Τρίτη 26 Νοεμβρίου 2019

Kων. Νούση: "Κατά Παρεκκλησιαστικών και φίλων αυτών Τετραλογίας το καταληκτικόν – ουχί δε και καταθλιπτικόν - ανάγνωσμα. Πρόσχωμεν…"




 Toυ Κώστα Νούση,
Φιλολόγου-Θεολόγου M.Th.

Όταν γράφηκε το πρώτο της σειράς, η κεντρική του ατάκα ήταν ότι «η Εκκλησία ανέχεται και δεν ευλογεί τις παρεκκλησιαστικές Οργανώσεις». Και με αυτή τη συνείδηση ευελπιστώ να κλείσει ο μικρός αυτός κύκλος των ταπεινών μου παρεμβάσεων για ένα θέμα που για πολλούς θεωρείται σχεδόν τελειωμένο. Είναι όμως; Θα ήθελα στο σημείο αυτό να ευχαριστήσω – αμφιθύμως κινούμενος αρχικά - τους π. Ν. και Ε.Μ., που άκοντες συνέργησαν στο να «εμπνευσθώ» την επικαιροποιημένη τούτη κριτική παρέμβαση περί τις εν λόγω θρησκευτικές Αδελφότητες ή Οργανώσεις ή Σωματεία, όπως αρέσκονται τελευταία να αυτοπροσδιορίζονται. Ας έχουμε πάντα υπόψη ότι οι αντιγνωμίες δεν συνιστούν κατ’ ανάγκην τσακωμούς και παρεξηγήσεις, καθώς και ότι πρέπει να υπερισχύει το γραφικό «δίδου τω σοφώ αφορμήν και σοφώτερος έσται».

Είναι, άραγε, τα πράγματα τόσο απλά και αθώα, όπως κάποιοι τα ονειρεύονται; Και αν ναι, για ποιον λόγο δεν προσήλθε μέχρι στιγμής ούτε μία εξ αυτών των Οργανώσεων σε οικειοθελή προσχώρηση στους κόλπους της επίσημης Εκκλησίας; Μήπως από πίσω κρύβεται ένα πνεύμα και μια κοσμοθεωρία βαθύτερη, που δεν επιτρέπει κάτι τέτοιο; Δεν θα αναφερθώ στα οικονομικά συμφέροντα που πιθανότατα παρεισφρέουν εν προκειμένω, διότι αυτά (κυρίως) είχαν χωρίσει στο παρελθόν την οργάνωση ΖΩΗ σε ΖΩΗ και ΣΩΤΗΡΑ, κατασκανδαλίζοντας τον λαό του Θεού, που τους είχε σχεδόν ειδωλοποιήσει. Και αν αναλογιστώ πόσοι άνθρωποι έχουν κατά καιρούς σκανδαλιστεί και αποχωρήσει – ακόμη και από τη χριστιανική ζωή – χάριν των πρακτικών και του ήθους των «οργανωσιακών» αδελφών τους, αναρωτιέμαι αν η προσφορά τους στην Εκκλησία είναι μεγαλύτερη από τη ζημιά που προκάλεσαν. Και φυσικά, εδώ δεν χωράνε οι λογικές της στατιστικής επιστήμης…
Θα απαντήσω, λοιπόν, πρωτίστως στην απαισιόδοξη εκτίμηση του φίλτατου Ε. αναφορικά με το αν μπορούν να προσχωρήσουν επίσημα οι Αδελφότητες αυτές στον χώρο της Εκκλησίας. Και η απάντηση είναι σαφέστατα θετική, διότι είναι απλούστατα ζήτημα καλής προαιρέσεως και τίποτε παραπάνω. Σε πρώτη, μάλιστα, φάση θα μπορούσαν να κρατήσουν για ιστορικούς λόγους τη σημερινή ονομασία τους και δίπλα της να γράφουν σε ποια Ενορία εντάσσονται. Π.χ. ΓΕΧΑ – παράρτημα ενορίας αγίου Νικολάου Λάρισας. Εδώ κοντεύει να λυθεί το Ουκρανικό με τις τόσες δυσχερείς παραμέτρους του και δεν μπορεί να δώσει λύση η Ελλαδική Εκκλησία σε ένα τόσο ευκολότερο και υποδεέστερο ζήτημα; Αστεία πράγματα. Ξέρουμε, όμως, ότι αλλού κολλάει το πράγμα. Στη βούληση, ή μάλλον στην ορθή θεολογική και ποιμαντική τοποθέτηση, καθώς και σε άλλα ζητήματα, που κάλλιστα χρησιμεύουν ως προφάσεις  για την αδράνεια, την ατολμία και τον εφησυχασμό της Ιεραρχίας. Είναι εύκολο και πρόχειρο πάντοτε να επικαλείσαι λόγους, και καλά, διάκρισης…
Δεν νομίζω ότι υπάρχει σήμερα κάποιος σοβαρός θεολόγος ή και η συντριπτική πλειοψηφία των μελών της Εκκλησίας που επικροτούν τις Οργανώσεις αυτές. Τις ανέχονται, ίσως. Τις εγκρίνουν, αποκλείεται… Και μοναχά η ύπαρξή τους αποτελεί ένα είδος προσβολής για την οργανωτική και ποιμαντική ικανότητα της διοικούσας Εκκλησίας σε όλα τα επίπεδα. Και αν κάποτε είχαν έναν κάποιο λόγο ύπαρξης – προσωπικά διαφωνώ και σε τούτο, αλλά δεν χωράνε εδώ τα επιχειρήματά μου, ίνα μη μακρύνωμεν τον λόγο – σήμερα, μετά παρέλευση τόσων ετών και τις ενδιάμεσες εξελίξεις, δεν μπορούν να σταθούν σε καμία περίπτωση, παρεκτός εκείνης που οι θαμώνες τους επιμένουν να πιστεύουν πως οφείλουν να «υποστηρίζουν» το έργο μιας ασθενούς ή ανεπαρκούς Εκκλησίας. Είναι τυχαίο που συλλογικά ούτε μια εξ αυτών των ομάδων δεν προσχώρησε στην οικεία Επισκοπή της άχρι τούδε;
Εν πνεύματι πραότητος και φιλαδελφίας, προπαντός δε αληθείας, ας διαλεχθούμε για τα θέματα αυτά. Δεν έχουμε να χωρίσουμε κάτι ούτε να κερδίσουμε. Δεν χωρούν επίσης εν προκειμένω εμπάθειες. Όλοι εν Χριστώ αδερφοί είμαστε. Το κυρίως ζητούμενο είναι η πνευματική μας προκοπή και όχι κάποιες φτηνές υλικές απολαβές ή εφήμερα κέρδη. Δεν κατανοώ, επομένως, γιατί τόση «εχθρότητα» ενάντια στις κριτικές φωνές προς τις αδελφότητες αυτές. Μέχρι και γραπτές μαρτυρίες μάς ζητήθηκαν, προκειμένου να τεκμηριώσουμε τα αυτονόητα! Απαιτούν να προσκομίσουμε κείμενα σύγχρονων Αγίων ενάντια στις Οργανώσεις. Οι μαρτυρίες μας δεν τους αρκούν. Μάλλον δεν θέλουν να τους αρκούν…
Ο γράφων, μέσα από μελέτες για τον όσιο Πορφύριο και άλλους Γεροντάδες της εποχής μας, διαπίστωσε και βρήκε ακόμη και γραπτές μαρτυρίες (άλλων εννοείται, πνευματικών παιδιών τους) σε βάρος των Οργανώσεων[1]. Η εδώ όντως ποιμαντική διάκριση των Πατέρων αυτών δεν τους επέτρεπε να καταγγείλουν φανερά τη λαθεμένη και αιρετίζουσα νοοτροπία που έβλεπαν σε αυτά τα άτομα. Θλίβονταν και προσπαθούσαν όσο μπορούσαν να δείξουν τον ηδύ, μα και δύσβατο δρόμο της Ορθοδοξίας, της οποίας το πνεύμα, όπως γράψαμε ήδη, δεν είναι δεδομένο ούτε ακόμη και σε ορθόδοξες ενορίες και μοναστικές αδελφότητες. Είναι, όπως και να το κάνουμε, πιο light και εύπεπτο το πνεύμα της εκκοσμικευμένου προτεσταντικού χριστιανισμού, όπως αυτό απαντάται σε συγκεκριμένες ενορίες και σχεδόν σε όλες τις παρεκκλησιαστικές Οργανώσεις. Θα έπρεπε, όμως, η Ορθόδοξη Θεολογία και Ιεραρχία να σιωπά και να εθελοτυφλεί όπου συναντά τέτοιες αιρετίζουσες εκτροπές και νοοτροπίες; Και αυτό προκειμένου να είναι αρεστή και δη ανθρωπάρεσκη; Θέλουμε, αγαπητοί φίλοι, να χαϊδεύουμε αφτιά; Γιατί και ως πότε; Και δεν φέρουμε καμία ευθύνη έναντι των εν Χριστώ αδελφών μας, όταν μπορούμε να «διορθώσουμε» τις πιθανές αιρετίζουσες νοοτροπίες, τις οποίες άλλοι τους ενέσπειραν, και να τους οδηγήσουμε σε πιο λαγαρά νάματα ορθόδοξης πνευματικότητας; Και εξηγούμαι αναφορικά με τη δική μου παρέμβαση, η οποία για μερικούς «αδικεί» τους απλούστερους χριστιανούς που βρίσκονται σε τέτοιους χώρους: για μένα η αδικία και η ευθύνη είναι πολύ μεγαλύτερη έναντι έστω και μιας ψυχής που μπορεί να απεγκλωβιστεί από τις τεθλασμένες πνευματικότητες των σεχτών και να στραφεί επί το ορθοδοξότερον. Και μια μονάχα ψυχή να ωφεληθεί, θεωρώ ότι έπιασε τόπο η αρθογραφία μου.
Μερικοί διαμαρτύρονται πως γράφω «σκληρά». Ενίοτε χρειάζεται και αυτό (Ιω. 6:60). Για τον γράφοντα, είναι αδιανόητο να παραμένει ή να (συν)εργάζεται ένας ορθόδοξος χριστιανός σε ομάδες αμφισβητούμενης ορθόδοξης πνευματικότητας. Οφείλει ή να αποχωρήσει ο ίδιος για λόγους συνείδησης ή να συνδράμει τον «εκκλησιασμό» των αδελφών του. Ας το επαναλάβω: μπορεί αυτά τα κείμενα να στενοχωρούν κάποιους, ίσως και αθέλητα να αδικούν μερικούς, αλλά ο κάθε εχέφρων αναγνώστης μπορεί να κατανοήσει πως εξάπαντος σε αυτήν την κριτική δεν ισχύει ισοπεδωτική λογική. Μπορεί επίσης τα γραφόμενα τούτα να μην συγκινήσουν καθόλου τους Συνοδικούς ιθύνοντες ή να μην έχουν ωριμάσει ακόμη οι καιροί για μια ομαλή ή και «βιαιότερη» εκκλησιοποίηση των χριστιανικών Οργανώσεων. Τέλος, ενδέχεται η αδιαφορία των πολλών και η φθίση της επιρροής των Οργανώσεων σε κοινωνία και Εκκλησία να ξενίζει τις ακοές μερικών, όταν σε αυτές υποπίπτει κάθε παράδοξη κατ’ αυτούς ενασχόληση με ένα σχεδόν ανυπόστατo πρόβλημα. Η θεολογία, ωστόσο, οφείλει να θεραπεύει, ενίοτε και με καταγγελτικό τρόπο, τα κακώς κείμενα και να μη σιωπά πειθαρχώντας σε κριτήρια ανθρωπαρέσκειας (Πραξ. 5:29). Και ειδικότερα για τον γράφοντα, επαναλαμβάνω, και μια μόνο ψυχή να ωφεληθεί, θεωρεί ότι έπιασε τόπο η αρθογραφία του.
Θα ήθελα και πάλι να ευχαριστήσω τον φιλόξενο ιστολόγο (και εξαίρετο θεολόγο) Χ.Α. για τη βοήθεια που μου προσέφερε στο τελευταίο κείμενό του.[2] Σε αυτό παραθέτει τη μαρτυρία ενός εκ των κορυφαίων οργανωσιακών στελεχών, του αρχιεπισκόπου Αθηνών Ιερωνύμου Κοτσώνη. Εκεί επισημαίνεται ξεκάθαρα το ελιτίστικο και  εν γένει αντιεκκλησιαστικό πνεύμα τους, ώστε να μη θεωρήσει κάποιος ότι όσα γράφουμε είναι κυήματα της ημετέρας φαντασίας ή … εμπαθείας. Ας δούμε, ωστόσο, εν ολίγοις, το προφίλ μερικών εκ των επιζωσών σήμερα και κραταιοτέρων Οργανώσεων: 1) Οι καντιωτικού χαρακτήρα και προελεύσεως: μαχητικοί, φονταμενταλιστές, ζηλωτές ενίοτε μέχρι φανατισμού, άκρως ομολογιακοί και «αντιιοικουμενιστές». 2) Οι του ΣΩΤΗΡΟΣ: μετριοπαθέστεροι σαφώς σε σχέση με τους αμέσως προηγούμενους, με έντονα στοιχεία ηθικής αυστηρότητας και ιεραποστολικού ακτιβισμού. 3) Οι της ΖΩΗΣ (οι και συμπαθέστεροι - στον γράφοντα τουλάχιστον - και εγγύτερα σε ένωση με την Εκκλησία όντες): ακόμη πιο μετριοπαθείς και «χαλαροί» σε θέματα ηθικής και λειτουργικής παιδείας. Βρίσκονται σε μεγαλύτερη παρακμή, ενώ αποτελούν τους φυσικούς προγόνους των «Σωτηρικών». Αυτές συνιστούν τον βασικό κορμό.
Και πάμε επί τέλους στο δια ταύτα, στη βαθύτερη ουσία: τι πνευματικότητα τελικά θέλουμε να προάγουμε; Πόσο κατέχουμε ή ενδιαφερόμαστε για την Ορθοδοξία; Το να φωνασκούμε με επιχειρήματα του τύπου «οι μέρες είναι δύσκολες και σώζονται και αυτοί, εφόσον είναι ορθόδοξοι και είναι αποδεκτοί από τον Επίσκοπό τους», εμένα δεν μου λένε σχεδόν τίποτε. Και οι Καθολικοί και οι Προτεστάντες και οι αλλόθρησκοι μπορεί να σωθούν, ο Θεός το ξέρει. Αυτό, όμως, είναι εδώ το ζητούμενό μας; Ο άγιος Πορφύριος έλεγε: «Δεν πάμε μονάχα για να σωθούμε. Θέλουμε να είμαστε φίλοι του Θεού στη Βασιλεία Του». Για όποιον δεν λέει κάτι η φράση αυτή, μπορεί απλά εδώ να σταματήσει την ανάγνωση.
Η πεμπτουσία, λοιπόν, εστιάζεται σε μια ρήση που γράφηκε με αφορμή την επίκαιρη τούτη αρθρογραφία: «Αλλά και το φιλοκαλικό μοντέλο που προτείνεις (το ιδανικό των Πατέρων...) είναι κι αυτό ένα ζήτημα τεράστιο και δεν γνωρίζω πόσο μπορεί να προχωρήσει σε καιρούς καταναλωτικής και εικονιστικής αποχαύνωσης. Άλλωστε, οι αντι-οργανωσιακοί Γιανναράς και Ράμφος έχουν γράψει πολλά για αυτό, με τον τελευταίο να το θεωρεί ως πρωταρχική αιτία - πηγή της παρακμής του νεοελληνικού υποκειμένου. Με την τοποθέτησή μου, φυσικά, δεν αρνούμαι το φιλοκαλικό μοντέλο, απλά με προβληματίζει το προχώρημά του και δη στη Νέα Γενιά, της απόλαυσης και του εικονικού». Πιστεύουμε, το λοιπόν, βαθιά μέσα μας σε μια βαθιά ουσιαστική και ακριβή ορθόδοξη ποιμαντική και σε ποιον βαθμό; Πιστεύουμε στη θεοποιητική δύναμη της Εκκλησίας και την ανάλογη δυνατότητα του ανθρώπου; Αυτό πρέπει να αναρωτηθούν απλοί πιστοί και ποιμένες, πριν βιαστούν όχι τόσο να κρίνουν τους «αντιοργανωσιακώς» γράφοντες, αλλά να τοποθετηθούν οι ίδιοι μέσα τους και κατόπιν έξω τους. Η «Εκκλησία των καλών και ηθικών χριστιανών» δεν έχει, τωόντι, καμιά διαφορά από τις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις. Για τούτο η «Εκκλησία» αυτή θίγεται, αντιμάχεται και απορεί, όταν…
Θα κλείσω με μια προσωπική μαρτυρία, ευελπιστώντας να χαλαρώσω την όποια δημιουργηθείσα ένταση. Επισκεπτόμενος τον όσιο Παΐσιο τον αγιορείτη, μετέφερα την ερώτηση ενός αδελφού σχετικά με μια κοπέλα ονόματι Ζωή. Ο Γέροντας, χαριεντιζόμενος και με νόημα, μου αντέτεινε: «Αυτή η Ζωή πού ανήκει; Στον Σωτήρα ή στη Ζωή;». Δυστυχώς δεν βρίσκεται εν σώματι ο όσιος για να μας διευκρινίσει τι ακριβώς εννοούσε. Ωστόσο, άγιος είναι και ζει, κι όποιος θέλει και ενδιαφέρεται πραγματικά να μάθει, μπορεί να τον ρωτήσει σχετικά εν προσευχή…


21 σχόλια:

  1. θα ηθελα να διευκρινισω κατι ακομα. τα πνευματικα αυτα θεματα, επειδη δεν ανηκουν στις εμφανεις και χονδροειδεις αμαρτιες, οπως ειναι τα σαρκικα αμαρτηματα, για τον λογο αυτον και ειναι δυσκολοτερα στην προσεγγιση τους.
    δυσκολα μπορεις να δωσεις στον αλλο να καταλαβει τις λεπτες αποχρωσεις των πνευματικων αλλοιωσεων.
    θα ελεγα ακομη οτι και οσοι γραφουν σχετικα, τα αντιλαμβανονται και τα προσεγγιζουν με βαση την πνευματικη τους κατασταση.
    δλδ οσο πιο αγιος εισαι, τοσο περισσοτερο 'νιωθεις΄ τις αιρετιζουσες εκτροπες. εμεις απλα στηριζομαστε πιοτερο στη διαισθηση μας, οπως αυτη γεννιεται μεσα στον χωρο της Εκκλησιας και με βαση την Παραδοση της και τις μαρτυριες των Αγιων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. οποτε ετσι εξηγουνται τα ελλειμματα στις αναλυσεις μας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. «Κριτικός λόγος και φιλάνθρωπη επιείκεια…»

    Είναι πράγματι πολύ σημαντικό, αγαπητέ Κων/νε, να συμφωνήσουμε πως η κριτική θεολογική διαλεκτική δεν συνιστά εμπαθή αντιπαράθεση, που σκοπό έχει την εξόντωση και απαξίωση των διαφωνούντων. Κάθε άλλο• η έντονη διαλεκτική αποκαλύπτει το μέγεθος της καλής αγωνίας που πρέπει να χαρακτηρίζει τους αυθεντικούς και ειλικρινείς θρησκευόμενους. Συνεπώς, πρωταρχική μας στόχευση είναι ένας γόνιμος και δημιουργικός διάλογος, ο οποίος μπορεί να εντοπίζει τα στρεβλά (όπου αυτά υφίστανται) και να τα θεραπεύει, πάντα, βέβαια, στο μέτρο του δυνατού, αφού δεν πρέπει να λησμονούμε ότι έχουμε να κάνουμε με ανθρώπινα υποκείμενα (κτιστά δημιουργήματα), που ρέπουν, συνεχώς, προς τη φθορά και τον Θάνατο.

    Και τώρα πιο συγκεκριμένα για τις θέσεις που διατυπώνεις. Ο «εκκλησιασμός», λοιπόν, των Οργανώσεων(παρεκκλησιαστικών για σένα, ιεραποστολικών για την αφεντιά μου…), ο εγκεντρισμός τους, δηλαδή, στον Επίσκοπο και στο ευχαριστιακό γεγονός, φρονώ πως αυτή τη στιγμή που διαλεγόμαστε διαδικτυακά -και όχι μόνο, βέβαια-, υφίσταται και είναι γεγονός οριστικό και θέλω να πιστεύω και αμετάκλητο, αφού κάποια πράγματα στους εν λόγω χώρους έχουν ωριμάσει και δεν θα μπορούσε να είναι και διαφορετικά, γιατί τα παρελθοντικά τραγικά λάθη (η περίπτωση της διάσπασης) τους έχουν συνετίσει… Μακάρι, να μην λαθεύω και θα το επαναλάβω: δεν δύναμαι να γνωρίζω τις εσωτερικές κινήσεις της ψυχής! Εξαναγκαστική συμμόρφωση και υποκρισία ή πραγματική μετάνοια; Πράγματι, ένα επισκοπικό κάλεσμα για λειτουργική τους ένταξη(σε καμία περίπτωση με τρόπο «βίαιο»!...) στο ενοριακό σώμα, ίσως, ξεκαθάριζε και αποκάλυπτε κάποιες εγωκεντρικές και αντι- εκκλησιολογικές νοοτροπίες τους. Όλα τα ανωτέρω, όμως, αποτελούν υποθετικό πλαίσιο ερευνητικής εργασίας, αφού αυτή τη χρονική στιγμή οι θρησκευτικές αυτές ομάδες έχουν αγαστή συνεργασία με τους Επισκόπους και μάλιστα πολυεπίπεδη: έργο κατηχητικό, φιλανθρωπικό, προνοιακό κ.ά. Ως εκ τούτου, δεν θα συμφωνήσω με τη θέση πως οι τοπικές Επισκοπές «απλώς τους ανέχονται». Το αντίθετο συμβαίνει: μάλλον, έχουν μεγάλη ανάγκη από τη βοήθειά τους, εξάπαντος, στη φιλανθρωπία και την Πρόνοια, αλλά και στον τομέα της κατήχησης, αφού σε τοπίο μετανεωτερικό, ένας επανευαγγελισμός καθίσταται αναγκαίος. Και στο σημείο τούτο δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε με την επισκοπική διαπίστωση -κάλεσμα: «Δεν περισσεύει κανένας…»

    Για τη θέση, τώρα, των σύγχρονων αγίων πάνω στο θέμα της οργανωσιακής νοοτροπίας και του νομικιστικού πνεύματος που αυτές, λέγεται, ότι εκφράζουν, νομίζω πως κι εσύ ο ίδιος το καταθέτεις και μάλιστα με έμφαση και δεν μπορεί τούτο παρά να σε προβληματίσει. Αυτήν η “ποιμαντική διάκριση” δεν πρέπει να καθοδηγεί και τη δική μας θεολογική «θεραπευτική» γλώσσα, ώστε συνάμα να υφίσταται ο κριτικός λόγος με το φιλάνθρωπο πνεύμα της επιείκειας, αφού όλα τα πιστά μέλη της εκκλησιαστικής κοινότητας - «οργανωσιακά» και μη- είναι δυνάμει άγιοι; Μία κριτική, λοιπόν, που θα συνετίζει και θα καθοδηγεί και όχι κριτική που μονάχα απαξιώνει και αρνείται πεισματικά την ύπαρξη θετικών διαδρομών στις εν λόγω θρησκευτικές δομές και πρωτίστως στην πιστεύουσα καλοπροαίρετη βάση, η οποία πάντα είναι αδικημένη και περιθωριοποιημένη. Όπως, λοιπόν, μάς ενδιαφέρει -και πολύ σωστά- να μην χαθεί “καμία ψυχή” από τις τυχόν «προτεσταντίζουσες» τάσεις των “οργανωσιακών”, να φροντίζουμε, συγχρόνως, να μην αδικηθεί και η οιαδήποτε καλοκάγαθη ψυχή. Και είναι αυτές χιλιάδες στο εκκλησιαστικό ιεραποστολικό γίγνεσθαι...
    ...συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Θα σου απαντησω σε κάθε σχολιο χωριστα. Αυτό ωστοσο που διαπιστωνω σε γενικες γραμμες είναι μια λαϊτ προσεγγιση, στην οποια προσπαθεις να εισαι και με τον ΕΑΜ και με τον ΕΛΑΣ! Δικαιωμα σου φυσικα, ωστοσο κατσε να δουμε ένα ένα τι λες και πού διαφωνουμε…

      Αρχικα διαφωνεις στον ορο ‘παρεκκλησιαστικες’. Σου μεταφερω αυτουσια την απαντηση μου προς τον Χαρη επ’ αυτου ακριβως του θεματος: «επιτρεψε μου, αδελφε, να διαφωνησω και παλι αναφορικα με τον ορο 'παρεκκλησιαστικες'. νομιζω ειναι ο πλεον δοκιμος χαρακτηρισμος. εξωεκκλησιαστικες να τις πεις ειναι βαρυτερο, διοτι τυπικα εντασσονται στην Ορθοδοξη Εκκλησια. ουσιαστικα, ωστοσο, βρισκονται παρ' αυτη, διοτι η τυπικη αποδοχη των δογματων μιας Εκκλησιας δεν συνιστα αυτοματα και ενταξη μιας ομαδας στο Σωμα της κατ' ουσιαν. και αυτο ειναι το ζητουμενο. παρα την 'εξωτερικη" ενταξη τους και τη συνεργασια με ιερεις και επισκοπους, ταυτοχρονα δρουν και παρ' αυτοίς, ανεξάρτητα, ανενταχτα ουσία (δοτικη) και πολλακις προβληματικα. πώς λοιπον μπορει να ειναι ατυχής ο ορος παρεκκλησιαστικες; μπορουμε δλδ να τις πουμε καθαρα εκκλησιαστικες; δεν νομιζω, διοτι ουτε οι ιδιες το επιθυμουν εργοις και ουχι λογοις. οι συναισθηματικοι μας δεσμοι δεν αρκουν ωστε να αποφυγουμε την αληθεια: αν οχι παρεκκλησιαστικες, τοτε τι;»
      Πιο κατω λες: «ο εγκεντρισμός τους, δηλαδή, στον Επίσκοπο και στο ευχαριστιακό γεγονός, φρονώ πως αυτή τη στιγμή που διαλεγόμαστε διαδικτυακά -και όχι μόνο, βέβαια-, υφίσταται και είναι γεγονός οριστικό και θέλω να πιστεύω και αμετάκλητο». Και σε ρωτω: φτανει ο τυπικος ευχαριστιακος εγκεντρισμος, ώστε καποιος να μην αιρετιζει; Θυμησου ότι τα μελη της ΧΟΕ κοινωνουν εβδομηντα φορες το χρονο! Φυσικα δεν τους εξομοιωνω, απλα σου δειχνω ότι αυτό δεν σημαινει τοσα πολλα. Αλλωστε, και στο παρελθον, παντοτε τυπικα οι Οργανωσεις ηταν υπο τη σκεπη του Επισκοπου τους.
      Στο ‘βιαιο’ επισης καλεσμα με το οποιο διαφωνεις, και γω μαζι σου. Είναι όμως και περιπτωσεις που η Εκκλησια δεν μπορει να αντιδρασει αλλιως, ειδικα σε δυσκολα και χρονιζοντα προβληματα. Βλ. για παραδειγμα το Ουκρανικο… Ή μηπως ξεχνας τις ‘βιαιοτητες’ των αφορισμων και καθαιρεσεων που προβλεπει το Κανονικο Δικαιο;
      «Αυτή τη χρονική στιγμή οι θρησκευτικές αυτές ομάδες έχουν αγαστή συνεργασία με τους Επισκόπους και μάλιστα πολυεπίπεδη: έργο κατηχητικό, φιλανθρωπικό, προνοιακό κ.ά. Ως εκ τούτου, δεν θα συμφωνήσω με τη θέση πως οι τοπικές Επισκοπές «απλώς τους ανέχονται». Το αντίθετο συμβαίνει: μάλλον, έχουν μεγάλη ανάγκη από τη βοήθειά τους, εξάπαντος, στη φιλανθρωπία και την Πρόνοια, αλλά και στον τομέα της κατήχησης»: αγαστη συνεργασια; Εδώ γελαμε… ουσιαστικα διαφωνεις με το συνολο των σχετικων αναρτησεων μου, στις οποιες διαφωνω καθετα με αυτή την «αναγκη» που λες ότι εχει η Εκκλησια τις Οργανωσεις! Μαλλον το ακριβως αντιθετο συμβαινει!!!
      Και κλεινω με μια γενικη παρατηρηση επι του υπολοιπου σχολιου σου: με «εγκαλεις» ότι ψαχνω τα αδυτα του ψυχισμου και κει κανω φαουλ: «Μακάρι, να μην λαθεύω και θα το επαναλάβω: δεν δύναμαι να γνωρίζω τις εσωτερικές κινήσεις της ψυχής». Αν και αυτό δεν γινεται από μερους μου, εσυ όπως βλεπω στο μισο και πλεον κειμενο του σχολιου σου πεφτεις σε αυτή ακριβως την αντιφαση! Μιλας δλδ συνεχεια για την αδικημενη και «πιστεύουσα καλοπροαίρετη βάση». Ποιος επομενως κρινει περισσοτερο και ασχολειται με ψυχισμους και προαιρεσεις;

      Διαγραφή
  4. ...η συνέχεια...

    Οι σύγχρονοι, λοιπόν, Πατέρες είχαν κατά νου ότι με τα γραπτά τους μνημεία θα μπορούσαν ακόμη και να αδικήσουν κάποιες ψυχές και πολύ περισσότερο δεν ήθελαν να περιπέσουν στο αμάρτημα της κατάκρισης, έχοντας, πάντα, σαν πνευματικό οδηγό τον λόγο του Κυρίου: “Μή κρίνετε, ίνα μη κριθήτε”, μία παράμετρο οντολογική, που εμείς, σήμερα, πολύ εύκολα παραβλέπουμε. Κατά συνέπεια, πολύ δύσκολο να δομηθεί - στοιχειοθετηθεί επιχειρηματολογία «καταγγελτική» που να στηρίζεται στον σύγχρονο αγιολογικό λόγο. Αλλά και τούτο ακόμη να συμβεί μπορεί κι αυτή ν’ αμφισβητηθεί με την αιτιολογία της «λανθασμένης» ερμηνευτικής προσέγγισης, αφού και οι άγιοι, σε θέματα ποιμαντικής πρακτικής, είχαν και διαφορετικές στάσεις -απόψεις. Ας μην επιμένουμε, λοιπόν, σε μια σύγχρονη αγιοπατερική τεκμηρίωση για να δικαιολογήσουμε τα αντι- οργανωσιακά μας αναθέματα. Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί…

    Μία αντινομία διακρίνεται και στο σημείο όπου θεωρείται “αδιανόητη” η όποια συνεργασία με τους “οργανωσιακούς”, ενώ από την άλλη αφήνεται και μια χαραμάδα ελπίδας για τον “εκκλησιασμό” τους. Μήπως, τελικά, σ’ αυτήν την αντινομία βρίσκεται και η λύση του εν λόγω ζητήματος; Δηλαδή, με πιο απλά λόγια: όταν ο καλοπροαίρετος πιστός δεν διαπιστώνει δογματικές παραχαράξεις και άλλες πρακτικές ποιμαντικής διακονίας ως προβληματικές, πολύ περισσότερο όταν υφίσταται μόνιμος και λειτουργικός εγκεντρισμός στο ευχαριστιακό γεγονός (μυστηριακή συμμετοχή)…, μπορεί ανεπιφύλακτα να προσφέρει τις όποιες ιεραποστολικές του υπηρεσίες, ενώ όταν εντοπίζει επικίνδυνες δογματικές- εκκλησιολογικές παρεκκλίσεις, με τρόπο διακριτικό να απομακρύνεται…(...μετά μίαν και δευτέραν νουθεσίαν παραιτού...)

    Στο θέμα των “οργανωσιακών” διαφοροποιήσεων, τώρα, συμφωνούμε ότι ορισμένες χαρακτηρίζονται από έναν άκαμπτο ηθικισμό -συντηρητισμό, που πολύ δύσκολα μπορεί, σήμερα, να υιοθετηθεί από νέους ανθρώπους – και όχι μόνο-, γι΄ αυτό και είναι χρήσιμο, δίχως, βέβαια, δογματικές και άλλες εκπτώσεις,… να αφουγκραστούν τις ανησυχίες του μετανεωτερικού ανθρώπου, ώστε να τού προσφέρουν τη «θεραπεία» που αυτός έχει ανάγκη, ειδάλλως, θα παραμείνουν οι “γραφικοί” της εκκλησιαστικής ιστορίας.

    Για το τέλος, θα ήθελα να παραμείνω στο ζήτημα της «πολεμικής» που υφίσταται η φιλοκαλική παράδοση από τις “οργανωσιακές ευσεβιστικές ομάδες”, με άμεσο αποτέλεσμα την εμβίωση μιας δήθεν “χλιαρής” πνευματικότητας. Κι εδώ, λοιπόν, το πρόβλημα το δημιούργησαν οι «προτεσταντίζουσες» αδελφότητες, ενώ η νεοελληνική «πιστεύουσα» κοινωνία, πάντοτε, είχε μία ιδιαίτερη έλξη προς τον ασκητικό τρόπο ζωής και οι εν λόγω «προβληματικές» κοινότητες εμπόδισαν την όποια ανάπτυξη της φιλοκαλικής τους συνείδησης!... Αστεία πράγματα,…και θα το επαναλάβω για μία ακόμη φορά και ας γίνω κουραστικός: η «καταμέτρηση» της όποιας αγιοπνευματικότητας δεν είναι δική μας υπόθεση, αφού μονάχα από μέρος των ενεργημάτων μας μπορεί να γίνει αντιληπτή και μάλιστα ελλειμματικά. Σαφέστατα και είναι έργο Άλλου Μεγέθους!...Ως εκ τούτου, ερμηνευτικές θέσεις- στάσεις που «απαιτούν» την επικράτηση του φιλοκαλικού μοντέλου, μονάχα δυϊσμούς και επικίνδυνες κατηγοριοποιήσεις μπορούν να γεννήσουν: από τη μία όχθη οι «άγιοι» φιλοκαλικοί κι από την άλλη οι «προτεσταντίζοντες κοσμικοί οργανωσιακοί». Μία κατάσταση που η Εκκλησία ως σώμα Χριστού, μάλλον, πρέπει να θεραπεύει και όχι να επικροτεί…

    Κατά συνέπεια, είναι ανάγκη επιτακτική να κατανοηθεί πως από τη στιγμή που η θεσμική Εκκλησία δεν διαπιστώνει στις εν λόγω θρησκευτικές κοινότητες δογματικές και όποιες άλλες αποκλίσεις - αλλοιώσεις, σαφέστατα και μπορεί να τις θεωρεί αναπόστατο οργανικό μέλος του Σώματός Της. Σε μία αντίθετη περίπτωση, όμως, όταν προκύψουν εκκλησιολογικές μετατοπίσεις, τα συνοδικά όργανα μπορεί να χρειαστεί και να αναθεωρήσουν. Αυτά, βέβαια, στην παρούσα χρονική περίοδο είναι σενάρια στον τόπο του φαντασιακού, αφού μία τέτοια προβληματική κατάσταση δεν υφίσταται.

    Πάντοτε φιλικά!...


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. παμε τωρα στη συνεχεια του δικου μου αντισχολιασμου…

    στην αρχη ομολογω ότι δεν κατανοω ακριβως τι θες να πεις. Από τη μια οι Πατερες δεν ηθελαν να «κατακρινουν» - ποιος μιλησε για κατακριση; Εμεις δλδ κρινουμε ή κατακρινουμε; - κι όμως εγραψαν κατά αιρετικων ‘καταγγελτικα΄ κειμενα. Επειδη δεν κατανοω επακριβως τον ειρμο σου, σταματαω εδώ.
    Ωστοσο αμεσως παρακατω λες: «Αλλά και τούτο ακόμη να συμβεί μπορεί κι αυτή ν’ αμφισβητηθεί με την αιτιολογία της «λανθασμένης» ερμηνευτικής προσέγγισης, αφού και οι άγιοι, σε θέματα ποιμαντικής πρακτικής, είχαν και διαφορετικές στάσεις –απόψεις». Δλδ οι συγχρονοι αγιοι, που στο συνολο τους σχεδον και όχι καποια εξαιρεση, κατηγγειλαν αμεσα ή (κυριως) εμμεσα τις Οργανωσεις εκαμαν λαθος; Δεν νομιζω…
    Στη συνεχεια που αναφερεσαι στη συνεργασια, στην «εξωτερικη δογματικη συμφωνια» και στην «καλη προαιρεση» των πιστων αυτων, θεωρω ότι απαντησα ικανοποιητικα στο πρωτο σχολιο, το αμεσως παραπανω.
    Για το «φιλοκαλικο μοντελο» στο οποιο επανερχεσαι, θα ηθελα να υπογραμμισω πως δεν προκειται για πολυτελεια, αλλα για την πεμπτουσια της Ορθοδοξιας. Ποια είναι η ειδοποιος διαφορα μας από τις άλλες χριστιανικες ομολογιες, αν όχι κυριως τουτη; Επειτα, δεν πρεπει να κρινουμε την αληθεια με βαση τις περιστασεις, διοτι κατι τετοιο φαινεται να προτεινεις εμμεσως πλην σαφως. Επειδη δλδ είναι δυσκολη η ασκηση και πιθανως θα εγκατελειπε το «μοντελο» αυτό η κοινωνια μας, τουτο σημαινει ότι θα πρεπει να το απορριψουμε ή να «ευλογησουμε» και να ανεχθουμε το ευκολοτερο προτεσταντιζον μοντελο των Οργανωσεων; Μη γενοιτο…
    Θεωρεις «σεναρια στον τοπο του φαντασιακου» το να ερθουν καποια στιγμη οι Οργανωσεις σε ρηξη με την επισημη Εκκλησια. Μα αυτό δεν χρειαζεται, αφου ξερουν να καμουφλαρονται κατω από την επισημη δογματικη διδασκαλια και να κανουν ανενοχλητοι το παρεκκλησιαστικο εργο τους, διαιωνιζοντας τα χαρακτηριστικα του προτεσταντισμου, του ευσεβισμου, του νομικισμου και της εν γενει δυτικης πνευματικοτητας στον χωρο της Ορθοδοξης Εκκλησιας. Και η θεολογια δεν πρεπει, κατ’ εσε, να το θεραπευσει αυτό, αλλα να κανει γαργαρα τις οργανωσιακες παρεκτροπες εις αιωνας αιωνων. Μη γενοιτο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Και κατι ακομη: τελικα συμφωνεις μαζι μου για στην ουσια της προβληματικοτητας τους και διαφωνεις με το ύφος κ τη μορφη των τοποθετησεων ή μηπως διαφωνεις και σε ουσιωδη σημεια; εμενα παντως μου εδωσες την εντυπωση για το τελευταιο... Ομολογω πως θα ηθελα την τοποθετηση σου πιο συγκεκριμενα!
    ο θεολογικος διαλογος, προκειμενου να ειναι γονιμος, θα πρεπει να γινεται επ' αληθεια και οχι επι ψεκτη φιλαδελφία και περιστασιακη ανρωπαρεσκεία. το εχω ηδη γραψει: ενιοτε ο θεολογικος λογος, εφοσον θελουμε να ειναι θεραπευτικος, πρεπει να ειναι κοφτερος και καυτερος, ισως και καυστικος...
    αν, τωρα, θελουμε να μη δυσαρεστησουμε τους αλλους, τοτε ενδεχεται να κανουμε εκπτωσεις στην κριτικη μας προσεγγιση. Δι ο και σε ερωτω ευθαρσως: στην ουσια διαφωνουμε ή συμφωνουμε; αν εκει συμφωνουμε, τοτε ασε την ποιμαντικη διακριση στα χερια των αρχιερεων μας. ουτως ή αλλως, αυτη η 'διακριση' μεχρι σημερα δινει το δικαιωμα στο δυτικο ευσεβισμο να αλωνειτα ορθοδοξα χωραφια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. δυο δορθωσεις στο παραπανω: 'για στην ουσια της προβληματικοτητας' αφαιρουμε το 'για'
    και δευτερον: οπου "ανρωπαρεσκεία" βαλε ανθρωπαρεσκεια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. θα ηθελα μαλιστα, φιλε μου, να σου εκφρασω την απορια μου, διοτι διαπιστωνω μια αναδιπλωση ως προς τη βαθυτερη ουσια περι του χαρακτηρος των Οργανωσεων. δεν ηξερα οτι κατα βαθος συμφωνεις. φαινεται επλανωμην, ωστοσο θα παραμεινω αμετακινητος στις ιδεες μου, οι οποιες, ως πιστευω, επι του προκειμενου βαδιζουν πανω στην αληθεια των πραγματων.
    επισης δεν θα μπορουσα να αφησω ασχολιαστη την επισκοπικη ρηση που προαναφερεις. και οι δυο γνωριζουμε ποιος την ειπε. να σου ξεκαθαρισω ωστοσο κατι που και συ το ξερεις. ο εν λογω επισκοπος, αν και περασε απο οργανωση, πορρω απεχει απο το να συμφωνει με αυτες και να τις αποδεχεται. απλα τις ανεχεται... παρα την πιθανως πεπλανημενη αποψη των υπολοιπων για τη σταση του απεναντι αυτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. «Αντίλογος καταληκτικός, ουχί διχαστικός και μάλλον ‘θεραπευτικός’…»

    Αγαπητέ Κων/νε, ο σχολιασμός μου θα είναι, μάλλον, καταληκτικός, εφόσον διαπιστώνουμε πως σε πολλά σημεία υπάρχει διαφωνία, οπότε ισχύει η λαϊκή ρήση:« ου με πείσεις, καν με πείσης».
    Αναφορικά, λοιπόν, με τις ονομασίες: φυσικά υπάρχει και άλλη ονομασία από τη γνωστή «παρεκκλησιαστικές -εξωεκκλησιαστικές» και επιμένω σ΄αυτήν: γιατί όχι ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΕΣ, μία ονομασία που προσδιορίζει τη φύση(σε μεγάλο βαθμό) και πρωτίστως τη δραστηριότητά τους. Οι κοινότητες αυτές καταγίνονται με το κατηχητικό και φιλανθρωπικό έργο, που είναι πλουσιοπάροχο σε όλους τους τομείς και κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την πρόσφορά τους. Έτσι, εγκαταλείπουμε τη φορτισμένη και απαξιωτική (γιανναρικής έμπνευσης, αλλά και άλλων…) ονομασία, η οποία μονάχα ένταση μπορεί να δημιουργεί. Όταν, μάλιστα την επιφορτίζουμε και με εκκλησιολογικές αποκλίσεις, τότε την κριτική μας την οδηγούμε σε επικίνδυνες και αντι-ευαγγελικές ατραπούς.

    Πάνω στο θέμα, τώρα, του «εκκλησιασμού -εγκεντρισμού» τους εξακολουθείς να διαφωνείς και να επιμένεις πως αυτός δεν υφίσταται, ότι είναι, δηλαδή, «τυπικός» και όχι «ουσιαστικός». Είναι άποψη, όμως, καθαρά υποκειμενική και δεν έχει ρεαλιστική βάση. Αλήθεια, μήπως θα είχε μέγιστο θεολογικό ενδιαφέρον ν΄ ασχοληθούμε και με τον ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΟ -ΟΥΧΙ ΤΥΠΙΚΟ- ΕΓΚΕΝΤΡΙΣΜΟ των θεολόγων (ακαδημαϊκών και μη), του κλήρου -ανώτερου και κατώτερου-, και φυσικά να μην λησμονήσουμε μια κάποια ερμηνεία και για την εγκεντρισμένη στην εκκλησιαστική εμπειρία ΟΡΘΟΔΟΞΗ νεοελληνική κοινωνία; Κατά συνέπεια, ό, τι προβληματικό και στρεβλό εντοπίζεται το έχουν δημιουργήσει οι Οργανώσεις!... Αδικία κατάφωρη!... Ας το αφήσουμε, όμως, αρκετά είπαμε, γιατί οδηγούμαστε σε αδιέξοδο καταθλιπτικό…
    Και στο ζήτημα της «αγαστής συνεργασίας» διαφωνείς και είσαι της άποψης πως η τοπική Εκκλησία απλά τους «ανέχεται». Εντάξει, λοιπόν, ας αφήσουμε τον χρόνο να πιστοποιήσει ή να διαψεύσει τις όποιες τοποθετήσεις μας.

    Αναφορικά και με τις ανιχνεύσεις των ψυχικών αδύτων δεν έχω παρά να καταθέσω τούτο: η επιφυλακτική και επιεικής στάση μου δεν είναι αντιφατική εκδήλωση, το αντίθετο μάλιστα συμβαίνει: επιβεβαιώνει τη δυσκολία του εν λόγω εγχειρήματος να εισέλθουμε και να διαγνώσουμε, τις κινήσεις της ψυχής, αλλά και να ερμηνεύσουμε στη συνέχεια τα ενεργήματα (πρωτίστως εξωτερικά) των πιστών- «οργανωσιακών» . Δεν είναι δική μας υπόθεση αυτή, έργο δικό μας είναι μονάχα η έκφραση επιείκειας και φιλανθρωπίας. Ξεκάθαρες κουβέντες!...

    συνεχίζεται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. θα ηθελα ευθυς εξαρχης να ζητησω ταπεινα συγγνωμη, αν το υφος μου στεναχωρησε αδελφους. αγιοτεροι μου ειναι σιγουρα. αλλα στην ουσια θα επιμεινω.
      ο εγκεντρισμος ο ψυχικος καποιου στην Εκκλησια δεν ειναι ανιχνευτος ευκολα. αλλα δεν συζηταμε περι τουτου. εμας μας αρκει σε πρωτη φαση να ενταχθει καποιος επισημα στην Επισκοπη του, διοτι παρηλθαν οι εποχες που "δικαιολογουσαν" υπαρξη χριστιανικων ομαδων.
      κλεινω αναφορικα με το παραπανω σχολιο σου με την τελευταια προταση σου. εργο δικο μας ειναι, ως θεολογων, η ανιχνευση και καταγραφη της αληθειας. η εκφραση της επιεικειας ανηκει στο ποιμαντικο επιπεδο.

      Διαγραφή
    2. ...H κριτική θεολογική βάσανος απαραίτητη, αλλά και η φιλανθρωπία επίσης, εφόσον έχουμε να κάνουμε με κτιστά δημιουργήματα, που καθημερινά αναμετριούνται με τον μηδέν, τον πειρασμό...Αναφορικά με την άρνηση- πολεμική της φιλοκαλικής παράδοσης από την πλευρά τους, νομίζω πως καποιες προβληματικές ερμηνευτικές και στάσεις έγιναν σε επίπεδο ακαδημαϊκό( Τρεμπέλας) και όχι από την πιστεύουσα καλοπροαίτερη βάση. Μια ετήσια οργανωσιακή πρακτική για προσκύνημα στο άγιο Όρος κι αυτό πρέπει να ερμηνευτεί ως υποκριτική συμπεριφορά. Η ιεραποστολική τους προσφορά τεράστια κι εδώ η λέξη "ακτιβισμός" είναι φορτισμένη αρνητικά, εφόσον δεν γνωρίζουμε και πάλι τα εσωτερικά κίνητρα. Η θεολογική κριτική, συνήθως, μιλάει για το ζήτημα της αξιομισθίας (Γιανναράς κ. ά.) και κατά συνέπεια απαξιώνει το ιεραποστολικό αγώνισμα...Με τη βαθύτερη καταστατική τους δομή δεν θα αρνηθώ ότι διαφωνώ, ακόμη και ο όρος "θρησκευτικό σωματείο" μου δημιουργεί μια κάποια δυσφορία, γιατί αποπνέει μια κλειστότητα, την οποία αρνούμαι κατηγορηματικά. Τέλος πάντων, θέματα διατριβής είναι τούτα,... αυτό που έχει σημασία είναι πως οι καιροί έχουν αλλάξει και με την επισκοπική βοήθεια πολλά μπορούν να θεραπευθούν στους εν λόγω χώρους. Και η Εκκλησία τους έχεις ανάγκη ΟΛΟΥΣ... Εμένα, παντοτε μ' απασχολούσε αυτήν η πιστεύουσα βάση, που τις περισσσότερες φορές έχει άγνοια από δυτικές επιδράσεις, αξιομισθίες, νομικισμούς κ.ά, και προσφέρει - καταθέτει ψυχή και σώμα... Κι εδώ βρίσκεται η πεμπτουσία του θέματος και ως εκ τούτου χρήσιμο είναι, αγαπητέ Κων/νε, να γράφουμε και καμιά ΘΕΤΙΚΗ ΑΡΑΔΑ,... δεν μπορεί, δηλαδή, όλο το ΚΑΚΟ, να έχει συσσωρευτεί στους χώρους αυτούς, γι' αυτό και επιμένω στο μέγεθος της ΕΠΙΕΙΚΕΙΑΣ!.

      Διαγραφή
    3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

      Διαγραφή
    4. ΜΙΑ ΔΙΟΡΘΩΣΗ: {...} Μια ετήσια "οργανωσιακή" πρακτική για προσκύνημα στο Άγιον Όρος κι αυτό πρέπει να ερμηνευτεί ως υποκριτική συμπεριφορά;;; {...}

      ...η ανωτέρω πρόταση είναι ερωτηματική!...

      Διαγραφή
  10. η συνέχεια...

    Σχετικά, τώρα, με τα περί «κριτικής» και «κατάκρισης», καθώς και για τους «καταγγελτικούς -αντιαιρετικούς» λόγους των Πατέρων, κι εδώ τα πράγματα χωράνε πλούσια κουβέντα. Κατά πρώτον, το «σκληρό» ύφος που υιοθετείς δεν αφήνει κανένα περιθώριο αποδοχής των όποιων θετικών υπάρχουν και πολύ φοβάμαι λίγο ακόμα τις εν λόγω κοινότητες θα τις βαπτίσουμε ως την cosa nostra της ορθόδοξης Εκκλησίας, γι΄αυτό και πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στους χαρακτηρισμούς μας. Κατά δεύτερον, οι Πατέρες είχαν να αντιμετωπίσουν αιρετικές ομάδες που αμφισβητούσαν το τριαδολογικό και το χριστολογικό δόγμα, πράγμα που δεν υφίσταται με τις εν λόγω οργανώσεις. Τώρα, εάν υποκρίνονται και δημιουργούν προβλήματα αυτό θα το κρίνει η ιεραρχία με τα συνοδικά της όργανα. Προς το παρόν, να το ξαναπούμε, τέτοιο ζήτημα δεν υπάρχει.

    Για το θέμα της όποιας λανθασμένης ποιμαντικής κριτικής των Αγίων δεν κατανοώ γιατί θα πρέπει να την απορρίψουμε, εφόσον μονάχα στα δογματικά έχουμε ερμηνευτικές ταυτίσεις. Στα άλλα, και κυρίως στα ποιμαντικά, έχουμε αρκετές αποκλίσεις. Αλλά ακόμη και να συμφωνούμε, μονάχα τα γραπτά κείμενα (δεν απαξιώνω την προφορική μας Παράδοση, απλά είμαι επιφυλακτικός στις «μεταφορές» λόγων και εμπειριών από άλλους, πολλές φορές άκομψες και τανυσμένες…) θα μας δώσουν υλικό και κριτήρια για να δομηθεί «κατηγορητήριο»…

    Ο προβληματισμός μου, τώρα, για τη Φιλοκαλική Παράδοση σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί άρνηση και υποτίμηση, ούτε και συμφωνώ με την αντικατάστασή της από μια πιο χλιαρή –προτεσταντίζουσα θεολογία. Απλά, όλοι μας διαπιστώνουμε ότι το ασκητικό μοντέλο ζωής είναι στα αζήτητα…Τώρα, τι ποιμαντική προοπτική υπάρχει, δεν μπορώ να γνωρίζω… Να ευχόμαστε μονάχα να γίνει μια κάποια αρχή για τον επανευαγγελισμό της νεοελληνικής κοινωνίας, αφού τη στιγμή που μιλάμε, ούτε γι’ αυτό υπάρχει μέριμνα ή είναι απενεργοποιημένη... Ελπίζουμε, όμως…

    Και για την επισκοπική στάση που αναφέρεις, θέλω να πιστεύω ότι έχει όλη την καλή διάθεση ο εν λόγω Επίσκοπος, αλλά και την ποιμαντική ικανότητα να τους προσεγγίσει όλους -πιστούς και μη- και σε βάθος χρόνου να θεραπεύσει (γιατί όχι) αρκετές προβληματικές καταστάσεις και νοοτροπίες, στο μέτρο του δυνατού, βέβαια…Όλοι μας το επιθυμούμε!...

    Θα κλείσω τον γόνιμο διάλογό μας με τη συγκεκριμένη τοποθέτησή μου για το εν λόγω ζήτημα, επειδή μού το ζήτησες, άλλωστε. Στους ιεραποστολικούς αυτούς χώρους συνεργάστηκα για πολλά χρόνια και ως εκ τούτου δεν διαλέγομαι θεωρητικά και ακαδημαϊκά. Καταθέτω, πρωτίστως, βιωματικές θέσεις -απόψεις- στάσεις. Έμαθα, λοιπόν, να κρατάω όλες τις θετικές εμπειρίες (και δεν είναι λίγες αυτές,…μάλλον, είναι οι περισσότερες…), συγχρόνως, όμως, έμαθα να εκφράζω και την κριτική μου άποψη, όταν υπάρχει λόγος σοβαρός να υφίσταται, δίχως να φοβηθώ τις τυχόν παρενέργειες… Άλλωστε, από πρώτο χέρι γνωρίζεις τη σύγκρουσή μου στα περί θρησκευτικής αγωγής θέματα, οπότε, το περί ανθρωπαρέσκειας επιχείρημά σου αποδυναμώνεται. Συνεπώς, συμφωνούμε στην υιοθέτηση μιας κριτικής θεολογικής βασάνου, δεν απορρίπτουμε όμως και το μέγεθος της επιείκειας (το πνεύμα της Οικονομίας) και της φιλανθρωπίας, που είναι και η πεμπτουσία της χριστιανικής ζωής…

    Να μάθουμε, λοιπόν, ν’ αναζητούμε ( συστηματική σπουδή) αυτά που μας ενώνουν και όχι αυτά που μας χωρίζουν…

    Πάντοτε, φιλικά…







    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. αντιαντισχολιασμου συνεχεια...

    το υφος μου μπορει να ειναι σκληρο. οχι ομως τοσο, ωστε να τους θεωρησω και κοζα νοστρα! με αδικεις λιγακι, διοτι αν διαβασεις θα δεις οτι αναφερομαι στην προς το βελτιον μετεξελιξη τους λογω της πιεσης των καιρων...
    η φιλοκαλικη παραδοση ειναι αυτη που παντοτε κρατουσε η Εκκλησια, ασχετως αν ειναι αρεστη στις εκκοσμικευμενες κοινωνιες της Δυσης.οι Οργανωσεις το πολεμησαν. να τις πουμε και μπραβο;
    θα κλεισω απαντωντας στην αρχη του πρωτου σχολιου σου. τις χαρακτηριζεις ιεραποστολικες. δεν θα διαφωνησω.ειπαμε οτι διεπονται απο ιεραποστολικο ακτιβισμο.
    ωστοσο θα επιμεινω στο παρεκκλησιαστικες. απορω μαλιστα με την ΄επιεικεια' του φιλτατου ιστολογου να μην αποδεχεται τον χαρακτηρισμο, ειδικα οταν ο ιδιος στη μελετη του για την Εκκλησια κατα τη δικτατορια, ειδε ολο το απεχθες προσωπο της αντιεκκλησιαστικης δρασης τους. σιγουρα, ωστοσο, σημερα δεν μπορουν να κατηγορηθουν οι νεοτεροι για τα αμαρτηματα των γονιων τους. οφειλουν ομως μια βαθια συγγνωμη και μια εμπρακτη μετανοια. αραγε θα τις προσκομισουν; εμπρακτη μετανοια ειναι ο επισημος εγκεντρισμος στους στις οικειες Επισκοπες. τροπο ανεφερα, αλλα τροπους θα βρουμε πολλους, αρκει να βρουμε την καλη θεληση...
    κλεινω λοιπον με την εξης διαπιστωση: στην πρωτη παραγραφο και στην τελευταια του πρωτου και δευτερου σχολιου σου αντιστοιχως, ομολογω πως δεν απαντας ευθαρσως επι της ουσιας. τουναντιον δε, δινεις την εντυπωση συμφωνιας με τη βαθυτερη δομη και υπαρξη τους. κανω λαθος; διαψευσε με...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. διευκρινιση: 'οι Οργανωσεις το πολεμησαν' : εννοειται το φιλοκαλικο μοντελο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. τελικα ισως θα πρεπει να αποδεχθω, μαϊ φρεντ, πως ανηκουμε σε δυο διαφορετικες θεολογικες σχολες ως προς το θεμα αυτο.
    αλλα θα επιμεινω να σε "προσηλυτισω". φιλος μεν Νωντας, φιλτατη δε αληθεια...
    ειναι γεγονος οτι αποχωρησες σωματι απο τις Οργανωσεις, πνευματι ομως εισαι ακομα εκει.
    θελει χρονο η αποτοξινωση. για αυτο ομως ειναι οι φιλοι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. ... Δεν νομίζω πως ανήκουμε σε διαφορετικές "σχολές", απλά στον εν λόγω θέμα διαφωνούμε σε αρκετά σημεία...Και για να ξεκαθαρίσω: ανήκω σε όποιον χώρο αισθάνομαι πραγματική ελευθερία... Όπου διαπιστώνω κλειστοφοβικά σύνδρομα και άλλα σχετικά αρνητικά μεγέθη, κρατάω αποστάσεις ασφαλείας... Άλλωστε, ο κατεξοχήν χώρος Ελευθερίας είναι η Εκκλησία του Θεανθρώπου Χριστού, που δεν κατηγοριοποιεί και δεν απορρίπτει καμία ανθρώπινη ύπαρξη!...
      🙂🙂🙂👌

      Διαγραφή
  14. το οργανωσιακο μπουλιγκ συνεχιζεται...
    για την ιστορια των ημερων καταγραφω οτι ηρθε αντιπροσωπος μαμας μαθητη μου, να με "προειδοποιησει" να μην τα βαζω με τις οργανωσεις, διοτι θα εχω αντιδρασεις!
    κει που μας χρωσταγαν, μας πηραν και το βοδι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή