Κυριακή, 14 Μαρτίου 2010

Τσελεγγίδης: "Ο Ρωμαιοκαθολικισμός δεν μπορεί να θεωρηθεί Εκκλησία..."



* «Αγεφύρωτο το χάσμα, δεν έχουν νόημα οι θεολογικοί διάλογοι αν δεν λυθούν οι διαφορές στο δόγμα…», ανέφερε ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Δημ. Τσελεγγίδης μιλώντας στη Λάρισα

Την άποψη ότι η Ρωμαιοκαθολικισμός και ο Προτεσταντισμός δεν μπορούν να θεωρηθούν Εκκλησίες και ότι αποτελούν «αιρέσεις», εξέφρασε από τη Λάρισα ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Δημ. Τσελεγγίδης, μιλώντας σήμερα Κυριακή (14/03/2010) το πρωϊ , σε εκδήλωση που συνδιοργάνωσαν η τοπική Ενωση Θεολόγων και η Χριστιανική Εστία «Ο Απ. Παύλος».

Αναπτύσσοντας το θέμα «H σημασία του δόγματος στους διαλόγους με τους ετεροδόξους για την εν Χριστώ ενότητα», ο κ. Τσελεγγίδης τόνισε ότι το δόγμα, αποτελώντας τον δείκτη και την μαρτυρία του ορθοδόξου φρονήματος, θα πρέπει ν’ αποτελεί τη πρώτη και βασική προϋπόθεση στη πορεία ενός διαλόγου που στοχεύει στην επάνοδο των πεπλανημένων στην Μια, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία. Aυτή η Εκκκλησία, υπογράμμισε, δεν είναι άλλη από την Ορθόδοξη, από την οποία, όμως, όπως επεσήμανε ο ομιλητής, οι ρωμαιοκαθολικοί απεσχίσθησαν το 1054, εξ αιτίας των δογματικών τους παρεκκλίσεων, με κυριότερη αυτή του «filioque», βάσει της οποίας το Αγιο Πνεύμα δεν εκπορεύεται μόνο από τον Πατέρα (σύμφωνα με την ορθόδοξη διατύπωση στο Σύμβολο της Πίστεως), αλλά και από τον Υιό.

Ο κ. Τσελεγγίδης διαφοροποιήθηκε απο τις απόψεις του Πατριαρχείου, της Εκκλησίας της Ελλάδος και των άλλων αυτοκεφάλων Ορθοδόξων Εκκλησιών (που θεωρούν μεν αιρετικές τις δοξασίες των Ρωμαιοκαθολικών για το «filioque» και το «Πρωτείο» του Πάπα, αλλά όχι και αιρετική σύμπασα της Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία, καθώς δεν υπήρξε προς τούτο απόφαση Οικουμενικής Συνόδου) υποστηρίζοντας ότι ο Ρωμαιοκαθολικισμός από τη στιγμή που διέστρεψε το δόγμα έχασε τη θεία χάρη, εξέπεσε της Εκκλησίας, συνεπώς έπαυσε να είναι Εκκλησία, αποτελώντας μια αιρετική χριστιανική κοινότητα. Ο ομιλητής εκτίμησε ότι στην πραγματικότητα το εκκλησιαστικού χαρακτήρα χάσμα ανάμεσα στις δύο πλευρές – την Ορθόδοξη και τη Ρωμαιοκαθολική - είναι προς το παρόν αγεφύρωτο, γεγονός το οποίο, κατά τη γνώμη του, οφείλεται στην εσφαλμένη μέθοδο του θεολογικού διαλόγου, στην υιοθέτηση δηλαδή του "επί ίσοις όροις" διαλόγου με παρούσες τις διαφορές στο δόγμα. Αν δεν αρθεί η παρέκκλιση των Ρωμαιοκαθολικών από το δόγμα οι διάλογοι δεν έχουν ουσιαστικό νόημα….», κατέληξε ο ομιλητής.

* Στη εκδήλωση παραβρέθηκαν: ο σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαρίσης και Τυρνάβου κ.κ. Ιγνάτιος, ο οποίος συνταυτίσθηκε με τις ομολογιακές, όπως τις χαρακτήρισε, θέσεις του ομιλητή καθηγητή, ο πρόεδρος της Χριστιανικής Εστίας Λάρισας «Ο Απ. Παύλος», επίκουρος καθηγητής του Ιονίου πανεπιστημίου κ. Αθαν. Ευσταθίου, ο πρόεδρος της τοπικής Ενωσης Θεολόγων (παραρτήματος της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων) κ. Βασ. Στεργιούλης, ο διευθυντής Β/’θμιας Εκπαίδευσης και αντιπρόεδρος της Ενωσης Θεολόγων κ. Ιωάννης Καραμήτρος, ο γενικός γραμματέας και το μέλος της Διοικούσας Επιτροπής της Ενωσης Θεολόγων κ.κ. Ευαγ. Κουβαράς και Χάρης Ανδρεόπουλος, ο δήμαρχος Αμπελώνα και δρ. Θεολογίας κ. Αθαν. Χρυσοβέργης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Σαρακατσαναίων Λάρισας κ. Στέλιος Σούρλας, ο πρώην πρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου κ. Φερ. Νάνης, εκπρόσωποι άλλων τοπικών φορέων και πολύς κόσμος.
_____________________________________________
* Οι απόψεις του διαχειριστού του ιστολογίου Xάρη Ανδρεόπουλου, για τον διαχριστιανικό διάλογο, εδώ: http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=123

2 σχόλια:

  1. Ο κ. Τσελεγγίδης δεν ήταν αυτός που έφερε στίφη φανατικών σε συνέδριο της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. το 2009 για να του κάνουν κερκίδα αφενός, και να βρίζουν τους διαφωνούντες αφετέρου (http://www.amen.gr/article112)? Φαίνεται ότι άρεσε τόσο πολύ αυτή του η κίνηση που οι Λαρισαίοι τον φέρανε στην πολή τους για να τους τα πει καλύτερα. Μπράβο μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. @pelekanos92 Τόν συκοφάντη πολλοί ἀγάπησαν. Τήν συκοφαντία οὐδείς!

    Ὁ Οἰκουμενιστικός οἴστρος καί ὁ παπόδουλος φανατισμός σας, δέν ἔχει ὅρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή