να κουκουλωνει τα πνευματικα παθη και λαθη, αλλα να τα αποκαλυπτει και να τα θεραπευει.
    τα παραδειγματα σας ειναι ανεπαρκη και ολιγον τι λαικιστικα. ο λεπρος για παραδειγμα δεν πηγαινε στον ναο επειδη του το απαγορευε η πολιτεια και οχι η εκκλησια. ο κοσμος που φοβοταν και οχι ο λογος του Θεου. οποτε μην τα μπερδευουμε. η αποδειξη ειναι οτι δεν αλλαξε τον τροπο κοινωνιας των λεπρων και αλλων ασθενων η Εκκλησια.
    λετε επεσε ο αγιος αθανασιος και σκοτωθηκε. και αλλους τους σφαξανε μεσα στον ναο. δεν καταλαβαινω τι σχεση εχει αυτο με τη Χαρη. ειπαμε, δεν λειτουργει μαγικα και ο Θεος παραχωρει το κακο χαριν της ανθρωπινης ελευθεριας. γιατι να μας σκανδαλιζει αυτο;
    τελος, δεν ειναι ωραιο να διακρινουμε τον ναο και τα μυστηρια. στον Ναο τελουνται... ειναι δυνατο να μην ειναι αγιασμενος ο οικος του Κυριου;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ελάτε τώρα! Το θέμα είναι οτι εσείς θεωρείτε εικονομαχία το θέμα της μάσκας κτλ.
    Καλά, άλλοι το θεωρούν βλασφημία κι άλλα τέτοια!! Πάλι καλά δε ξεφύγατε!
    Λαϊκίστικες αναφορές, ε;! Στο Συναξάριον, στον άγιο Ιωάννη και στη στάση των αγίων απέναντι στους λεπρούς;;
    Κι εδώ, καλέ μου, η πολιτεία απαγορεύει και η Εκκλησία ακολουθεί .. έως τις κόκκινες γραμμές τις! Είναι γεγονός οτι κανείς από τους αγίους, αν και μιλούν για τους λεπρούς δεν απαίτησε, όπως εσείς θα θέλατε, την κοινή λατρεία;; Όχι στη Σπιναλόγκα των λεπρών αλλά στο Ναό κάθε χωριού!! Πού βλέπετε λαϊκισμό, πείτε μου!

    Όχι καλέ μου! Δε μιλώ για σφαγές μες το Ναό, μη κάνετε ό,τι κάνουν όλοι: αναφέρονται σε βίαιους θανάτους μέσα στο Ναό από αντίχριστους! Έπεσε ο τρούλος του Ναού και σκοτώθηκε! Κι εδώ ταιριάζει αυτό που είπατε:"Η Χάρη του Θεού ενεργεί όχι μαγικά και αυτοματικά".. δλδ μες το Ναό μπορεί να πάθεις κάτι κακό χωρίς αυτό να σημαίνει οτι έπαυσε να ενεργεί η Χάρις.. αλλιώς τί έννοια έχει αυτό που λέτε οτι δεν ενεργεί μαγικά κι οτι "ο Θεος παραχωρει το κακο";
    ένα πράγμα μπορεί να σημαίνει οτι αν και είμαστε εντός του Ναού της Χάριτος δε παύουν οι φυσικοί νόμοι και μπορεί να κολλήσουμε έναν ιό ή να πέσει μια πέτρα του Ναού και να σκοτωθούμε ή να υπάρξει δαιμονική προσβολή εν ώρα Μυστηρίων με τραγικά αποτελέσματα!
    Δε μπορώ να σας καταλάβω!

    Χρήστο Κ, κουβέντα κάνουμε, δε μαλώνουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. φιλε Μιχαλη, τωρα αρχισα εγω να μην καταλαβαινω πού το πας. εχεις κολλησει στους λεπρους. να σου ξαναθιμισω οτι η σπιναλογγα ηταν εξορια απο το κρατος και οχι απο την εκκλησια. ισα ισα που εκει υπηρχε ιερευς που τους λειοτυργουσε και τους κοινωνουσε χωρις ο ιδιος να ειναι ασθενης! οποτε ας μην μπερδευουμε τα πραγματα.
    λες για τον αγιο αθανασιο τον αθωνιτη. θες να πεις οτι επειδη ηταν ναος θα επρεπε η Χαρη να τον προστατεψει; με ποια λογικη θα δωσω εγω ή ο καθενας μας εντολη στον Θεο πώς και τι θα επιτρεψει; Δλδ ο αγιος που σκοτωθηκε φτιαχνοντας τον ναο εχασε κατι απο την αγιοτητα του ή μηπως στενοχωρηθηκε που πεθανε μαρτυρικα; το αντιθτο αγαπητε!
    με τη δικη σου λογικη τοτε, δεν θα πρεπει να μπαινουμε καν στον ναο μη μας ερθει καμια εικονα ή κανενας πολυελεος στο κεφαλι! ειλικρινα δεν σε καταλαβαινω.
    και θα διαφωνησω καθετα μαζι σου: ο ναος δεν μπορει να εξισωθει με τιποτε, ποσο μαλλον με κουρεια ή παντοπωλεια. ελεος!
    αναφορικα τωρα με το θεμα της εικονομαχιας που δεν σου αρεσει η ωμη ορολογια μου, θα σου πω οτι οι ιερες εικονες ειναι φορεις της θειας χαριστος. οταν εγω φοβαμαι να τις ασπαστω μηπως παθω καμια ιωση ή οτιδηποτε αλλο, ναι, ειτε συνειδητα ή ασυνειδητα καθισταμαι βλασφημος, εικονομαχος...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. το κλειδι ειναι η τοποθετηση του Χρηστου Κ. εμας δεν μας ενδιαφερει τι γινεται ή τι θα γινει ή πως θα ενεργησει ή θα παραχωρησει η Χαρις. εμεις οφειλουμε να πιστευουμε στη δυναμη της. και να σαι σιγουρος, φιλε Μιχαλη, οτι η σκεπη της προστατευει πολυ περισσοτερο απο οσο νομιζουμε και βλεπουμε... οσο μπορουμε να δουμε εμεις οι τυφλοι πνευματικά. και απο ορατους και απο αορατους εχθρους...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. καλέ μου, Αντώνη με λένε..

    Λοιπόν, καλά σας είπα από το 1ο μου σχόλιο! Είστε "Και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ"! Καί θέλουμε να αφηνόμαστε στο Θέλημα του Κυρίου αλλά και όσοι φορούν μάσκα είναι εικονομάχοι!!
    Αν όντως πιστεύουμε οτι ο Κύριος μπορεί να παραχωρήσει να κολλήσουμε κάποιον ιό μέσα στο Ναό τότε κακώς κατακρίνετε όσους παίρνουν τα μέτρα τους φορώντας μάσκα! Αν πιστεύετε οτι δεν υπάρχει περίπτωση να κολλήσουμε ιό τότε, αν και λέτε το αντίθετο, πιστεύετε οτι η Χάρις ενεργεί με τρόπο μαγικό και μένουμε αμόλυντοι μέσα στο Ναό πράγμα που δε συμβαίνει με τα δαιμόνια και τις προσβολές τους αλλά και στην περίπτωση του αγίου Αθανασίου!
    Λοιπόν, διαλέξτε ένα από τα δύο!

    Όσο δε για τους λεπρούς θαρρώ πως είναι το πιο καλό παράδειγμα για το πώς αντέδρασαν οι άγιοι, 2000 χρόνια τώρα, στις μολυσματικές ασθένειες! δε μπορώ να πώ κάτι παραπάνω σχετικά μ'αυτό.. όποιος διαφωνεί ας διαφωνεί!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Η χριστιανική ελευθερια απορρίπτει καθε δουλικη εξαρτηση. Οποιαδήποτε κοσμικη αρχή δεν αποτελει για τον Χριστιανο υποκείμενο τελικής αναφοράς. Η τελική αναφορά βρισκεται στο θεο, όπου βρίσκεται και η αληθινή ελευθερία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. φιλε Αντωνη και οχι Μιχαλη,
    λυπαμαι πολυ αλλα μεσα σου πολλα πραγματα δεν τα εχεις ξεκαθαρισει. απορω με το κολλημα σου με τη σκαλα που εσπασε και σκοτωθηκε ο αγιος Αθανασιος. για σενα δλδ δεν πρεπει κανενας να ανεβαινει στις οικοδομες μηπως και σκοτωθει! αμ και αυτο με τη λεπρα; τι ηθελες δλδ; να διαβασεις στην εκκλησιαστικη ιστορια οτι οι Πατερες θα εφτιαχναν ειδικους ναους για τους λεπρους και τους αρρωστους των επιδημιων; και παλι ελεος, αδελφε Μιχαλαντωνη!παμε τωρα και στους δαιμονικους λογισμους. τι θες δλδ; να μπαινουμε στον ναο και ο Θεος να αποκοιμιζει τον νου μας και να γινομαστε ρομποτ χωρις σκεψη; και ποιος σου ειπε εσενα οτι οι περισσοτεροι εξ αυτων των λογισμων ειναι του δαιμονα και οχι δικοι μας; σε πληροφορω μαλιστα οτι η Χαρη αν δεν μας προστατευε απο τους λογισμους του διαβολου, μεσα και εξω απο τον ναο, θα ημασταν ολοι τρελοι για δεσιμο...
    το σκεπτικο σου ειναι μαλλον αστειο, ετσι οπως το βλεπω να εξελισσεται. εσυ πας και με το εαμ και με τον ελας! εγω απλα τονιζω την πιστη στη Χαρη, πραγμα που δεν σημαινει ουτε επαρση ουτε αφελεια ουτε απουσια διακρισης. Θα μπω στον ναο με πιστη, αλλα αν ειμαι αρρωστος δεν θα φτερνιστω πανω στον αλλο, ισως δε και δεν παω καθολου στον ναο. οποτε ας αφησουμε τα χαζα και ας παμε στην ουσια.
    προτεινεις ναους για αρρωστους και υγιεις; προτεινεις χωριστη μεταδση σε ασθενεις και υγιεις της θ. Κοινωνιας;
    που το πας τελικα, αδελφε Μιχαλαντωνη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Όχι καλέ μου, απλώς θα ήθελα π.χ. εκεί που ο άγιος Γρηγόριος στον Περί Φιλοπτωχίας του Λόγο αφιερώνει πολλές σελίδες στους λεπρούς να έλεγε και κάτι σαν κι αυτά που λένε ορισμένοι σήμερα ότι δλδ η αρρώστια εξαφανίζεται μέσα στο Ναό και θα απαιτούσε την κοινή Λατρεία λεπρών και υγιών σε όλους τους Ναούς της Επικράτειας! Αν έλεγε κάτι τέτοιο θα στοιχιζόμουν κι εγώ πίσω του! Δε το λέει όμως ούτε αυτός ούτε κάποιος άλλος άγιος! Τι να φανταστώ; Ότι αιώνες μετά φωτίστηκαν οι σημερινοί χριστιανοί και απαιτούν ό,τι δεν απαίτησαν τόσοι άγιοι;; Ε, δε μπορώ να το φανταστώ!!
    Αστείο σκεπτικό, ε;! Λοιπόν, σχετικά με τους δαιμονικούς λογισμούς μάλλον δε διαβάσατε τον 23ο Λόγο του Αγίου Ιωάννου της Κλίμακος «Περί Λογισμών Βλασφημίας»

    «“Αὐτὴ λοιπόν, αὐτὴ ἡ παμμίαρη βλασφημία εὐχαριστεῖται πολλὲς φορὲς κατὰ τὴν διάρκεια τῶν ἁγίων συνάξεων καὶ ἀκόμη τὴν φρικτὴ ὥρα τῆς τελέσεως τῶν Μυστηρίων νὰ ὑβρίζη τὸν Κύριον καὶ τὰ τελούμενα ἅγια μυστήρια.….
    Πολλοὺς πολλὲς φορὲς ὁ ἀπατεὼν δαίμων τῆς βλασφημίας τοὺς ὡδήγησε σὲ παραφροσύνη.
    ….
    Κανεὶς ἂς μὴ θεωρῆ τὸν ἑαυτόν του αἴτιο γιὰ τοὺς λογισμοὺς τῆς βλασφημίας. ….
    …..
    Πολλὲς φορὲς τοῦτος ὁ δαίμων συνηθίζει νὰ εἰσχωρῆ στὸν νοῦ τῶν πιὸ ἁπλῶν καὶ πιὸ ἀκεραίων, διότι αὐτοὶ θορυβοῦνται καὶ ταράσσονται ὑπερβολικά, πολὺ περισσότερο ἀπὸ τοὺς ἄλλους. Καὶ σ᾿ αὐτούς, ἔχομε τὴν γνώμη, ὅτι ὁ πόλεμος ὀφείλεται ἐξ ὁλοκλήρου στὸν φθόνο τῶν δαιμόνων καὶ ὄχι στὴν οἴησι.
    ….”
    Τα σχόλια είναι περιττά!

    Προτείνω να μη κολλάμε ταμπέλες όπως εικονομάχοι και βλάσφημοι σε όσους έχουν το φόβο πως θα κολλήσουν κάποιον ιό μέσα στο Ναό και φορούν μάσκα! Απλούν!

    Αντώνη είπαμε κ ουχί Μιχαλαντώνη! Μάλλον πάει ο νους σου σε κάποιον;; Λάθος κάνεις!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. δεν ηξερε ο αγιος να πει αυτα που θα θελαμε να πει εμεις μετα απο 2000 χρονια! δεν μας ρωτησε. κριμα... ειναι γεγονος οτι οι αγιοι και η Εκκλησια συνηθως συγκαταβαινοντας στην ανθρωπινη αδυναμια μιλανε τη γλωσσα της οικονομιας και οχι της ακριβειας. οπως ειπε και ο Χριστος για το διαζυγιο και τον Μωυση. η σκληροκαρδια μας ομως και η ολιγοπιστια μας δεν αφηνουν τη Χαρη να ενεργησει και ετσι μας μαλασσει σιγα σιγα και γλυκα γλυκα...
    δεν ειμαστε, αντωνομιχαλε, δυνατοι και ωριμοι. μωρακια ειμαστε πνευματικα και μας ποτιζουν γαλα οι Πατερες μας. Θα ηθελα βεβαια να διαβαζες και αλλιως τη σταση του αγιου. δλδ να εβλεπες οτι ουτε αυτος ουτε η Εκκλησια εβγαλε ειδικους κανονες εκκλησιασμου και θειας μεταληψης για ασθενουντας. και αυτο κατι δεν λεει; οχι μονο αυτα που θες εσυ να αναγνωσεις...
    σημερα βεβαια, εμεις οι πιο εξυπνοι και επιστημονες χριστιανοι ερχομαστε να βαλουμε νεους θεσμους στην εκκλησια. εχουμε πχ πανδημια; κλεινεουμε τους ναους. ειπε καποιος γιατρος οτι αποδειχτηκε η μεταδοση μεσω λαβιδας; απαγορευουμε τον παραδοσιακο τροπο μεταληψης. και η κατηφορα μας δεν θα εχει τελος, διοτι ολα αυτα δεν τα κανουμε απο αγαπη αλλα απο απιστια και εκκοσμικευση.
    οι λογισμοι που λες - εχω χρονια που διαβασα την Κλιμακα - ειναι οι συγκεκριμενοι αυτο που λενε οι επιστημονες σημερα ψυχαναγκασμος. βεβαια και απο αυτους πισω ο δαιμονς κρυπτεται, αυτο ομως ειναι μεγαλη συζητηση. δεν καταλαβα ωστοσο γιατι παρεθεσες το κειμενο και μετα ειπες οτι τα σχολια ειναι περιττα, τη στιγμη που εγω ειδα οτι δεν εγραψα προηγουμενως κατι διαφορετικο απο αυτο που λεει ο Κλιμακος!
    ο νους μου, μιχαλαντωνακη, δεν παει και δεν πηγε πουθενα. ουτε σε ξερω ουτε υποθετω. ετσι αστειευομαι, απλουν....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. το "καλε μου", επισης, δεν με πολυαναπαυει ως προσφωνησις. για πολλους λογους, αλλα και διοτι δεν ειμαι καλος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Για να τελειώνουμε γιατί άκρη δε βγαίνει!

    --Αφού συμφωνείς με το άγιο Ιωάννη, πώς δέχεσαι δαιμονική προσβολή μέσα στο Ναό και δε παραδέχεσαι ανοιχτά και ξάστερα ότι είναι δυνατή και η προσβολή από κάποιον ιό; Κάνεις διακρίσεις;
    --Τι μπερδεύεσαι και με τους λεπρούς;; αν ήταν ο π. Θεόδωρος Ζήσης εκείνες τις εποχές ή ο Μόρφου Νεόφυτος θα κάνανε αυτό που κάνουν και τώρα: Απαιτούν με τα επιχειρήματά τους την ελεύθερη πρόσβαση στο Ναό, χωρίς "ειδικους κανονες εκκλησιασμου" κτλ αφού, όπως υποστηρίζουν, μέσα στο Ναό δεν κινδυνεύεις από αυτόν ούτε από άλλες αρρώστιες! Τι κάνεις τα εύκολα δύσκολα;;;

    Περίεργο χιούμορ έχεις..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αποτελεί σημαντική και τολμηρή η προσπάθεια να σχοινοβατει κάνεις σε τόσο επίκαιρα και λεπτά ζητήματα. Όποιος καταφέρνει να ισορροπήσει μεταξύ των θεολογικών άκρων που συνήθως ακολουθούν οι χριστιανοί, οικοδομει την εκκλησία. Η θεολογία δεν είναι αυτονόητη,οπως νομίζουμε. Και η παράδοση χρειάζεται να επικαιροποιειται, όχι η ουσία της μα οι ιστορικές προκλήσεις που χρειάζεται κάθε φορά να αντιμετωπίσουμε. Ο αρθρογράφος θέτει το ζήτημα με διάκριση αποφεύγοντας τις φωνές των εκκοσμικευμενων και των στενοκεφαλων. Ακόμα και στα σχόλιά του ο Κ. Ν. διατηρεί αυτήν την αρχοντιά... Είναι εύκολο τον κόπο και τον πόνο να τον απαξιωνουμε ανώνυμα. Όποιος διαφωνεί ας βγει στο προσκήνιο γράφοντας με παρρησια και αναλυτικά τις θέσεις του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ε.Β.,
    είναι αρχοντικό να αποκαλείς τους άλλους εικονομάχους ή βλάσφημους;; Τί λέτε;;

    **Μιλάτε για την ανάγκη επώνυμου σχολιασμού όντας ανώνυμος;!! Και μάλιστα χαρακτηρίζοντας αδελφούς ως στενοκέφαλους;;Το πρέπον είναι ή να βάλετε ονοματεπώνυμο ή να είναι τα σχόλιά σας χωρίς χαρακτηρισμούς προσώπων!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ...εφεξής, λοιπόν, θα παρακαλούσα ο όποιος σχολιασμός επί του άρθρου του Ν (Νούση) Κ (ώστα) να γίνεται επωνύμως - γιατί, αν μη τι άλλο, είναι μη ευγενές να διεξάγεται διάλογος (καλοπροαίρετος, θαρρώ) χωρίς εκατέρωθεν υπογραφές...

      Διαγραφή
  22. ακου αντωνη, διοτι ακρη οντως δεν βγαινει.
    εγω δεν ταυτιζομαι ουτε με ζηση ουτε με μορφου. διαφωνω με αυτους στο οτι ειναι ακραιοι. γραφουμε το ακριβες και σωστο, αλλα και συγκαταβαινουμε στην ανθρωπινη ασθενεια με συμπαθεια. αυτα φαινεται δεν τα διαβασες σε μενα. ισως και να μην το θελησες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. "Όποιος διαφωνεί ας βγει στο προσκήνιο γράφοντας με παρρησια και αναλυτικά τις θέσεις του...", σημαίνει να γράψει ένα άρθρο δικό του με ονοματεπώνυμο, εμπετιστατωμενο με αρχή, μέση και τέλος. Με δομή και ειρμό, όχι με σταχυολογηματα και φευγαλέες τοποθετήσεις. Εκεί θα αναφέρει λεπτομερώς όσα εντονως τώρα απορρίπτει. Τολμάει όπως ο Κ. Ν.; Έχει τέτοιο θάρρος; Διαθέτει την ικανότητα; Πάλι εκ του ασφαλούς; Όταν το κάνει θα ξαναμιλήσουμε και επωνύμως...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ε.Β.,
      από την Καινή Διαθήκη έως τους αγίους παρατηρούμε πως πολλές φορές οι απαντήσεις του Κυρίου π.χ. προς τους Φαρισαίους ή των αγίων είναι πολύ σύντομες και μάλιστα πολλές φορές μόνο παραπομπές σε προϋπάρχον χωρίο της Γραφής!!
      Εν ολίγοις τα σχετικά με "σταχυολογηματα και φευγαλέες τοποθετήσεις" που γράφετε είναι αν μη τι άλλο φθηνές αιτιάσεις που προκύπτουν από την ανυπαρξία σοβαρού αντίλογου!

      Διαγραφή
  24. Όταν το ανθρώπινο υποκείμενο εξέλθει από το λαγούμι του, βγάλει την όντως μάσκα του άνανδρου, όπως έπραξαν ο Κύριος, οι Καινοδιαθηκικοι συγγραφείς και οι άγιοι, επιπλέον μας φανερώσει και αποδείξει ότι μπορεί να γράψει ένα κείμενο ποιοτικά ανάλογο του Κ. Ν. ευθαρσως,τότε δε θα καθίσταται ολιγιστος...Όταν το κάνει θα ξαναμιλήσουμε και επωνύμως.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κάλμα Ε.Β. ...
      Αρκετή "Αρχοντιά" είδαμε στο παρόν άρθρο..
      κράτα κ τπτ για το επόμενο..


      ***Ευχαριστώ τον Hari για την φιλοξενία!

      Διαγραφή
  25. Νόμιζε ότι θα γράφει ό,τι του κατέβει, δεν έχει κατανοήσει καν το κείμενο του αρθρογράφου (το διαπιστώνουμε από αυτά που απαντάει, του το έγραψε και ο Κ. Ν. και δεν ξύπνησε), κρύβεται σαν λεπρός και αποχωρεί σαν δειλός... Στο καλό και να μη μας γράφεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. εις μιχαλαντωνην κατι ακομα

    μου καμνει εντυπωση που εχεις ξοδεψει τοση μελανη στα σχολια σου, ενω θα μπορουσες καλλιστα να γραψεις ενα δικο σου επωνυμο αρθρο και να τοποθετηθεις, αντικρουαντας τις κατ΄εσε λαθεμενες εκτιμησεις και εκφρασεις μας. ομως εισαι και συ ενας ακομη ανωνυμος ηρως της πενταρας, που προτιμας να κρυβεσαι στο λαγουμι σου μην τυχον και σπιλωθει η υποσταση σου αμα σε μαθουμε και αμα εκτεθεις στη δημοσια θεα.
    λυπαμαι πραγματικα και συμφωνω απολυτα με τον Ε.Β. για οσα σου γραφει, και λιγα ειναι.
    θα ηθελα να κλεισω με το εξης. δεν ειναι ωραιο, μιχαλαντωνιε, να αυταπατωμεθα. ολοι βρηκαμε το κολπο της αγαπολογιας και δηθεν χαριν του αδελφου, φοραμε μασκες και αλλα χαζα κανουμε και αμαρτωλα, αντι ταπεινα να παραδεχθουμε οτι πνευματικα ειμαστε τενεκεδες ξεγανωτοι, κληρικοι τε και λαικοι. δεν τα κανουμε και δεν τα λεμε ολα αυτα χαριν του πλησιον, αλλα χαριν του εγω μας. ετσι οπως ξεβρακωθηκαμε απαντες, χασαμε τη μπαλα και αρχιζουμε να δικαιολογουμε την ηττα μας παρουσιαζοντας την ωσει νικην!
    θα επρεπε να ντρεπομαστε και να μετανοουμε. διαφωνω καθετα με οποια τοποθετηση υποβιβαζει την αληθεια της Εκκλησιας. ακομα και αν την πει ρασοφορος, ετι δε και αγγελος Κυριου... ειμαστε απιστοι, βλασφημοι, εικονομαχο, δειλοι, μη ορθοδοξοι στην πραξη και ολα τα συναφη.
    τι λες; ειμαι υπερβολικος; δεν εχω την ευγενικη αρχοντια που θα απαιτουσες για τα λεγομενα μου;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Πάντως θα ήθελα να προσθέσω ότι αυτός ο"φοβερός" ιός έφερε τα πάνω κάτω, Ιεράρχες που πριν έχαιραν τις εκτιμήσεως μας αποδείχθηκαν κατώτεροι των περιστάσεων. Δεν λέω πως έπρεπε να το παίξουν αντάρτες αλλά θα έπρεπε έστω και λίγο να αντιδράσουν. Καθώς δεν είναι δυνατόν να βλασφημείται η πίστη των Αγίων Αποστόλων και Πατέρων ημών με τέτοιο τρόπο και οι αντιπρόσωποι του λαού του Θεού να παραμένουν άπραγοι. Με αυτό τον τρόπο, τον τρόπο της σιωπής, όχι μόνο δεν καταφέρνουν κάτι άλλα θα έλεγα υποβαθμίζονται στα μάτια του πιστού λαού ο οποίος περιμένει κάποιον, έστω κι έναν, από τους Ιεράρχες μας να αντιδράσει σε αυτήν την αντιχριστιανική κατάσταση. Ευτυχώς, που υπάρχουν άτομα όπως ο κ. Κ.Ν που γράφουν κάποια άρθρα και δεν επαναπαύονται θεωρώντας πως όλα είναι καλά κι ανθηρά, αλλά εκφράζουν την άποψη τόσο την δική τους όσο κι άλλων αδελφών χριστιανών τους. Εύγε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Έλεγε ο Άγιος Γέροντας Ιάκωβος Τσαλικης: «Η χάρη των Αγίων μας ακόμη και πάνω στα ξύλα των αγίων εικόνων υπάρχει. Κάποτε στην Μικρά Ασία ένας Τούρκος κτηνοτρόφος προσπάθησε με το τσεκούρι του να σχίσει παλιό ξύλο εικόνας. Με την πρώτη τσεκουριά το ξύλο άρχισε να αιμορραγεί. Ο Τούρκος τότε πανικόβλητος παρέδωσε την εικόνα στους χριστιανούς διηγούμενος το θαύμα».
    ειναι που μας ενοχλει ο ορος εικονομαχοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Συμφωνώ και επαυξάνω. Είναι τελείως φυσιολογική και ορθόδοξη κατά τη γνώμη μου η άποψη του αρθρογράφου. Οι μη ορθόδοξοι έχουν το δικαίωμα να πιστεύουν ό,τι θέλουν. Οι ορθόδοξοι ας ενημερωθούν από την ανάγνωση πατερικών βιβλίων. Λαζαρίδης Ηλίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή