Εφημ. ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ, φυλ. 992 (24ης Αυγούστου 2017, σελ. 8) |
Του Αθανασίου Κουρταλίδη *
Μία
ἐπιστολή-καταγγελία πρός τόν πρώην Ἀρχιεπίσκοπο μιᾶς «Ἀριστίνδην» Συνόδου καί
συνεργό τῆς Δικτατορίας γιά το χριστιανικό, το δημοκρατικό και κοινωνικό του
χρέος.
Ὁ
μακ. Ἱερώνυμος Κοτσώνης διετέλεσε καθηγητής Κανονικοῦ Δικαίου Θεολογικής Σχολῆς.
ἀρχιμανδρίτης πρῶτα τῶν Ἀνακτόρων καί ἔπειτα Άρχιεπίσκοπος Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδοςη,
ἀφοῦ εκλἐχτηκε ἀντικανονικά ὄχι ἀπό τήν Ἱεραρχία τῆς Ἑκκλησίας τῆς Ἑλλάδος ἀλλά
ἀπό μία «Ἀριστίνδην Σύνοδο», μιά σύναξη δηλαδή μητροπολιτῶν που ἐπιλέχτηκε ἐλέω
κρατικῆς-δικτατορικῆς ἐξουσίας μέ βάση Ἀν. Διατάγματα τῆς Χούντας. Πρῶτα μέ ἐπέμβαση
τῆς Χούντας ἀφαιρέθηκε ἡ Ἀρχιεπισκοπεία τοῦ κανονικοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χρυσοστόμου
καί, ἑπομένως, ἡ ἀνάδειξη τοῦ Ἱερώνυμου Α' ἀπό τόν κύκλο τῶν Ἀνακτόρων ἀπετέλεσε
μία ἐκτροπή, ἀκραίας περιφρόνησης τῶν Κανόνων καί τῆς δημοκρατικῆς τάξης.
Λεπτομέρειες
μέ ἀκριβῆ κανονική καί νομική ἐνημέρωση μποροῦμε νά βροῦμε στή διατριβή τοῦ
θεολόγου Χαρ. Ἀνδρεοπούλου «Ἡ Ἐκκλησία κατά τή Δικτατορία 1967-1974, Ἰστορική
καί νομοκανονική προσέγγιση» (2017, έκδ. ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ) καί στό συλλογικό
τόμο τῆς «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ» 1990, Κρατική ἐξουσία καί Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία», ἐκδ.
ΜΗΝΥΜΑ, Ἀθήνα, ἐπιμ. Θ. Κουρταλίδη).
Στό
παρόν ἄρθρο, θά παρουσιάσουμε πολύ σημαντικά στοιχεῖα ἀπό ἕνα σχεδόν ἄγνωστο
κείμενο, ἱστορικό-ντοκουμέντο τοῦ θέρους του 1967, μία ἐπιστολή του προέδρου
τῆς Χρ. Δημοκρατίας Νικολάου Ψαρουδάκη στόν τότε Ἀρχιεπίσκοπο Ἱερώνυμο Α' (πρίν
50 ἀκριβῶς χρόνια) ἀλλά δημοσιεύτηκε σε μικρό τεῦχος μόλις τό 1990, μέ τίτλο «Ὄχι
στό συμβιβασμό, διαμαρτυρία καί πρόσκληση» (Ἐκδ. ΧΡ. ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ, Ἀθήνα).
Τό μήνυμα καί ἡ καταγγελία τοῦ Ν. Ψαρουδάκη
Ὁ Ν. Ψαρουδάκης στόν πρόλογό του ἐξηγεῖ ὅτι ἡ
δημοσίευση (τό 1982) ἐκτός ἀπό τήν ἱστορική του σημασία ἐνδιαφέρει τήν τότε ἐπικαιρότητα
καί οἱ θέσεις του ἴσως θά ἰσχύουν «καί γιά τόν Ἀρχιεπίσκοπο τῆς αὔριο». Καταγγέλλει
ἀνεπιφύλακτα «τήν Κυβέρνηση τῆς 21ης Ἀπριλίου ὡς χριστιανικά ἀπαράδεκτη», παρά
τά ὅσα διεκήρυτταν μερικοί Μητροπολίτες καί κάποιες χριστιανικές ὀργανώσεις,
πού διαβεβαίωναν ὅτι ἦταν «σωτήρια Ἐπανάσταση», τήν θεωρεῖ «παράνομη», «ἀντιχριστανική»
καί «ἐθνικό κίνδυνο» και ζητεῖ ἀπό τόν Ἀρχιεπίσκοπο νά ἀναλάβει τίς εὐθῦνες του
τότε: «Συνθηκολογήσαμε, (γράφει) μέ τίς δυνάμεις τοῦ σκότους καί
καταστρέφουμε, ἔμμεσα καί ἄμεσα τό ἔργο τοῦ Χριστοῦ» (σ.6). Τονίζει ὅτι «ἐνῶ οἱ
ἐλευθερίες... καταπατοῦνται μέ σατανικό κυνισμό, ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, οἱ ὀπαδοί
τοῦ μεγάλου ἐλευθερωτοῦ» θά ἔπρεπε νά εἴμαστε «στίς ἐπάλξεις καί τό
δεσμωτήριο». Καταγγέλλει ὅτι οἱ δικτάτορες κατέλυσαν τή δημοκρατία, ὑποδούλωσαν
τόν ἑλληνικό λαό μέ πρόσχημα τόν κίνδυνο τοῦ Κομμουνισμοῦ, ἐνῶ «κανένα στοιχεῖο
δέν προσκομίστηκε, πού νά ἀποδεικνύει τόν ἰσχυρισμό τους». Γι' αὐτό εἶναι
παράνομοι καί ἐπίορκοι, «ἀφοῦ κατάργησαν τό Σύνταγμα, στό ὁποῖο εἶχαν ὁρκιστεῖ
πίστη». (σ. 8). Τό καθεστώς τους εἶναι «ἀντιχριστιανικό», γιατί ἡ χριστ. Διδασκαλία
«διαφυλλάτει τήν ἐλευθερία τοῦ ἀνθρώπου», κηρύσσει τό «Ἐπ’ ἐλευθερία ἐκλήθητε».
Ἡ δικτατορία ἀκόμη εἶναι ἐπικίνδυνη, διότι ἔκανε
κατάχρηση βίας, γιά τήν ὁποία κατηγορεῖ τόν Κομμουνισμό. «Γιατί εἴπαμε ΟΧΙ στό
Φασισμό, τόν Ἑθνικοσοσιαλισμό καί τό Σταλινισμό», ἐρωτᾶ τό Μακαριώτατο. Καί
συμπεραίνει ὅτι ἡ Κυβέρνηση μέ τή βία, καί τήν ἀντισυνταγματικότητα θά ἐνισχύσει
ἀντί νά μειώσει τόν Κομμουνισμό. Ὁ Ν.Ψ. καταδικάζει τούς «δικτατορίσκους», πού
εἶναι φαιδρά ὄργανα τοῦ ἀστικοῦ Κράτους. «Οἱ πολιτικοί, ...ὁ τόπος, οἱ ἱεροκήρυκες,
οἱ δάσκαλοι... ἕναν ἐχθρό γνωρίζουν, ἕνα καταγγέλλουν... τόν Κομμουνισμό καί
κάτω ἀπό τήν ἀντικομμουνιστική αὐτή ἱστορία ὀργιάζει ἡ φαυλοκρατία τῆς πολιτικῆς,
ἡ ληστρική ἐκμετάλλευση τῆς Οἰκονομικῆς Ὀλιγαρχίας, ἡ χυδαία καταπάτηση τῶν ἱερωτέρων
θεσμῶν».
Ἀπαγόρευση τῆς Χρ. Δημοκρατίας
«Σᾶς γνωρίζουμε Μακαριώτατε ὅτι ἡ λογοκρισία ἀπηγόρευσε
τήν κυκλοφορια τῆς ἐφημερίδος "Χρ. Δημοκρατίας" καί ὅλων τῶν βιβλίων
της». Ὁ Ν. Ψαρουδάκης ἔφερε τό παράδειγμα τοῦ Ἰωάννη Προδρόμου, πού μέ τό
θάρρος καί τήν ἀλήθεια προφήτου συμβούλευσε τούς στρατιωτικούς τῆς ἐποχῆς τό
«μηδένα συκοφαντήσητε, μηδένα διασείσητε» (λουκ. 3, 14), δηλαδή κανένα να μην
διώξετε μέ συκοφαντίες καί σέ κανένα νά μήν ἀσκήσετε βία. Συμπεραίνει ὅτι «ἡ εὐθύνη
τῆς Δ. Ἐκκλησίας στή νομιμοποίηση τῆς παρανομίας εἶναι μεγάλη». Στό καθεστώς τῆς
Δικτατορίας, διαμαρτύρεται, «ὀφείλετε τήν ἐκλογή σας». «Ἡ Δ. Ἐκκλησία δέν ἀνήκει
οὔτε στά Ἀνάκτορα, οὔτε στήν Κυβέρνηση. Ἀνήκει στό Λαό. Πῶς μπορεῖ λοιπόν ὁ
λαός νά καταπιέζεται καί ἡ Δ. Ἐκκλησία νά ἔχει ἀγαθές σχέσεις μέ τούς δημίους
καί τυράννους του;». (σ. 12). Καί ἐπισημαίνει: «Μακαριώτατε, τό Ἔθνος, ὀ Λαός, ἡ
Νεολαία, κινδυνεύουν... Ἡ Δ. Ἐκκλησία πρέπει... νά ἀγωνιστεῖ γιά τήν ἀποκατάστσση
τῆς Δημοκρατίας τό ταχύτερο». «Ὅταν ὁ Λαός καταδυναστεύεται, ὁ καλός ἄμβωνας
γιά τή Δ. Ἐκκλησία εἶναι η φυλακή. Πόσο λησμονήθηκαν... ἡ Ἐκκλησία τῶν Μαρτύρων
καί τῶν Ἁγίων...».
«Τό ἴδιο βράδυ πού οἱ ἐπίορκοι στρατιωτικοί κατέλυσαν
τό κράτος τοῦ Νόμου, ἐάν εἴχαμε ζωντανή Ἐκκλησία, ὁ ἄμβωνας ἔπρεπε νά σημάνει
συναγερμό. Καί θά ἦταν μεγαλειώδης χριστιανική νίκη νά εἴχαμε σήμερα τήν Ἱεραρχία
τῆς Ἐκκλησίας στη φυλακή χάριν τῆς Δημοκρατίας. Ἀντί ὅμως αὐτοῦ, πρῶτοι καί
καλύτεροι οἱ Μητροπολίτες μας ἔσπευσαν νά συγχαροῦν τούς καταλυτές των ἐλευθεριῶν
τοῦ ποιμνίου τους... Ἰδού ἡ ἀνηθικότης... Τί νά κάνετε γιά τήν ἀνηθικότητα αὐτῆς
τῆς δειλείας, τοῦ συμβιβασμοῦ καί τοῦ καιροσκοπισμοῦ, στήν ὁποία, τόσο ἐσεῖς ὅσο
καί ἡ περί ὑμᾶς "ἀριστίνδην" Σύνοδος εἶστε πρωτεργάτες;»...
«Τά ὅπλα καί ἡ βία δέν ἠμποροῦν νά ὑποκαταστήσουν τόν
χριστιανικό ἀγῶνα οὔτε νά ἐξαφανίσουν τήν ἱστορική εὐθύνη τῶν Χριστιανῶν γιά
τήν λιποταξία καί τήν ἀδράνειά τους στή λύση τῶν πολιτικῶν καί κοινωνικῶν
προβλημάτων τοῦ κόσμου» (σ. 17). Ἀπό τή Γυάρο ὁ Ν. Ψ. τοῦ εὐχήθηκε μετάνοια στά
Ὑστέρνια τῆς Τήνου.
[Ἔπειτα ὁ Ν.Ψ. ἐξηγεῖ μᾶλλον ματαίως στόν Ἀρχιεπίσκοπο
Ἱερώνυμο Α’ τό θησαυρό τοῦ κοινωνικοῦ μηνύματος τοῦ Εὐαγγελίου καί τῶν Μ.
Πατέρων, πού ἡ προβολή και ἡ ἐφαρμογή του ἀπαιτεῖ θυσίες καί πνεῦμα
προφητείας].
* Ο κ. Αθανάσιος Κουρταλίδης είναι φιλόλογος
και συγγραφέας, τ. Σχολικός Σύμβουλος
Φιλολόγων και σήμερα μέλος του Πολιτικού Γραφείου της «ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ». Το άρθρο του δημοσιεύθηκε στο φύλλο 992 (24ης Αυγούστου 2017) της εφημερίδας
«ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ», σελ. 8.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου