Του ΦΑΝΗ ΚΑΛΑΝΤΖΗ *
Δυστυχώς, όσοι έκαναν λόγο για σοβαρή μείωση του εκπαιδευτικού προσωπικού επιβεβαιώνονται. Οι παρενέργειες θα φανούν σύντομα και ευλόγως θα προκαλέσουν δυναμικές αντιδράσεις. Με την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα έχουν σε σημαντικό βαθμό αποτυπωθεί όλες οι πτυχές της παρέμβασης, υποχρεωτικές μετατάξεις, υποχρεωτικές μεταθέσεις, διαθεσιμότητα. Υπό τις συνθήκες αυτές και το έντονα αρνητικό κλίμα που έχει διαμορφωθεί και θα ενισχυθεί τις ημέρες που έρχονται, θα πρέπει, ταυτόχρονα, να ξεκινήσουν να εφαρμόζονται τα νέα ωρολόγια προγράμματα και οι αλλαγές στα δύο… νέα Λύκεια. Η μείωση και η υποβάθμιση του εκπαιδευτικού προσωπικού, που αποτελούν την ατμομηχανή εφαρμογής της οποιασδήποτε αλλαγής, εκ των πραγμάτων ενισχύουν την απαξίωση της όποιας παρέμβασης. Με εκπαιδευτικούς λάστιχα που θα διδάσκουν παράλληλα σε τέσσερα διαφορετικά σχολεία, το αποτέλεσμα είναι εκ των προτέρων αναμενόμενο.
Η ΟΛΜΕ προσανατολίζεται σε δυναμικές κινητοποιήσεις, στις οποίες ενδέχεται να συμμετάσχει και η ΔΟΕ, αλλά και οι βαλλόμενοι υπάλληλοι τόσο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης όσο και της υπόλοιπης δημόσιας διοίκησης.. Αν ανοίξουν τελικά τα σχολεία, η δεύτερη και η τρίτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου είναι κρίσιμες. Θα συμπέσουν με τις εκλογές στη Γερμανία.
Οι… μεταρρυθμιστικές αλλαγές των νέων παλαιών σχεδίων Διαμαντοπούλου - Μπαμπινιώτη που προωθούνται για το γυμνάσιο και τα δύο λύκεια θα εφαρμοσθούν σε άδειες από εκπαιδευτικούς αίθουσες. Οι 2.000 και πλέον διαθεσιμότητες του πρώτου γύρου και πιθανόν άλλες τόσες που θα ακολουθήσουν στο δεύτερο, οι 3.000 - 5.000 υποχρεωτικές μετατάξεις από τη δευτεροβάθμια στην πρωτοβάθμια, οι περίπου, βάσει των αιτήσεων, 7.000 συνταξιοδοτήσεις εκπαιδευτικών, εκ των οποίων οι περισσότεροι προέρχονται από τη δευτεροβάθμια, οι περιπλανώμενοι καθηγητές μέχρι και σε τέσσερα σχολεία για να συμπληρώσουν το ωράριο τους συνθέτουν την εικόνα αποδεκατισμού του εκπαιδευτικού προσωπικού και κατ” επέκταση την ποιοτική υποβάθμιση που φέρνει ο Σεπτέμβριος.
Τα πάνω κάτω
Ειδικότερα, μέσα σε έναν μήνα, από την επίσκεψη της τρόικας και μετά, άλλαξαν τα πάντα σε σχέση με τους μέχρι τότε σχεδιασμούς του υπουργείου Παιδείας. Τις περασμένες ημέρες ο υφυπουργός Παιδείας, Συμεών Κεδίκογλου, επέρριψε εμμέσως πλην σαφώς τις ευθύνες στον τέως υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης (την ίδια ώρα που ο διάδοχος του έκανε αόριστα λόγο για 5 έως 10 χιλιάδες προσλήψεις, δείχνοντας τον σοβαρό σχεδιασμό που υπάρχει!), αποδίδοντάς του καθυστερήσεις επειδή δεν πίστευε στις αλλαγές. Μια ματιά στα του υπουργείου του αν έριχνε όπως φάνηκε και από το ότι δεν γνώριζε για ένα καίριο θέμα της αρμοδιότητάς του, όπως τα νέα ωρολόγια προγράμματα που ήδη είχαν αποσταλεί στις διευθύνσεις εκπαίδευσης, θα διαπίστωνε ότι οι σημερινοί αριθμοί του συνολικού πακέτου ουδεμία σχέση έχουν με την προ έλευσης της τρόικας πραγματικότητα (μπορεί να ενημερωθεί σχετικώς και από τον υπουργό Παιδείας).
Όπως και τα υπόλοιπα υπουργεία, έτσι και το Παιδείας έδειχνε απροθυμία (σε συνδυασμό με τα οργανογράμματα) αποστολής στοιχείων, γεγονός που άλλαξε άρδην όταν ήλθε η άνωθεν εντολή, από τον ίδιο τον πρωθυπουργό κατόπιν των τροικανών πιέσεων.
Καυτά ερωτήματα
Πριν από έναν μήνα, ο Ε είχε αναφερθεί στον πανικό που προκλήθηκε στις υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας, όπως και στην αποκάλυψη της ρύθμισης για τις υποχρεωτικές μετατάξεις που έρχεται τώρα στην επικαιρότητα . Πόσες ήταν οι μετατάξεις προ τρόικας (και υπήρχε πολιτική συμφωνία επ” αυτού) και πόσες τώρα Από τις περίπου 1.000 φθάνουμε στις 4.000 - 5.000, ίσως και περισσότερες.
Επί του πρακτέου, τώρα, από ποιες υπεραριθμίες, από ποια πλεονάσματα θα αντληθούν οι εκπαιδευτικοί, αν εξαιρεθούν όσοι είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον σε εθελοντική βάση Με δεδομένο ότι στον αρχικό σχεδιασμό είχαν ληφθεί υπόψη μόνο οι πρώτες αναθέσεις, τι κενά (με διδακτικούς παιδαγωγικούς όρους) θα προκύψουν; Η συνολική καθυστέρηση που έχει προκύψει, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πτυχές, εκ των πραγμάτων θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων με την προσθήκη του επιπλέον πακέτου των αποχωρήσεων.
Η διαδικασία που θα ακολουθηθεί εγγυάται τη διαφάνεια ή υπάρχουν, όπως σχολιάζεται, παράθυρα που επιτρέπουν ρουσφετολογικές εξυπηρετήσεις, είτε πρόκειται για αυτούς που θα μετακινηθούν στην πρωτοβάθμια είτε αυτούς που θα τοποθετηθούν σε θέσεις διοικητικού προσωπικού.
Στην πρώτη φάση θα τοποθετηθούν οι εκπαιδευτικοί της εθελουσίας. Στις επόμενες, όμως, και δη στην τρίτη και τελευταία, που θα αφορά το πλεονάζον εκπαιδευτικό προσωπικό (όσοι ήταν σε διάθεση κ.λπ.), τι θα συμβεί και ειδικότερα σε ό,τι αφορά τις μεγάλες δεξαμενές των διευθύνσεων της Αττικής και του… Πειραιά, και της Θεσσαλονίκης.
Οι αιρετοί στο ΚΥΣΔΕ έχουν ήδη κάνει λόγο για εκδίωξη εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας μέσω των υποχρεωτικών μετατάξεων στην πρωτοβάθμια, με όχημα την πρόσφατη σχετική ρύθμιση του Ν. 4172 2013, που αναφέρει ότι τα κενά θα τα προσδιορίζει ο υπουργός Παιδείας ερήμην των υπηρεσιακών συμβουλίων (υπενθυμίζεται ότι ο υπουργός Παιδείας έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα για όλα τα αφορώντα μετατάξεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις, προσλήψεις, μετά την αφαίρεση των σχετικών αρμοδιοτήτων από τον υφυπουργό μετά την πρόσφατη κυβερνητική αλλαγή).
Έχουν επισημάνει παράλληλα ότι ο χαρακτηρισμός μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής των οργανικά υπεραρίθμων λαμβάνει υπόψη μόνο την πρώτη ανάθεση, που σημαίνει ότι δεν καλύπτονται οι πραγματικές ανάγκες των σχολείων εν όψει της νέας χρονιάς.
Αποσπάσεις
Νέα χρονιά, για την οποία απομένει μόλις ένας μήνας, και βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα εκτός της υλοποίησης του προαναφερθέντος πακέτου, που απαιτεί χρόνο και κοπτοραπτικές διευθετήσεις οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών και το καυτό θέμα των υποχρεωτικών μεταθέσεων. Η συνολική καθυστέρηση που έχει προκύψει, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πτυχές, εκ των πραγμάτων θα δημιουργήσει προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων. Τη στιγμή αυτή ένας σημαντικός αριθμός χιλιάδων εκπαιδευτικών δεν γνωρίζει πού και σε ποιο σχολείο θα διδάσκει το νέο έτος. Σε 7.000, ίσως και περισσότερους μέχρι να οριστικοποιηθεί το τοπίο, ανέρχονται όσοι γνωρίζουν όμως, καθώς πρόκειται για αυτούς που σύμφωνα με τα στοιχεία συνταξιοδοτούνται. Ο κίνδυνος της διαθεσιμότητας απόλυσης σήμανε συναγερμό, το γενικότερο κλίμα εργασιακής ανασφάλειας και αβεβαιότητας οδήγησε στο όπου φύγει φύγει . Η εικόνα για τον δεύτερο γύρο της διαθεσιμότητας προς το παρόν είναι θολή. Οι διαρροές, που πότε αφορούν τους διοικητικούς υπαλλήλους των ΑΕΙ και ΤΕΙ, πότε τους γυμναστές, πότε τους καθηγητές πληροφορικής, δείχνουν την αγωνία εντοπισμού των νέων δεξαμενών άντλησης διαθεσίμων .
Η κοπτοραπτική των μαθημάτων που θα περιληφθούν τελικά στα νέα ωρολόγια προγράμματα θα αναδείξει και έναν αριθμό εκπαιδευτικών οι οποίοι, χάνοντας την οργανική τους θέση, θα τεθούν αυτόματα στον κατάλογο των υποψηφιοτήτων Οι αριθμοί, επίσης, αλλάζουν, η τελευταία βερσιόν κάνει λόγο για 2.000, ωστόσο ουδείς μπορεί να είναι πλέον σίγουρος. Το υπουργείο Παιδείας εξακολουθεί να δηλώνει ότι δεν θα υπάρξουν απολύσεις, αλλά, εάν δεν υπάρξουν τοποθετήσεις εντός του οκταμήνου σε νέες οργανικές θέσεις, η απόλυση βρίσκεται προ των πυλών. Και κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τις περιπτώσεις των εκπαιδευτικών της τεχνικής εκπαίδευσης που θα προσληφθούν ως ωρομίσθιο προσωπικό μετά τη λεηλασία των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.
Εφημ. ΕΠΕΝΔΥΤΗΣ, 10/8/2013 από iPaideia.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου