Ημερίδα με θέμα το περιεχόμενο των νέων, υπό σύνταξη προγραμμάτων σπουδών για το ΜτΘ στο Νέο (Γενικό) Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο, διοργανώνει τη Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2001, στη Θεολογική Σχολή του ΑΠΘ, ο Πανελλήνιος Θεολογικός Σύνδεσμος "KAIΡΟΣ για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης", κρίνοντας, εν τω μεταξύ, θετικά τα νέα προγράμματα Θρησκευτικών τα οποία εξήγγειλε το υπ. Παιδείας για τη πρώτη (Δημοτικό σχολείο) και τη δεύτερη βαθμίδα (Γυμνάσιο) της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σε χθεσινή, σχετική ανακοίνωση αναφέρονται τα εξής: "Το νέο πιλοτικό Πρόγραμμα Σπουδών για τα Θρησκευτικά στην υποχρεωτική εκπαίδευση (Δημοτικό και Γυμνάσιο) έχει ήδη αναρτηθεί στον ιστότοπο του ΥΠΔΒΜΘ (http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php). Το ίδιο συμβαίνει και με τον «Οδηγό για τον εκπαιδευτικό» (http://digitalschool.minedu.gov.gr/info/newps.php#b). Ήδη κατά το τρέχον σχολικό έτος τα νέα Προγράμματα Σπουδών εφαρμόζονται πιλοτικά σε 140 Δημοτικά και Γυμνάσια, ενώ για το επόμενο σχολικό έτος έχει εξαγγελθεί η εφαρμογή τους σε όλα τα Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας. Το νέο Πρόγραμμα Σπουδών για τα Θρησκευτικά εισηγείται ένα είδος θρησκευτικής εκπαίδευσης το οποίο ανταποκρίνεται σε μεγάλο βαθμό στις προσδοκίες και υλοποιεί τις προτεραιότητες που έχει διατυπώσει ο Σύνδεσμός μας από τη σύστασή του με το ιδρυτικό κείμενο της Διακήρυξης Αρχών. Αξιοσημείωτα είναι τρία βασικά χαρακτηριστικά του: α. Οικοδομείται σε μια στιβαρή και ενιαία “κάθετη” άρθρωση, που συνδέει οργανικά την πρωτοβάθμια με τη δευτεροβάθμια υποχρεωτική εκπαίδευση, δημιουργώντας συν τοις άλλοις τις προϋποθέσεις και τα κριτήρια για την περαιτέρω ομαλή ανάπτυξή του στο Λύκειο. β. Μέσα από την “οριζόντια” εκδίπλωση των τριών κύκλων (Ορθοδοξία, Χριστιανισμός, Θρησκεύματα) σε όλες σχεδόν τις Θεματικές Ενότητες αναδεικνύει και προάγει τον θρησκευτικό γραμματισμό: ξεκινώντας αρχικά από την κατανόηση και ερμηνεία του οικείου θρησκευτικού και πολιτισμικού περίγυρου, οδηγεί σταδιακά σε μια ήπια μετάβαση και γνωριμία με το διαφορετικό, για να οικοδομήσει εντέλει επάρκειες και στάσεις κριτικής συγκρότησης, δημιουργικής αυτογνωσίας αλλά και σεβασμού στην ετερότητα. γ. Πρόκειται για ένα Πρόγραμμα Διαδικασίας, εμπλουτισμένο με ποικίλες διδακτικές δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο παρακάμπτει τον συνήθη και στερεότυπο θρησκευτικό διδακτισμό και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για ενεργό και ενσυνείδητη συμμετοχή στη διδακτική πράξη τόσο από τους διδάσκοντες όσο και από τους μαθητές, ώστε να παραχθεί μια μάθηση με νόημα. Τα νέα Προγράμματα Σπουδών στα Θρησκευτικά της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δημιουργούν δεδομένα τα οποία καθιστούν αναγκαία και επιβεβλημένη την αναλυτική παρουσίαση, την εξαντλητική μελέτη και κριτική ανάγνωσή τους -μέσα από τοπικές αλλά και πιο διευρυμένες συναντήσεις του Συνδέσμου μας- στη διάρκεια της νέας χρονιάς. Προς αυτή την κατεύθυνση, προγραμματίζονται και θα ανακοινωθούν σύντομα οι σχετικές συναντήσεις, δράσεις και εκδηλώσεις. Ταυτόχρονα, με ευθύνη της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΔΒΜΘ έχει ήδη συσταθεί και συνεδριάζει η Διακομματική Επιτροπή για την Παιδεία για το «Νέο Λύκειο» και το «Τεχνολογικό Λύκειο» στην προοπτική της τελικής διαμόρφωσης και υλοποίησης των σχεδίων και των προτάσεων που έχουν δει το φως της δημοσιότητας από την πλευρά του ΥΠΔΒΜΘ στο πρόσφατο παρελθόν.[1] Παράλληλα, στο άμεσο μέλλον πρόκειται να συγκροτηθεί Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων η οποία θα προχωρήσει στην εκπόνηση νέου Προγράμματος Σπουδών για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Λύκειο. Μπροστά σε αυτή την εξέλιξη, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη και η προτεραιότητα να συναντηθούμε το συντομότερο δυνατό, ώστε να ανταλλάξουμε απόψεις και διαμορφώσουμε όλοι μαζί την πρόταση του Συνδέσμου μας για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο. Η τελική πρόταση, όπως θα προκύψει από τη σύνθεση των κατά τόπους συναντήσεων του ΚΑΙΡΟΥ, θα κατατεθεί με ευθύνη της Διοικούσας Επιτροπής στους αρμόδιους φορείς και επιτροπές. Με βάση τα παραπάνω, σας καλούμε να προσέλθετε στη συνάντηση που έχει προγραμματισθεί για την Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011 στις 17.30 στην Αίθουσα Συνεδριάσεων της Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ. Στη συνάντηση αυτή όποιο μέλος του ΚΑΙΡΟΥ επιθυμεί, μπορεί να τοποθετηθεί με ολιγόλεπτη εισήγηση-πρόταση για τις αρχές και τους άξονες πάνω στους οποίους θα πρέπει κατά τη γνώμη του να συγκροτηθούν τα Προγράμματα Σπουδών για το Νέο Λύκειο και το Τεχνολογικό Λύκειο. Είναι ευνόητο, ότι οι εισηγήσεις-προτάσεις θα συμβάλουν θετικά στον επιχειρούμενο διάλογο και στην τελική διαμόρφωση της πρότασης του Συνδέσμου μας, στο βαθμό που: α. κινούνται στο πνεύμα και τη φιλοσοφία του Νέου Σχολείου, β. βρίσκονται σε μια σχέση οργανικής προέκτασης και δημιουργικής ανάπτυξης του νέου Προγράμματος Σπουδών για την υποχρεωτική εκπαίδευση, γ. λαμβάνουν υπόψη τους τον ιδιαίτερο παιδευτικό ρόλο του Λυκείου, όπως αυτός περιγράφεται και στις δύο ανακοινώσεις του Συνδέσμου μας (βλ. υποσημείωση 1), και δ. ανταποκρίνονται στις αυξημένες και σύνθετες απαιτήσεις για το μάθημα των Θρησκευτικών στο Λύκειο. [Για την καλύτερη οργάνωση της συνάντησής μας στις 16 Δεκεμβρίου, όσα μέλη επιθυμούν να τοποθετηθούν, παρακαλούνται να ενημερώσουν σχετικά με ηλεκτρονική ή τηλεφωνική ειδοποίηση τον συνάδελφο Σάββα Παυλίδη (e-mail: kairos.theologoi@gmail.com , τηλ.: 6974499154) το αργότερο μέχρι τις 14 Δεκεμβρίου. Επίσης καλό είναι, για την ευχερέστερη αξιοποίηση και σύνθεση των προτάσεων, να αποσταλεί -ή να κατατεθεί επί τόπου- η εισήγηση σε ψηφιακό αρχείο στην ίδια ηλεκτρονική διεύθυνση.] Με συναδελφικούς χαιρετισμούς Η Γραμματεία Θεσσαλονίκης του ΚΑΙΡΟΥ [1] Υπενθυμίζουμε ότι ο Σύνδεσμός μας -με δύο ανακοινώσεις του στις 20. 10. 2010 (http://www.kairosnet.gr/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=49:-qq-l-r&catid=2:news&Itemid=9) και στις 31. 3. 2011 (http://www.kairosnet.gr/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=113:2011-04-04-15-56-36&catid=2:news&Itemid=9)- τοποθετήθηκε στα εξαγγελθέντα σχέδια με υπευθυνότητα και τεκμηριωμένη κριτική πρόταση. | |
RELIGIOUSnet - Larissa Societatis theologorum - העמותה של תיאולוגים Ανεξάρτητο ιστολόγιο ενημερωτικού χαρακτήρα για θέματα Θεολογίας και Εκπαίδευσης. Τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν αποκλειστικά και μόνο τις απόψεις των συντακτών τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου