Τρίτη, 16 Ιουνίου 2009

Mια ενδιαφέρουσα πρόταση για το θρησκευτικό μάθημα

ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Από το αγαπητό συνάδελφο Σπυρίδωνα Παπακωστόπουλο, καθηγητή του 1ου Γ/σιου και Λυκείου Βούλας ν. Αττικής, λάβαμε και ευχαρίστως δημοσιεύουμε την παρακάτω επιστολή:

Αγαπητοί συνάδελφοι, με την παρούσα παρέμβασή μου επιδιώκω να συνεισφέρω, γόνιμα και καλοπροαίρετα, στο αδιέξοδο της πορείας του θρησκευτικού μαθήματος, όπως, τουλάχιστον, μέχρι τώρα, φαίνεται να υπάρχει. Έτσι, λοιπόν, καταθέτω συγκεκριμένη πρόταση για το μάθημά μας ελπίζοντας στο καλύτερο για όλους μας, δηλαδή τόσο για τους μαθητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς θεολόγους.

Η πρότασήμου, κατ' αρχήν, κινείται σε τρεις βασικούς άξονες:

1) καμμία απαλλαγή σε κανέναν μαθητή ,

2) συνύπαρξη δύο θρησκευτικών μορφωμάτων, δηλαδή αυτού που αφορά, κατ' αποκλειστικότητα, στη συνείδηση του Ορθοδόξου και αυτού που σχετίζεται με τον ετερόδοξο, αλλόθρησκο ή θρησκευτικά αδιάφορο και

3) η παράλληλη πορεία ενός θρησκευτικά ουδέτερου μαθήματος και ενός εντοπισμένου στα βασικά στοιχεία, που συνθέτουν την θρησκευτική ιδιοσυστασία του ελληνικού λαού, κατά πλειοψηφία (ορθόδοξη χριστιανική παράδοση), όπου και τα δύο θα βαθμολογούνται κανονικά και ας επιλέγει ο καθένας μεταξύ δύο εναλλακτικών υποχρεωτικών θρησκευτικών μαθημάτων.

1) Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση: η πρόκληση έχει ξεπεράσει κάθε όριο. Οι ώρες των θρησκευτικών αντικαθίστανται κατά 90% από άλλα μαθήματα, κυρίως μαθηματικά. Φρονώ ότι, όπως ακριβώς διορίζονται συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων για να διδάξουν: μουσική, ξένη γλώσσα και γυμναστική, το ίδιο πρέπει, αναλογικά, να συμβεί και με την ειδικότητα του θεολόγου. Όμως, αγαπητοί μου, τουλάχιστον σε επίπεδο πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης θέλω και αυτός που φιλοξενώ (π.χ. ο αλλοδαπός) ή και αυτός που προέρχεται από ένα οικογενειακά αποχρωματισμένο θρησκευτικό περιβάλλον, να γνωρίσουν ένα από τα βασικά στοιχεία του πολιτισμού μου, που είναι και η πίστη μου. Ο αλλοδαπός ας με γνωρίσει σε επίπεδο, έστω και αδιάφορης, διαπολιτισμικής προσέγγισης, ο δε θρησκευτικά αδιάφορος ας αρκεστεί (=βλέπε κυρίως γονείς του μαθητή) σε επίπεδο άντλησης επιχειρημάτων, προκειμένου, στο μέλλον, να με αντικρούσει.

2) Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:

- Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: το βιβλίο ως έχει για τους ορθοδόξους ή και για όποιον άλλον, μακάρι, ήθελε να παρακολουθήσει/ θρησκευτικά ουδέτερο: ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

- Β' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: το βιβλίο ως έχει για τους ορθοδόξους ή για όποιον θα επιθυμούσε να βρει εφαρμογή στη ζωή του το "έρχου και ίδε"/θρησκευτικά ουδέτερο: "Ο ΝΑΟΣ ΩΣ ΣΗΜΕΙΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΣΤΟ ΥΠΕΡΤΑΤΟ ΟΝ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ"

- Γ' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ: το βιβλίο ώς έχει (χωρίς να αποκλείονται και κάποιες επιμέρους βελτιώσεις) /θρησκευτικά ουδέτερο: "ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΜΟΝΟΘΕΙΣΤΙΚΩΝ ΘΡΗΣΚΕΙΩΝ (ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ, ΙΟΥΔΑΙΣΜΟΣ, ΙΣΛΑΜ)

- Α' ΛΥΚΕΙΟΥ: αντικαθίσταται το υπάρχουν από: ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ (Α ΜΕΡΟΣ)/θρησκευτικά ουδέτερο: ΘΡΗΣΚΕΙΟΛΟΓΙΑ

- Β' ΛΥΚΕΙΟΥ: ΠΑΤΕΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΑΠΟ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ (Β ΜΕΡΟΣ - ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ)/θρησκευτικά ουδέτερο: ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ (ΙΕΡΟ, ΑΓΙΟ, ΛΥΤΡΩΣΗ, ΘΑΝΑΤΟΣ)

- Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ: ένα κοινό μάθημα για όλους: ΒΙΟΗΘΙΚΗ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ.

Εύχομαι αγαπητοί συνάδελφοι να μην αντιμετωπίζουμε αδιάφορα την όποια πρόταση κατατίθεται, αλλά να αποτελεί το έναυσμα ενός γόνιμου και ειλικρινούς διαλόγου, έχοντας πάντοτε υπόψη ότι: "ΕΝΟΤΗΣ ΕΝ ΤΗ ΠΟΙΚΙΛΙΑ".

Με απέραντη εκτίμηση τόσο προς τους συμφωνούντες όσο και προς τους διαφωνούντες

Παπακωστόπουλος Σπυρίδων

(θεολόγος 1ου Γυμνασίου Βούλας/ 1ου Γενικού Λυκείου Βούλας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου