Πέμπτη, 1 Μαρτίου 2012

H "ΘΕΟΛΟΓΙΑ" για τον Παπαδιαμάντη

           Τ νέο τεχος το περιοδικο «Θεολογία» (τόμος 82, τεχος 4, κτώβριος-Δεκέμβριος 2011) εναι φιερωμένο στν λέξανδρο Παπαδιαμάντη. ναν αἰῶνα μετ τν κοίμησή του λέξανδρος Παπαδιαμάντης παρουσιάζει τ κπληκτικ φαινόμενο μις θαυμαστς ντοχς κα μις αξουσας βιβλιογραφίας γύρω π τ πρόσωπο κα τ ργο του. ρευνα στρέφεται τώρα κα στς μεταφράσεις πο κπόνησε Παπαδιαμάντης, ο ποες φωτίζουν κα διευρύνουν τν ργογραφία του. ξ λλου, ερμηνευτικ κα πλουραλιστικ ποτίμηση το ργου του φαίνεται πς περβαίνει πλέον  τν παλαι ντίληψη πο τν στένευε  λλοτε στν ρίζοντα τς ποιητικς θογραφίας κα λλοτε στ πλαίσιο τς θρησκευτικς γραφικότητας τς γροτοπαραδοσιακς κοινωνίας.
Μι σημαντικ στροφ στν ρμηνευτικ μελέτη το ργου του ποκαλύπτει στς μέρες μας καίριες θεολογικς ψεις τς λογοτεχνικς διοφυΐας το Σκιαθίτη.    Πρόκειται γι τν κκλησιαστικό, δηλονότι τν λο Παπαδιαμάντη, πως διος συγγραφέας χαράσσει τς πνευματικές του ρίζες κα προϋποθέσεις στν Λαμπριάτικο Ψάλτη κα ο ποες διαπερνον λόκληρο τ ργο του. Στ Προλογικ μ τίτλο «Φων κ βαθέων ναβαίνουσα. δοξολογικ θεολογία το λέξανδρου Παπαδιαμάντη» Σταρος Γιαγκάζογλου ναδεικνύει μ συντομία ψεις το κκλησιαστικο θους στ ργο το Σκιαθίτη. Στ πρτο κείμενο το φιερώματος μ τίτλο « ρθόδοξη πνευματικότητα κα Παπαδιαμάντης» Μητροπολίτης Χαλκίδος Χρυσόστομος, φο ναλύει τ γνωρίσματα τς ρθόδοξης πνευματικότητας (βιβλική, σχατολογικ κ.λπ.) ναδεικνύει τ σχέση το Παπαδιαμάντη πρς τν ρθόδοξη Παράδοση. νέστης Κεσελόπουλος στ κείμενό του μ τίτλο « κκλησία στν λέξανδρο Παπαδιαμάντη» ποτυπώνει τν τρόπο πο περιγράφεται κκλησία στ ργο το λογοτέχνη. π. Δημήτριος Τζέρπος στ μελέτημά του μ τίτλο «ρθόδοξο ερατικ θος. Διδάγματα π τ ζω κα τ ργο το λέξανδρου Παπαδιαμάντη», φο προβε σ μι πολ σύντομη ναφορ στς ποικίλες πικρίσεις πο δέχθηκε τ ργο το Παπαδιαμάντη, ναφέρεται σ πιμέρους περιγραφς ερατικν μορφν. Μητροπολίτης Ναυπάκτου κα γίου Βλασίου ερόθεος στ μελέτημά του μ τίτλο  « Ρωμηοσύνη το Παπαδιαμάντη » ξετάζει τ πρόσωπο κα τ ργο το Σκιαθίτη συγγραφέα ς κφραση τς
            κκλησιαστικς κα φιλοκαλικς παράδοσης στ πλαίσιο τς Ρωμηοσύνης. Δημήτρης Μαυρόπουλος στ ρθρο του « δς κα ερς ξων στ ργο το Παπαδιαμάντη» ναδεικνύει τος βασικος πνευματικος ξονες το ργου το Παπαδιαμάντη σ ντίθεση μ τς προτεραιότητες τς μεταπρατικς λληνικς κοινωνίας το 19ου α. γγελος Καλογερόπουλος στ μελέτημά του « Παπαδιαμάντης κα μμον στν ρθόδοξη Παράδοση ς κατ ξοχν καινοτομία» παρουσιάζει τ ργο κα τς πόψεις το Σκιαθίτη γι πιμέρους κκλησιαστικ ζητήματα μέσα π τν πτικ τς παλινδρόμησης  μεταξ  νεωτερισμο  κα  παραδόσεως.
Παναγιώτης φαντς στ ρθρο του «Μεταξ καδημαϊκς σφύρας κα μοναστικο κμονος. Παπαδιαμάντης στ θεολογικ στόχαστρο» πραγματοποιε μιν πισκόπηση τν «θεολογικν» κριτικν πο δέχθηκε, καταλήγοντας σ μιν σορροπημένη κριτικ ξιολόγησή τους. Σωτήρης Γουνελς στ κείμενό του μ τίτλο « δοξαστικ θεολογία το Παπαδιαμάντη» περιγράφει μ γλαφυρ τρόπο τ θεμελιώδη θεολογικ στοιχεα το ργου του. π. Λάμπρος Καμπερίδης στ ρθρο του μ τίτλο «κ τν κατ Παπαδιαμάντην ζητουμένων: Πς λλοιώθη τ κάλλος τς φύσεως;» πιχειρε ν νιχνεύσει τος λόγους γι τος ποίους, κατ τν Παπαδιαμάντη, τ κακ κα μαρτία παρεισδύει στος κόλπους τς νείπωτης μορφις κα μαγείας τς φύσης. Λάμπρος Σισος στ κείμενό του «Νος ψηλός, ξύπτερος. ρχαος λφάβητος γι τν νάγνωση τς Φόνισσας» προτείνει ρισμένα στοιχεα π τν φιλοσοφικ κα θεολογικ παράδοση ς ργαλεα γι τν σύγχρονη νάγνωση τς «Φόνισσας». Στ μελέτημα μ τίτλο «Παπαδιαμαντικ φιλανθρωπία: τ θέμα τς ατοκτονίας», γγελος Μαντς πιχειρε ν παρουσιάσει τ κκλησιαστικ κα ψυχοκοινωνικ πλαίσιο μέσα στ ποο παρουσιάζονται ο σχετικς μ τ ζήτημα τς ατοκτονίας πόψεις το Σκιαθίτη λογοτέχνη. Δημήτριος Τριανταφυλλόπουλος στ ρθρο του «νάμεσα στ χελος τς Κολάσεως κα στ χέρια το λεήμονος Θεο. π τν πρίγκιπα τν μελωδν στ δύμολπο τρυγόνι τς Σκιάθου» ποπειρται ν διερευνήσει, πέραν τν συνήθων κοινωνιολογικν δεολογικν ναγνώσεων, γιατί στή «Φόνισσα» σ λλα ργα κα μεταφράσεις του Παπαδιαμάντης δν προχωρε σ μι ξεκάθαρη καταδίκη κραίων γκληματικν συμπεριφορν, πιδεικνύοντας μιν διαίτερα φιλάνθρωπη στάση. Μανόλης Βαρβούνης στ ρθρο του « λέξανδρος Παπαδιαμάντης κα Κολλυβαδικ θεώρηση τς λληνικς λαϊκς λατρείας» πιχειρε ν παντήσει σ ρωτήματα πο φορον στν πνευματικ σχέση το λογοτέχνη μ τ κίνημα τν Κολλυβάδων. Νίκος Τριανταφυλλόπουλος μ τ ρθρο του « Παπαδιαμάντης κα Μεγάλος Κανόνας. Μαρτυρία κα σχόλια γι τν Παπαδιαμάντη» σχολιάζει να κείμενο-μαρτυρία που ναδεικνύεται βαθι μέχρι πομνημονεύσεως γνώση π τν Παπαδιαμάντη το Μεγάλου Κανόνα το Τριωδίου. Δημήτρης Κοσμόπουλος στ κείμενό του « φάρος κα λιμήν» χνογραφε μ γλαφυρότητα ψεις το χαρακτήρα κα τς προσωπικότητας το Παπαδιαμάντη. Στέλιος Παπαθανασίου στ ρθρο του «Παπαδιαμάντης κοινωνιολογικός: Τατα λα βασίζονται π τς πραγματικότητας» ξετάζει κοινωνιολογικς ψεις το ργου το Σκιαθίτη συγγραφέα. Στ μελέτημά του μ τίτλο « πικαιρότητα το Παπαδιαμάντη» Μητροπολίτης Μόρφου Νεόφυτος σκιαγραφε τ διαδρομ κα τος προσανατολισμος το Παπαδιαμάντη στ πλαίσιο τς λληνικς πραγματικότητας το τέλους το 19ου κα τν ρχν το 20ο, που κυριαρχε μι σύγχυση ταυτότητας μεταξ κδυτικισμο κα νατολικς Ρωμηοσύνης, πιχειρώντας ν ναδείξει τν πικαιρότητα το λογοτέχνη στς μέρες μας. Σπυριδούλα θανασοπούλου-Κυπρίου στ ρθρο της μ τίτλο «Παρατηρώντας τν πόνο τν λλων. εθύνη το χριστιανο ναγνώστη μ αφορμ τ διήγημα το Παπαδιαμάντη ῾Ὁ Γάμος το Καραχμέτη» μ φετηρία τν κοιν ποδεκτ διασύνδεση το λογοτέχνη μ τν ρθόδοξη Παράδοση πιχειρε ν ξετάσει τν θεολογικ σημασία το πόνου κα τς θυσίας το λλου. Χρυσ Καρατσινίδου στ ρθρο της μ τίτλο «Ο μεταφράσεις το Παπαδιαμάντη κατ τ θεον ῥῆμα» πιθυμε ν δώσει μ συγκεκριμένα παραδείγματα μι γεύση γι τ εδος το μπνευσμένου μεταφραστικο ργου το λογοτέχνη, τ ποο δν περιορίζεται σ λεξιλογικς προσαρμογές, λλ κα σ ρισμένη διατύπωση θεολογικν θέσεων. Παναγιώτης Δόικος στ κείμενό του « λογικ τς ποκειμενικς ντασης τν μορφν: π τν βασιλικν δρν το λέξανδρου Παπαδιαμάντη» πιχειρε ν ξετάσει τ λογικ τς ποκειμενικής ντασης τν μορφν στ ν λόγ διήγημα. Στ συνέχεια Βασιλικ Λαμπροπούλου καταγράφει τόν «πολογισμ το Γ’ Διεθνος Συνεδρίου γι τν λέξανδρο Παπαδιαμάντη» πο λαβε χώρα στν Σκιάθο κα τν θήνα τν περασμένο Σεπτέμβριο κα κτώβριο. Τ φιέρωμα λοκληρώνεται μ μιά «νδεικτικ Βιβλιογραφία λέξανδρου Παπαδιαμάντη τους 2011» τν ποία πιμελεται Βασιλικ Λαμπροπούλου. Τ τεχος το περιοδικο συμπληρώνεται μ τς πλούσιες μόνιμες στλες. Τ Θεολογικ Χρονικά, που περιλαμβάνονται ναφορς σ πιστημονικ συνέδρια, θεολογικ γεγονότα, νακοινωθέντα κα πορίσματα συνοδικν συνδιασκέψεων, τ Περιοδικ νάλεκτα, που γίνεται σύντομη πισκόπηση τν λληνικν κα ξένων θεολογικν περιοδικν, τ Βιβλιοστάσιον, που δημοσιεύονται βιβλιοκριτικ δοκίμια κα παρουσιάσεις θεολογικν μονογραφιν, βιβλίων κα λοιπν κδόσεων καί, τέλος, τ ναλόγιον, που δημοσιεύεται νημερωτικ δελτίο πρόσφατων θεολογικν κδόσεων. Τ πόμενο 1ο τεχος τς Θεολογίας γι τ τος 2012 θ εναι ποικίλης θεολογικς λης κα θ κυκλοφορήσει τν προσεχ πρίλιο.

* H "ΘEOΛΟΓΙΑ" εκδίδεται  από τον κλάδο Eκδόσεων - Eπικοινωνιακής και Μορφωτικής Υπηρεσίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, με Διευθυντή Εκδοσης τον Δρα Θεολογίας Σταύρο Γιαγκάζογλου, ωάννου Γενναδίου 14, 115 21, θήνα - Τηλ.: 210.7272.288, Fax: 210.7272.251, e-mail: theologia@ecclesia.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου