Νομοθετική διάταξη που ψηφίστηκε στη Βουλή αυξάνει από τον Σεπτέμβριο τις ώρες διδασκαλίας των εκπαιδευτικών, με συνέπεια να μειωθούν δραστικά οι θέσεις των αναπληρωτών. Υποτυπώδεις θα είναι οι προσλήψεις μονίμων.
Σοβαρές αλλαγές στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών φέρνει η διάταξη που ψηφίστηκε χθες το βράδυ στη Βουλή και η οποία προβλέπει μείωση των αναπληρωτών μέσω της αύξησης των ωρών διδασκαλίας για το μόνιμο διδακτικό προσωπικό της δημόσιας εκπαίδευσης.
Πρόκειται για το νέο νομοσχέδιο που αφορά στην «επικαιροποίηση του Μεσοπρόθεσμου 2013-16», το οποίο προβλέπει περικοπές στις κοινωνικές κρατικές παροχές.
Κατόπιν αυτού οι εκπαιδευτικοί θα έρθουν αντιμέτωποι με την αύξηση του χρόνου εργασίας τους με στόχο να εξοικονομηθούν το 2013 περίπου 41,2 εκατομμύρια ευρώ και το 2014 περίπου 61,8 εκατομμύρια ευρώ.
Μετά την ψήφιση της διάταξης το υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να καθορίσει ακριβώς το νέο ωράριο των εκπαιδευτικών. Πάντως, υπολογίζεται ότι η αύξηση των ωρών διδασκαλίας θα είναι κατά 2 με 3 ώρες την εβδομάδα και θα «εξοικονομήσει» 8.000-10.000 θέσεις αναπληρωτών. Το βέβαιο πάντως είναι ότι και το 2013-14 οι διορισμοί μόνιμου προσωπικού στην εκπαίδευση (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια) θα είναι μηδενικοί και οι προσλήψεις αναπληρωτών εξαιρετικά περιορισμένες.
Βέβαια τα πρώτα βήματα προς την κατεύθυνση της μείωσης του εκπαιδευτικού προσωπικού έχουν ήδη γίνει, κατάσταση η οποία θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια. Φέτος προσλήφθηκαν περίπου 12.000 αναπληρωτές, ενώ για το επόμενο σχολικό έτος η μείωση θα είναι κατακόρυφη, αφού η πρόβλεψη αφορά μόνο 2.000 άτομα. Με λίγα λόγια, τελικός στόχος είναι να πάψει οριστικά ο θεσμός των αναπληρωτών και οι ανάγκες σε διδακτικό προσωπικό να καλυφθούν με την αύξηση του ωραρίου των μόνιμων.
«Με τα μέτρα αυτά η δημόσια εκπαίδευση πλήττεται ανεπανόρθωτα» αναφέρουν οι καθηγητές (ΟΛΜΕ) σε ανακοίνωσή τους και τονίζουν ότι με το νέο νομοσχέδιο περικόπτονται κατά 14,2% οι δαπάνες εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας. Συνεπώς, οι πραγματικές δαπάνες από τον τακτικό προϋπολογισμό για την εκπαίδευση οδηγούνται στο 2,15% επί του ΑΕΠ το 2016.
Υφιστάμενο καθεστώς
Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, οι νεοδιόριστοι δάσκαλοι έχουν 24 ώρες διδασκαλία την εβδομάδα ενώ ύστερα από 10 χρόνια οι ώρες διδασκαλίας μειώνονται στις 23 την εβδομάδα. Στα 20 χρόνια οι δάσκαλοι διδάσκουν 21 ώρες την εβδομάδα. Αντίστοιχα, οι νεοδιόριστοι καθηγητές της Μέσης Εκπαίδευσης διδάσκουν 21 ώρες την εβδομάδα και στα 20 χρόνια υπηρεσίας ο αριθμός αυτός πέφτει στις 16 ώρες. Βέβαια, να σημειωθεί ότι το βλέμμα της κυβέρνησης είναι στραμμένο κυρίως στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, γιατί το ωράριο θεωρείται πολύ μικρό αλλά και γιατί πολλοί καθηγητές και κυρίως Φυσικής Αγωγής και τεχνικοί δεν κάνουν καν το υποχρεωτικό τους ωράριο.
ΜΕΛΕΤΗ
Υποδείξεις από τον ΟΟΣΑ
Οι αποφάσεις για την αύξηση του χρόνου εργασίας των εκπαιδευτικών ενισχύονται και από σχετική έκθεση του ΟΟΣΑ, η οποία είχε παραδοθεί τον Αύγουστο του 2011 στην κυβέρνηση. Στη μελέτη του ΟΟΣΑ για την κατάσταση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα τονίζεται μεταξύ άλλων ότι «οι καθηγητές δουλεύουν λιγότερο συγκριτικά με τον μέσο όρο της Ευρώπης» και ότι «το κόστος ανά μαθητή στην Ελλάδα είναι υψηλό. Και αυτό εξαιτίας κυρίως της αναλογίας μαθητών-εκπαιδευτικών, αφού ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 14,4 όταν στην Ελλάδα (στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση) είναι 10,1 μαθητές ανά δάσκαλο». Για τους λόγους αυτούς ο ΟΟΣΑ είχε κάνει και πρόταση: «Η Ελλάδα θα πρέπει να αυξήσει την εβδομαδιαία υποχρεωτική διδασκαλία κατά μέσο όρο τέσσερις με πέντε ώρες». Οπως υπογραμμίζει πάντως η Ομοσπονδία Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, «η κυβέρνηση δεν λαμβάνει υπόψη της μελέτη της UNESCO (2012) ότι ''κάθε ώρα διδακτικού έργου ενός καθηγητή αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου'', δηλαδή ότι 21 ώρες διδασκαλίας ισοδυναμούν με 84 ώρες δουλειάς. Οτι οι Ελληνες εκπαιδευτικοί εργάζονται πάνω από τον Μ.Ο. της Ευρώπης
Τι ισχύει στην Ευρώπη
14 ώρες εβδομαδιαίως σε Πολωνία, 24 σε Βουλγαρία
Στην έκθεση του ΟΟΣΑ για το ωράριο των εκπαιδευτικών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης φαίνεται ότι θα στηριχθεί η κυβέρνηση προκειμένου να αυξήσει τις ώρες διδασκαλίας δασκάλων και καθηγητών από το ερχόμενο σχολικό έτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ και του Δικτύου Ευρυδίκη, «Αριθμοί-κλειδιά της εκπαίδευσης στην Ευρώπη» ο μέσος όρος διδασκαλίας στην ΕΕ είναι 19,1 για την κατώτερη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (γυμνάσια) και 18,4 για την ανώτερη ΔΕ (λύκεια). Στην Ελλάδα δεν υπάρχει αντίστοιχος διαχωρισμός με τον μέσο όρο διδασκαλίας να διαμορφώνεται στις 18,5 ώρες ανά εβδομάδα. Ωστόσο, οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες υποστηρίζουν ότι οι καθηγητές στην Ελλάδα δεν έχουν να εκπληρώσουν μόνο τα διδακτικά τους καθήκοντα αλλά και διοικητικά.
Στοιχεία «27»
Σύμφωνα με στοιχεία που υπάρχουν διαθέσιμα για 27 χώρες και έχει επεξεργαστεί το Κέντρο Μελετών της ΟΛΜΕ τις περισσότερες ώρες διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε Βουλγαρία (24), Εσθονία (έως 24), Μάλτα (26), Σκοτία (23). Τις λιγότερες ώρες οι εκπαιδευτικοί στην Πολωνία (14), Σλοβενία (15), Γαλλία (14-17), Τσεχία (16-17). Στη Φινλανδία οι ώρες διδασκαλίας στα γυμνάσια και τα λύκεια κυμαίνονται από 11 έως 17.
Οπως προβλέπεται στον νόμο για την επικαιροποίηση του μεσοπρόθεσμου, όσον αφορά στις μισθολογικές παρεμβάσεις, προβλέπεται η μείωση των αναπληρωτών και αύξηση του ωραρίου εργασίας για τους εκπαιδευτικούς με συνολική εξοικονόμηση 103 εκατομμυρίων ευρώ για το 2013-14 (για το 2015 και 2016 δεν υπάρχει πρόβλεψη). Γενικότερα η μείωση των δαπανών για την παιδεία προβλέπει επίσης: μείωση δαπανών κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών 23,1 εκατομμύρια για το 2013, μείωση λειτουργικών δαπανών ΑΕΙ-ΤΕΙ με συγχωνεύσεις 67,4 εκατομμύρια ευρώ για το 2013-14, μείωση επιχορηγήσεων για πολιτισμό και αθλητισμό 39 εκατομμύρια για το 2013.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου