Aπό το Κέντρο
Οικουμενικών, Ιεραποστολικών και Περιβαλλοντικών Μελετών «Μητροπολίτης
Παντελεήμων Παπαγεωργίου» (Center of Ecumenical Missiological and Environmental Studies [ CEMES ] “Metropolitan Panteleimon Papageorgiou”» (οf Thessaloniki) *, εκδόθηκε η παρακάτω ανακοίνωση:
" Παρακολουθούμε με λύπη την αναταραχή που καλλιεργείται
εντός της Εκκλησίας από κύκλους, οι οποίοι καλούν σε ανυπακοή το λαό του Θεού,
εάν η ποιμαίνουσα Εκκλησία δεν πιέσει την Ελληνική Κυβέρνηση για άρση του
περιορισμού κυκλοφορίας και της τέλεσης των ακολουθιών της Αγίας και Μεγάλης
Εβδομάδας κεκλεισμένων των θυρών.
Σε μια ιστορική περίοδο κατά την οποία ο κόσμος
υποφέρει από την πανδημία, το τελευταίο το οποίο χρειαζόμαστε είναι η αναταραχή
στον εκκλησιαστικό βίο. Η ΔΙΣ της Εκκλησίας της Ελλάδος, παρά την αρχική της
διστακτικότητα, αποφάσισε, με πόνο ψυχής όπως ομολογεί στον «Συνοδικό
Παραμυθητικό Λόγο γιά τήν Μεγάλη Ἑβδομάδα καί τό Ἅγιον Πάσχα», να προχωρήσει
στην υιοθέτηση των μέτρων τα οποία προτάθηκαν από την επιστημονική κοινότητα
και τα οποία, όπως καθομολογείται και εκτός Ελλάδος, έχουν βοηθήσει στον
περιορισμό της διάδοσης της πανδημίας και στη μικρή θνησιμότητα. Το ίδιο ισχύει
και για τις επαρχίες του Οικουμενικού Θρόνου στην Ελληνική Επικράτεια, οι
οποίες και πρώτες υιοθέτησαν τις οδηγίες των αρμόδιων σεβόμενες το λειτούργημα
της επιστήμης.
Δυστυχώς, οι εικόνες με τα σφραγισμένα φέρετρα να
στοιβάζονται σε στρατιωτικά οχήματα, χωρίς την παρουσία των συγγενών των
εκλιπόντων, φαίνεται να μην έχουν συγκινήσει καθόλου όσους, στο όνομα μιας
κακής θρησκευτικότητας, αντί να συμβάλλουν στην ειρήνη και στη γαλήνη στον
εκκλησιαστικό βίο, δρουν ως διασπαστές της ενότητας.
Η ανυπακοή έχει νόημα και αποτελεί ευλογημένη πράξη
όταν γίνεται στο όνομα της προάσπισης της ανθρώπινης ζωής του συνανθρώπου μας
και όχι όταν συντελεί στον κίνδυνο απώλειάς της. Τέτοια ευλογημένη ανυπακοή
έδειξαν μάρτυρες της Αγίας Ορθοδόξου Καθολικής Εκκλησίας μας, όπως η Αγία
Οσιομάρτυς Μαρία Σκομπτσόβα του Παρισιού και ο παθοφόρος νεομάρτυρας Αλέξανδρος
Σμορέλ του Μονάχου, μέλος του Λευκού Ρόδου, οι οποίοι απειθάρχησαν στις
κρατικές εντολές στο όνομα της αγάπης των συνανθρώπων τους που διώκονταν. Η
εκκλησιαστική ανυπακοή, όμως, αυτή την περίοδο μόνο ως κατά Θεόν ενέργεια δεν
μπορεί να θεωρηθεί. Αποτελεί ατομοκεντρική εκδήλωση εγωισμού, ξένη προς το
θυσιαστικό πνεύμα του ασκητικού ήθους της Ορθόδοξης Παράδοσης.
Ως μέλη του Κέντρου CEMES, δηλώνουμε τη στήριξή μας
στην ποιμαίνουσα Εκκλησία και συντασσόμαστε στο κάλεσμα για ενίσχυση της κοινής
προσευχής για την αντιμετώπιση της παρούσας πανδημίας. Το σπίτι κάθε συνειδητού
Ορθόδοξου Χριστιανού πρέπει να μεταμορφωθεί σε ταμείο προσευχής και ένθερμης
μεσιτείας υπέρ του κόσμου, των αδελφών μας που ασθενούν, όσων τους διακονούν,
των λειτουργών της πολιτείας και της επιστημονικής κοινότητας".
Εκ του Κέντρου CEMES
Μεγάλη Τρίτη, 14 Απριλίου 2020
* Aντιπρόσωπος του CEMES στο Ν. Λαρίσης είναι ο Δρ Χαράλαμπος Ανδρεόπουλος, Συντονιστής Εκπ/κού Έργου Θεολόγων στη Β/θμια Εκπαίδευση.
Έτσι, αποδέχθηκαν οι επίσκοποι να απαγορευθεί η συγκρότηση και φανέρωση της Εκκλησίας στην Ευχαριστία, προκειμένου να σωθούν από τον θάνατο οι βαφτισμένοι στον αναστάσιμο θάνατο. Αποδέχθηκαν να διαστραφεί η γιορτή της υπαρκτικής ελευθερίας σε θέαμα και ακρόαμα τηλεοπτικό (Γιανναράς Χρήστος-Καθημερινή 5/4/20). Πρόκειται ίσως για την πρώτη τέτοια συμφορά που αντιμετωπίζεται με τις Εκκλησίες και τα παντοειδή ιερά, κλειστά. Στο σούπερ μάρκετ μπορεί κανείς να παραμείνει για ώρα, έστω σε απόσταση από τον άλλον (που ξαφνικά έγινε επιθετικά σχεδόν εχθρικός), η εκκλησιαστική όμως κοινότητα δεν έχει δικαίωμα να συναχθεί, έστω με τους όρους των συνάξεων των υπερκαταστημάτων. Οι έξι λόγοι για τους οποίους κανείς μπορεί να βγαίνει από το σπίτι του δεν περιλαμβάνουν την ανάγκη της απευθείας αναφοράς της κοινότητας στον Πατέρα (π. Λουδοβίκος Νικολαος-Αντιφωνο 26/3/20). Νομίζω ότι η καλύτερη απόφαση, αντί να κλείνουμε τελείως την εκκλησία, είναι να έχουμε τον ιερέα να τελεί το μυστήριο με έως και πέντε ανθρώπους...Έτσι, και η Θ. Λειτουργία θα τελείται στους ναούς, και η δυνατότητα διάδοσης του ιού θα μειώνεται στο μηδέν.Δεν συμφωνώ με την αναμετάδοση της Θείας Λειτουργίας από την τηλεόραση. Είμαι περιορισμένος κατ᾽ οίκον και δεν θα είμαι σε θέση να συμμετάσχω την Λειτουργία...Ωστόσο, δεν θα ανοίξω τον δέκτη της τηλεόρασης για να παρακολουθήσω την Λειτουργία. Το θεωρώ αυτό έκφραση ασέβειας. Είναι ασεβές το να κάθεται κανείς έτσι και να παρακολουθεί την Λειτουργία.Δεν νομίζω ότι αυτό είναι καλό. Πιστεύω ότι θα μπορούσαν να έχουν βρει μια άλλη λύση κατά την οποία η Λειτουργία θα μπορούσε να τελείται με την μικρή συμμετοχή λαϊκών... Επέλεξαν αυτή την λύση, αλλά δεν νομίζω ότι ήταν η καλύτερη. Η απόφαση να μην παρίσταται κανείς στην Λειτουργία θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί (Περγάμου Ζηζιουλας Ιωάννης-Ρομφαία 28/3/20).Τρεις κορυφαίοι θεολόγοι θέτουν τα μόνα ορθά θεολογικά κριτήρια στην εποχή της πανδημίας.
ΑπάντησηΔιαγραφήKεκλεισμένων των θυρών μέν, ανοικτών των ψυχών δε, αδελφέ! Κανείς δεν μπορεί να εμποδίσει τη προσευχή μας να φθάσει στον Ουρανό.
ΔιαγραφήΚαλή ΑΝΑΣΤΑΣΗ!
Έτσι απαντάει κι αυτός που δε θέλει να ακολουθήσει μυστηριακή ζωή ή κάποιος προτεστάντης. Θεολογικά ποιος μπορεί να τους αντικρούσει; Μέχρι τώρα κανείς...
ΑπάντησηΔιαγραφή...αλήθεια;... Kι o Boρειοηπειρώτης που για μισό αιώνα δεν μπορούσε να λειτουργηθεί και να κοινωνήσει; Kι ο Ρώσος αδελφός που τον είχαν για 80 χρόνια σε καθεστώς υποχρεωτικής αθεϊας; Kαι ο Ρωμιός κρυπτοχριστιανός στην Μικρά Ασία που μέχρι σήμερα απαγορεύεται νά΄ χει κοντά του χριστιανικό ναό; 'Ολοι αυτοί που μπορεί νά΄χουν κρυμμένο στο σπιτικό του το εικονοστάσι τους και κάνουν κρυφά το σταυρό τους εσείς λέτε ότι δε θα βρούν τη σωτηρία και θα τη βρεί εκείνος ο "ευσεβέστατος" ..."ελληνοχριστιανός" που στα χρόνια της χούντας εκκλησιαζόνταν ως "παγώνι" εν ναώ και έκανε γονυκλισίες στους "εθνοσωτήρες" (που μας το΄ παιξαν και .."εκκλησιοσωτήρες");.. Πες μας - αλλά χωρίς "κουκούλα", όπως μέχρι τώρα...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω χρειάζεται ψυχραιμία ! Δε διαβάσατε τα κείμενα που γράφτηκαν! Όχι από εμένα, αλλά από έναν Γιανναρά, έναν Λουδοβίκο, κι έναν Ζηζιουλα! (Γνωρίζετε στην εποχή μας σπουδαιότερους θεολόγους Ορθόδοξους να μας προτείνετε; ) Όποιος διαφωνεί δεν είναι απαραίτητα εχθρός. Είστε εκτός θέματος: Αναφερόμαστε πρωτίστως και μόνο στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου, όχι στα πολιτικά μέτρα περιορισμού, οποιουδήποτε καθεστώτος σε κάθε ιστορική εποχή. Να ρωτήσετε τον αρθρογράφο του ιστολογίου για μένα.
ΑπάντησηΔιαγραφή