Κυριακή, 15 Φεβρουαρίου 2009

"Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές..."






















ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ – ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΟ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ ΘΕΟΛΟΓΩΝ ΣΤΗ
ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΘΕΟΛΟΓΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΗΣ Ι.Μ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΟΣ

«Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές»

* «Εν όψει των κρίσιμων αποφάσεων της πολιτείας, Εκκλησία και θεολόγοι οφείλουμε να αναδείξουμε τη γνωσιακή και παιδαγωγική αξία του μαθήματος», τόνισε ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος

Του Χάρη Ανδρεόπουλου *

Το θρησκευτικό μάθημα θα πρέπει να παραμείνει υποχρεωτικό στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, όπως η Ιστορία, τα Μαθηματικά, η Χημεία και τ’ άλλα μαθήματα που προσφέρουν γνώσεις και ν’ απευθύνεται σ’ όλους τους μαθητές, τόνισε ο μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος, χαιρετίζοντας την έναρξη των εργασιών του επιστημονικού σεμιναρίου για θεολόγους που ξεκίνησε το περασμένο Σάββατο στη Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών, υπό την αιγίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, και θα ολοκληρωθεί σταδιακά στα μέσα Απριλίου.

Ο κ. Ιγνάτιος κάλεσε την επιστημονική κοινότητα των θεολόγων εκπαιδευτικών να ευρίσκεται σε ετοιμότητα, έτσι ώστε εν όψει των κυοφορούμενων αλλαγών στη Β/θμια (αλλά και τη Α/θμια) εκπαίδευση, σε συνεργασία και με την Εκκλησία να υπερασπισθούν από κοινού την γνωσιακή και παιδαγωγική αξία του θρησκευτικού μαθήματος στο σχολείο. Σημείωσε, μάλιστα, ότι η Εκκλησία συνεργάζεται - και θα συνεχίζει να το πράττει - με το υπ. Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, ώστε να μάθημα όχι απλά να διατηρηθεί, αλλά να αναβαθμισθεί και ν’ απευθύνεται σ’ όλους τους μαθητές, χωρίς τη παραμικρή διάκριση. «Το θρησκευτικό μάθημα είναι το κατ’ εξοχήν μάθημα του Θεού, το μάθημα που καλεί πάντας εις ενότητα, άρα δεν πρέπει να ξεχωρίζει και να διαχωρίζει τους μαθητές», υποστήριξε ο κ. Ιγνάτιος, καλώντας όλους να αναλογισθούν: «Αν έμπαινε ο Ιησούς Χριστός στη τάξη σήμερα θα ήθελε να αποχωρήσουν αλλόθρησκα παιδιά; Φυσικά, όχι γιατί ο Χριστός δεν ξεχώρισε ποτέ κανέναν…».

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΘΕΟΛΟΓΩΝ

Ο μητροπολίτης Δημητριάδος αναφέρθηκε στο καίριο ρόλο που καλούνται να διαδραματίσουν και οι ίδιοι οι θεολόγοι καθηγητές, ως παιδαγωγοί και επιστήμονες, για να γίνει το μάθημα πιο ελκυστικό στους μαθητές, τονίζοντας ότι η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ι. Μητρόπολης Δημητριάδος, αποσκοπώντας στην ενίσχυση αυτή του ρόλου των θεολόγων διοργανώνει και το τρέχον επιμορφωτικό επιστημονικό σεμινάριο με θέμα: «Μπροστά στις σύγχρονες ανάγκες του μαθήματος των Θρησκευτικών. Βελτιώνουμε τη διδακτική μας πράξη», στις εργασίες του οποίου ευχήθηκε καλή επιτυχία.

Τον πρώτο κύκλο εργασιών του ως άνω σεμιναρίου απασχόλησε το θέμα «Δημιουργική διδασκαλία του Βιβλικού κειμένου» και ως συμπέρασμα για μια σύγχρονη θεολογική ερμηνευτική καταγράφηκε η εκτίμηση ότι οι θεολόγοι εκπαιδευτικοί, ερμηνεύοντας την Αγία Γραφή στο σχολείο δεν θα πρέπει να παραβλέπουν τον βασικό τους προσανατολισμό που είναι να καταστήσουν επίκαιρη τη χριστιανική πίστη και επαγγελία σωτηρίας στους σημερινούς μαθητές προσαρμόζοντας την παράδοση στις νέες μορφές της νεωτερικής αυτοσυνειδησίας. Αλλωστε, όπως υπογραμμίσθηκε, η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση δεν είναι κάτι το στατικό και το αποστεωμένο, αλλά έχει τα ουσιώδη χαρακτηριστικά ενός ζωντανού οργανισμού, δηλαδή κίνηση, πρόοδο, αφομοίωση του περιβάλλοντος, μεταμόρφωσή του και βέβαια αποβολή κάποιων στοιχείων που έχουν χάσει την οργανική τους σχέση με το ζωντανό σώμα.

Με αυτόν τον τρόπο, όσο κι’ αν διατηρούμε την πίστη μας ότι η ερμηνεία της Αγίας Γραφής είναι βασικό λειτούργημα του «σώματος του Χριστού», ταυτόχρονα, όπως αναφέρεται στο κείμενο των συμπερασμάτων, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι: 1) ερμηνεύουμε το βιβλικό κείμενο διδάσκοντάς το σε μαθητές με διαφορετική θρησκευτική προέλευση, 2) δεν νομιμοποιούμαστε να κάνουμε κατήχηση, 3) δεν ζητάμε ομολογία πίστης των μαθητών μας, 4) υπηρετούμε ένα υποχρεωτικό μάθημα. Αυτό μας υποχρεώνει να λειτουργήσουμε πέρα από ξεπερασμένα διλήμματα («πατερική, ή νεωτερική ερμηνεία;»), να διευρύνουμε τις ερμηνευτικές μας προϋποθέσεις, να στηριχθούμε στο οικουμενικό πνεύμα που αναδύεται από τη μελέτη της Αγίας Γραφής και να την αναδείξουμε ως ένα μοντέλο κοινωνίας διαλόγου. Σ΄ ένα τέτοιο μοντέλο μπορούν να χωρούν όλοι οι μαθητές μας».

- Στο σεμινάριο διδάσκουν ως επιμορφωτές οι συγγραφείς του βιβλίου Θρησκευτικών της Α’ Γυμνασίου κ.κ. Ολγα Γριζοπούλου δρ. Θεολογίας και Πηγή Καζλάρη, πρ. Σχολική Σύμβουλος, ο συγγραφέας του βιβλίου Θρησκευτικών της Β’ Γυμνασίου κ. Απ. Μπάρλος, M. Sc. Θεολογίας και η κ. Βάσω Γώγου, θεολόγος – φιλόλογος, εκπαιδευτικός πολιτισμικής και αισθητικής αγωγής στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Λάρισας.

ΔΙΕΘΝΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Τέλος, ανακοινώθηκε ότι στο πλαίσιο της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών της Ι.Μ. Δημητριάδος, θα πραγματοποιηθεί ,στο συνεδριακό κέντρο Θεσσαλίας (στα «Μελισσιάτικα», Ν. Ιωνίας), 4ήμερο διεθνές Συνέδριο, από 7 - 10 Μαϊου 2009, με θέμα «Εκκλησία και Πολιτισμός», με τη συμμετοχή κορυφαίων εκκλησιαστικών και θεολογικών προσωπικοτήτων απ’ όλο τον κόσμο. Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων, το οποίο συντονίζει ο δρ. Θεολογίας κ. Παντ. Καλαϊτζίδης, και το οποίο περιλαμβάνει παράλληλες εκδηλώσεις (σεμινάρια και ημερίδες) θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες.

* Ο Χάρης Ανδρεόπουλος είναι δημοσιογράφος – θεολόγος ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr), γεν. γραμματέας της Ενωσης Θεολόγων ν. Λάρισας, συνεργάτης στο Ρ/Σ της Ι. Μητρόπολης Λάρισας (96,3 FM) και καθηγητής στο Γυμνάσιο Αρμενίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου