Τετάρτη, 18 Φεβρουαρίου 2009

Ιερόθεος Ναυπάκτου: "Θα πρέπει να είμαστε ελεύθερα πρόσωπα και όχι καταναλωτικά όντα"


Μεγάλη, ανοιχτή εκδήλωση της Ιεράς Μητρόπολης Μυτιλήνης και της Ένωσης Θεολόγων Νομού Λέσβου


"H κοινωνία της κατανάλωσης"


"Θα πρέπει να είμαστε ελεύθερα πρόσωπα και όχι καταναλωτικά όντα", τόνισε ο σεβ/τος Ναυπάκτου κ.κ. Ιερόθεος, προσεγγίζοντας θεολογικά το φαινόμενο του καταναλωτισμού


Πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 17 Φεβρουαρίου 2009 & ώρα 6:00 μ.μ. στο Δημοτικό Θέατρο Μυτιλήνης μεγάλη ανοιχτή εκδήλωση που διοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Μυτιλήνης και η Ένωση Θεολόγων Νομού Λέσβου με ομιλητή το Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιερόθεο και με θέμα: «Η κοινωνία της κατανάλωσης». Στην αρχή της εκδήλωσης που τελούσε υπό την αιγίδα του Δήμου Μυτιλήνης, έψαλλε εκκλησιαστικούς ύμνους ο μουσικολογιώτατος π. Παναγιώτης Ιωακείμ.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Θεολόγων Νομού Λέσβου κ. Παναγιώτης Τσαγκάρης αναφέρθηκε στο πλουσιότατο συγγραφικό και πνευματικό έργο του Σεβασμιωτάτου κ.κ. Ιεροθέου, τονίζοντας χαρακτηριστικά ότι κυκλοφορούν στην ελληνική γλώσσα πάνω από εβδομήντα(70) πολυσέλιδα βιβλία του με θεολογικό και κοινωνικό περιεχόμενο, ενώ πενήντα τρία(53) είναι μεταφρασμένα σε είκοσι (20) ξένες γλώσσες, άλλα βιβλία του διδάσκονται ως μαθήματα σε Θεολογικές Σχολές και άλλα έχουν γίνει αντικείμενα διδακτορικών διατριβών.
Ο Σεβασμιώτατος κ.κ. Ιερόθεος στην ομιλία του αναφέρθηκε εισαγωγικά στο πάθος τής φιλαυτίας πού μετατρέπει την κοινωνία μας από φιλόθεη και φιλάνθρωπη, πού πρέπει να είναι, σε φίλαυτη και καταναλωτική κοινωνία.

Στην συνέχεια διαίρεσε την ομιλία του σε τρείς επί μέρους ενότητες. Στην πρώτη ανέλυσε τούς όρους κατανάλωση και κοινωνία τής κατανάλωσης, στην δεύτερη μίλησε για την καπιταλιστική νοοτροπία πού συνδέεται αναπόσπαστα με την νοοτροπία τής κατανάλωσης και στην τρίτη αναφέρθηκε στο πώς οι Ρωμαίοι-Βυζαντινοί Αυτοκράτορες προσπαθούσαν να επιλύσουν τα φαινόμενα τής κοινωνικής αδικίας από τούς λεγόμενους Δυνατούς-πλουσίους γαιοκτήμονες σε σχέση με την σύγχρονη πραγματικότητα. Και ο Σεβασμιώτατος έκλεισε την ομιλία του ως εξής:

«Άρχισα την εισήγησή μου με το γεγονός ότι σήμερα όλοι μας διαπνεόμαστε από την ευζωία, την ηδονή και την ευμάρεια πού έχει ως αποτέλεσμα την καλλιέργεια και την αύξηση των παθών και συνέδεσα το «πνεύμα τής κατανάλωσης» με το «πνεύμα τού καπιταλισμού» και την φιλαργυρία των «Δυνατών» στην σύγχρονη κοινωνία μας. Σε αυτό το γεγονός αποδίδω την οικονομική κρίση των ημερών μας.
Θα πρέπει να ολοκληρώσω την εισήγησή μου με την θέση ότι αυτό πού χρειάζεται από όλους μας σήμερα είναι να αντιδρούμε στην νοοτροπία τής κατανάλωσης και αυτό μπορούμε να το κάνουμε με την καλλιέργεια τής ασκητικής ζωής. Όταν κάνουμε λόγο για ασκητική ζωή εννοούμε τον συνειδητό αγώνα για να ζούμε με ολιγάρκεια, όσο το δυνατόν, για να ασκούμε την φιλοθεΐα και την φιλανθρωπία.

Με τον τρόπο πού ζούμε υποθηκεύουμε ολόκληρη την ζωή μας, και την περιουσία μας στις Τράπεζες και τούς τραπεζίτες. Παίρνουμε δάνεια για να αυξήσουμε την περιουσία μας, αλλά αφ' ενός μεν καταβάλλουμε για πολλά χρόνια μηνιαίες δόσεις, αφ' ετέρου δε οι Τράπεζες έχουν δικαιώματα πάνω σε αυτήν την περιουσία, με αποτέλεσμα να επιστρέφουν σε αυτές. Είμαστε δούλοι των κτημάτων και των χρημάτων, αλλά και των Τραπεζών. Το φοβερότερο είναι να λαμβάνουν πολλοί δάνεια με υψηλά επιτόκια για εκδρομές, διακοπές και άλλες μη αναγκαίες εργασίες. Το θεωρώ αυτό πολύ επιπόλαιο. …
Επομένως, ο ασκητικός τρόπος ζωής είναι αναγκαίος για όλους μας. Θα πρέπει να είμαστε ελεύθερα πρόσωπα και όχι καταναλωτικά όντα. Με δυσαρεστεί πολύ όταν η λέξη άνθρωπος και η λέξη πρόσωπο αντικαθίστανται από την λέξη καταναλωτής και τα δώρα τού Θεού λέγονται καταναλωτικά αγαθά. Αυτό δείχνει έναν άνθρωπο εξαρτημένο, άβουλο, εμπαθή, πράγμα. Και το Ντοστογιεφσκικό ερώτημα είναι αδυσώπητο: «ελευθερία ή ευτυχία»; Η απάντηση στο ερώτημα αυτό δείχνει μια στάση ζωής».
Το θέμα κίνησε το έντονο ενδιαφέρον των ακροατών και ακολούθησε συζήτηση με ερωτήσεις και τοποθετήσεις πάνω σε διάφορα ζητήματα.
Με αφορμή τις τοποθετήσεις πού έγιναν από το ακροατήριο, ο Σεβασμιώτατος τόνισε ότι στις μέρες μας επικρατεί η νοοτροπία τού ατομικισμού, πού είναι πνευματική ασθένεια. Ο τρόπος ζωής πού προσφέρει η Ορθόδοξη Εκκλησία βοηθά τούς ανθρώπους να θεραπευθούν από την ασθένεια αυτή, αλλά δεν επιβάλλει την διδασκαλία της διά τής βίας. Μερικές φορές η νοοτροπία της κοινωνίας επηρεάζει και τούς Κληρικούς. Η Ορθοδοξία από την φύση της είναι φιλάνθρωπη και σέβεται την ανθρώπινη ελευθερία. Ο καθένας από μάς μπορεί να καθορίση στον εαυτό του τον ιδιαίτερο τρόπο ζωής, πού βοηθά στον περιορισμό των δαπανών και στην άσκηση τής φιλανθρωπίας.

* Την εκδήλωση χαιρέτησε με γραπτό μήνυμα του ο Υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Αναστάσης Παπαληγούρας και παρακολούθησαν οι Σεβασμιώτατοι Μητροπολίτες Μυτιλήνης κ.κ. Ιάκωβος και Μηθύμνης κ.κ. Χρυσόστομος, πολλοί ιερείς, ο Βουλευτής Ν. Λέσβου του ΠΑΣΟΚ κ. Νίκος Σηφουνάκης, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Αλέξανδρος Ελευθερίου, ο εκπρόσωπος του Στρατηγού Συνταγματάρχης Μηχ/κού κ. Ντάτσιος, ο τ. Βουλευτής και τ. Νομάρχης Λέσβου κ. Δημήτριος Βουνάτσος, ο Αντιδήμαρχος κ. Παντελής Πατερέλλης, ο πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου κ. Νικόλαος Βλουτέλλης, ο πρόεδρος της Ένωσης Καταναλωτών Λέσβου κ. Ιωάννης Καλλοντζής, ο Δ/ντης Δ/θμιας Εκπ/σης Ν. Λέσβου κ. Αθανάσιος Φραγκόπουλος, ο Προϊστάμενος Παιδαγωγικής Καθοδήγησης κ. Ευστράτιος Αναγνώστου, ο Σχολικός Σύμβουλος των Θεολόγων κ. Ανδρέας Αργυρόπουλος, καθηγητές και καθηγήτριες Θεολόγοι και πλήθος κόσμου.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
[Πηγή, ιστολόγιο ορθόδοξης πενυματικότητας "ΖΩΗΦΟΡΟΣ": http://www.zoiforos.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=679&Itemid=48]
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
* Φυσικά, αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στην Ενωση Θεολόγων ν. Λέσβου και στον δραστήριο πρόεδρο της διοικούσας επιτροπής αυτής, εκλεκτό συνάδελφο και αγαπητό φίλο Παναγιώτη Τσαγκάρη, για τη διοργάνωση μιας τόσο ενδιαφέρουσας - για το φαινόμενο του καταναλωτισμού - εκδήλωσης, μέσα απ' την οποία αναδείχθηκε ο σημαντικός, σπουδαίος και ζωντανός λόγος της Θεολογίας.
ΧΑ.ΑΝ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου