Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2019

Μέχρι πότε θα ανέχεται η Εκκλησία τις Θρησκευτικές Οργανώσεις;




Toυ Κώστα Νούση,
Φιλολόγου-Θεολόγου M.Th.

Φίλος μεν Πλάτων, φιλτάτη δε αλήθεια. Το επιχείρημα – κατηγορία που προσάπτουν στον γράφοντα παλιοί φίλοι και γνωστοί, αναφορικά με την όποια σχέση του με τις εν Ελλάδι θρησκευτικές οργανώσεις, είναι τουλάχιστον ασθενές. Και τούτο, διότι η ευθύνη μας έναντι της αλήθειας δεν πρέπει να κωλύεται από προσωπικές συμπάθειες ή έτερα ευτελή και ιδιοτελή κίνητρα και κριτήρια. Και αυτό ισχύει τα μάλα στην περίπτωση που κάποιος μιλάει για θέματα πίστεως, για θέματα Ορθοδοξίας. Στο κάτω κάτω της γραφής, οι «παλαιότεροι» χριστιανοί λίγο πολύ είχαν κάποια σχέση με τις Οργανώσεις αυτές. Δηλαδή, δεν θα έπρεπε να μιλάει κανείς για τα λάθη τους και την αναγκαιότητα ή μη της ύπαρξής τους;

Οι παρεκκλησιαστικές ή εξωεκκλησιαστικές οργανώσεις έχουν φυσικώ τω τρόπω αποβληθεί εδώ και καιρό από το σώμα της Εκκλησίας και της νεοελληνικής κοινωνίας. Ήταν αναπόφευκτο και ντετερμινιστικά προκαθορισμένο. Ωστόσο, βλέπουμε να επιβιώνουν λείψανά τους και σε μερικές περιπτώσεις να «σηκώνουν κεφάλι» σε μερικές Μητροπόλεις, στις οποίες κατά παραχώρηση και ανοχή των Επισκόπων, του κλήρου και του λαού υφίστανται. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι η Εκκλησία τους αποδέχεται. Απλά τους ανέχεται. Αυτό δεν πρέπει να το ξεχνάνε όσοι θεωρούν ή αυταπατώνται πως είναι καθ’ ευλογίαν εντεταγμένοι στο εκκλησιαστικό σώμα. Και για να αρθεί αυτή η παρεξήγηση, γράφτηκε το παρόν κατά κύριο λόγο.

Πριν όμως προχωρήσω, θα ήθελα, προκειμένου να είμαι απόλυτα ειλικρινής και ρεαλιστής, να υπογραμμίσω πως όσα αρνητικά προσάπτονται στις θρησκευτικές Οργανώσεις, τα αυτά ακριβώς και σε μείζονα βαθμό ενοχής και ευθύνης ισχύουν και για όσες Ενορίες έχουν και συντηρούν τον ίδιο με αυτές ποιμαντικό και θεολογικό χαρακτήρα. Και δεν είναι λίγα αυτά τα θλιβερά φαινόμενα, κατά τα οποία ‘οργανωσιακές’ ενορίες καλύπτονται κάτω από τον επίσημο εκκλησιαστικό μανδύα…

Ας αρχίσουμε από τους όρους. Θρησκευτική οργάνωση: άρα η λοιπή Εκκλησία ανοργάνωτη; Και φυσικά θρησκευτική, διότι εστιάζουν μάλλον στο θρησκευτικό φαινόμενο παρά στο εκκλησιαστικό γεγονός. Παρεκκλησιαστικές: είναι όχι ακριβώς εντός, αλλά δίπλα, παρά τη Εκκλησία. Συνήθως εργάζονται, συνειδητά ή μη, παράλληλα – αν όχι και παρασιτικά - και όχι μετά της Εκκλησίας. Αυτό διαφαίνεται εξάπαντος στην ανεξάρτητη αρχή και διοίκησή τους, η οποία προηγείται της επίσημης εκκλησιαστικής ιεραρχίας και φυσικής ηγεσίας. Όταν μάλιστα αυτή η παράλληλη εργασία ξεφεύγει από κάποια όρια – π.χ. οργανωμένοι κύκλοι μελέτης της Αγίας Γραφής εν αγνοία του οικείου Επισκόπου – τότε καθίστανται σαφώς εξωεκκλησιαστικές.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους τα αντι-ορθόδοξα; Πολλά. Αν και τελευταία έχουν προσαρμοστεί, τουλάχιστον φαινομενικά, σε πιο ορθόδοξα δεδομένα, κατόπιν φυσικά της πίεσης και αλλαγής των καιρών: η πατερική αναγέννηση και η άνθιση του αγιορείτικου μοναχισμού δεν μπόρεσε παρά να συμπαρασύρει και τις οργανώσεις σε μια – κατά το φαίνεσθαι μάλλον – μετάλλαξη. Όμως τα αντορθόδοξα ουσιώδη στοιχεία τους παραμένουν και προβληματίζουν τους προσεκτικούς παρατηρητές και αναλυτές.

Ας δούμε μερικά. Οι ευσεβιστικές τακτικές και νοοτροπίες και ο σεχταρισμός. Πράγματα που θυμίζουν προτεσταντισμό μάλλον παρά Ορθοδοξία. Ίσως γι’ αυτό κάποιος σύγχρονος άγιος τους αποκαλούσε «προτεστάντες». Πράγματι, έχουν μια αιρετίζουσα σεχταριστική νοοτροπία, ότι δηλαδή αυτοί είναι οι «καθαροί», οι γνήσιοι χριστιανοί, που κρατάνε την παράδοση και τηρούν τις εντολές, σε αντίθεση με τους πολλούς, με τους «κοσμικούς» χριστιανούς, που δεν ξέρουν σχεδόν τίποτε από χριστιανισμό, που καπνίζουν, που πορνεύουν και τα συναφή…

Ο φονταμενταλισμός τους, επίσης, θριαμβεύων σε όλο του το μεγαλείο. Εμμένουν στους εξωτερικούς τύπους και στο γράμμα του ορθοδόξου δόγματος. Δυστυχώς, όμως, μάλλον κατά εξωτερικό και φαρισαϊκό τρόπο, παρά κατά πνεύμα και εν αγάπη. Για τον λόγο αυτόν κατακρίνουν άμεσα και έμμεσα όποιον αδελφό τους διαβιεί, ντύνεται και συμπεριφέρεται κάπως «πιο κοσμικά», και φυσικά δύσκολα τον αποδέχονται στον κύκλο τους και, όταν το πράττουν, προσπαθούν να τον εξομοιώσουν στα εαυτών πρότυπα και δεδομένα.

Δίνουν έμφαση στο κήρυγμα και όχι στη θεία λατρεία. Απομονώνουν πολλές φορές το κήρυγμα από τον φυσικό χώρο του, τη θεία λατρεία και τον ναό, και το εγκλωβίζουν σε ‘καταθλιπτικές’ αίθουσες της οικείας οργάνωσης. Οι πνευματικοί τους, επίσης, εξομολογούν στα δικά τους κτήρια, κατά κύριο λόγο, παρά σε ναούς. Είναι αυστηροί και επιμένουν ιδιαίτερα στον καθωσπρεπισμό, στην ηθική και στα σαρκικά αμαρτήματα. Αυτά, δηλαδή, που βλέπουμε συνήθως σε ευσεβιστικές και πουριτανικές αλλόδοξες χριστιανικές εκκλησίες και ομολογίες. Το δε κήρυγμά τους, όπως είναι αναμενόμενο, δεν έχει ιδιαίτερη οντολογική και θεολογική χροιά, αλλά αναλίσκεται σε καθηκοντολογίες και κουραστικές και μονότονες ηθικιστικές φλυαρίες και παιδιάστικους συναισθηματισμούς, πράγματα που ήδη έχουν εκδιώξει αρκετό κόσμο από τις αίθουσες των οργανώσεων αυτών.

Τάσσονται φανερά ή κρυφά κατά του ορθόδοξου μοναχισμού και της μοναστικής άσκησης. Τρανή απόδειξη η «χαλαρού τύπου αφιέρωση» στον κόσμο λαϊκών αδερφών, χωρίς ράσο φυσικά, αλλά με ιδιάζοντα ενδυματολογικά χαρακτηριστικά, όπως για παράδειγμα ρούχα παλαιομοδίτικα, μακριές φούστες οι δεσποινίδες, περιποιημένος μύσταξ για τους άνδρες κλπ. Τα κατηχητόπουλα των Οργανώσεων αποτρέπονται έμμεσα – ή άμεσα – από τον μοναχισμό και προτρέπονται αντιστρόφως στην εν κόσμω αφιέρωση και στον έγγαμο βίο, με απώτερο σκοπό την «ιεραποστολή» και χριστιανική μαρτυρία μέσα στον κόσμο… Κορυφαία, άλλωστε, στελέχη κάποιων Οργανώσεων στο παρελθόν θεωρούσαν τις αγιοπνευματικές εμπειρίες των Αγίων της Εκκλησίας μας πλάνη και ψυχολογικές φαντασιώσεις. Και τούτο, διότι οι θεολογικές προϋποθέσεις τους ήταν καρπός μάλλον δυτικού ευσεβισμού παρά Ορθοδόξου ευλαβείας και εμπειρίας…

Φυσικό επακόλουθο - αλλά και βασικό αίτιο - των προηγουμένων είναι η ψευδαίσθηση της αγιότητας και της καθαρότητας. Ο ηθικισμός και όχι η ηθική. Η τήρηση κάποιων νόμων και εντολών, δηλαδή, και όχι του βασικού και μοναδικού ‘νόμου’, της αγάπης. Νομικισμός κατά φιλαδελφείας. Εξωτερική ευσέβεια για το θεαθήναι και προς εγωιστική και κενόδοξη αυτοϊκανοποίηση παρά χάριν της αγάπης του Χριστού, η οποία τουναντίον οδηγεί στην ταπείνωση και στην κατά κόσμον εκούσια αδοξία. Θα λέγαμε ότι πρόκειται για έναν ελιτίστικο αστικό χριστιανισμό, στον οποίο γίνονται αποδεκτοί κυρίως μορφωμένοι, πλούσιοι και επιστήμονες, με φλογερό πατριωτισμό και καλή έξωθεν μαρτυρία. Αν όλα αυτά δεν παραπέμπουν στον απόλυτο προοορισμό του προτεσταντισμού, τότε πώς θα μπορούσαμε να τα δούμε αλλιώς και να τα ερμηνεύσουμε;

Η πνευματική ζωή τοιουτοτρόπως καθίσταται και διδάσκεται σαν καρπός αξιόμισθης ηθικής βιοτής, αποτέλεσμα των προσωπικών αγώνων και της ατομικής ικανότητας κατάχτησης της αρετής και όχι μια βαθιά συναίσθηση της αμαρτωλότητας και της ευτελούς ανθρώπινης συνέργειας στα δώρα της Θείας Χάριτος. Ο ηθικισμός και πάλι σε όλο του το μεγαλείο. Στοιχεία σαφώς ερχόμενα από τους Ρωμαιοκαθολικούς. Αναβίωση σύγχρονη αρχαίων αιρέσεων, όπως του Πελαγιανισμού και του Νεστοριανισμού. Η Χάρη και η Θεία Κοινωνία αποτελούν μάλλον βραβείο αρετής και ενίσχυση των προσωπικών κατορθωμάτων και της αξίας εκάστου κατά τον αγώνα κατά των παθών, παρά φάρμακο αθανασίας, θεραπεία ασθενείας και αμαρτίας, βρώση και πόση θεωτική... Η έννοια της θέωσης υποβαθμίζεται αφανώς ή και προδήλως, διότι αυτό που ουσιαστικά σώζει είναι τα έργα. Και πάλι ξεπετάγεται το κεφάλι του ηθικισμού, η λερναία αυτή ύδρα του εγωισμού, που όσα και να της κόψεις, αυτά ξαναγεννιούνται διπλά και τρίδιπλα…

Οι «κοσμικοί» Ιερείς και Επίσκοποι θεωρούνται υποδεέστεροι πνευματικά από τους πνευματικούς ταγούς των Οργανώσεων. Άλλωστε, η δημιουργία των τελευταίων εγένετο προς υποκατάσταση του «ατελούς ή ανύπαρκτου έργου ενός αμαρτωλού και αμόρφωτου κλήρου»… Παρατηρείται φυσικώ τω τρόπω και λόγω το φαινόμενο να απαξιώνονται οι κληρικοί της ενορίας και να παρακολουθούν οι «πιστοί» των οργανώσεων τις λειτουργίες στις οποίες παρευρίσκεται ο οικείος τους πνευματικός πατήρ, συνήθως αρχιμανδρίτης. Παλαιότερα υπήρχε και το όραμα της «κάθαρσης» της Εκκλησίας από τους ανάξιους και ανήθικους ρασοφόρους και σχέδιο κατάληψης της ηγεσίας της από στελέχη των παρεκκλησιαστικών οργανώσεων. Ευτυχώς, η θεία πρόνοια δεν το επέτρεψε…

Πάμε τώρα να δούμε για ποιον λόγο τις ανέχεται η διοικούσα Εκκλησία. Είναι γεγονός ότι σε μέρες ραγδαίου αποχριστιανισμού, η Εκκλησία δεν έχει την πολυτέλεια να «κλείνει» αίθουσες στις οποίες συγκεντρώνονται ορθόδοξοι χριστιανοί. Μπορεί, ωστόσο, και οφείλει να «εκκλησιάσει» αυτές τις ομάδες, εντάσσοντάς τες στις παρακείμενες ενορίες τους. Πότε, όμως, θα ευτυχήσουμε να δούμε μια τέτοια και τόσο ευχάριστη εξέλιξη; Προφανώς, λοιπόν, δεν θέλει να προκαλέσει σχίσμα και να σκανδαλίσει όσους εναπέμειναν πιστοί ακόλουθοι και τρόφιμοι των Οργανώσεων αυτών. Αυτό, όμως, δεν χορηγεί στους τελευταίους το δικαίωμα να πιστεύουν ότι συνδράμουν το έργο της Εκκλησίας περισσότερο από άλλους ή και ότι το υποκαθιστούν!

Μάλιστα, ένιοι Επίσκοποι διαπράττουν μέγα ατόπημα, όταν εκκολάπτουν τέτοιες φαντασιώσεις σε στελέχη και οπαδούς θρησκευτικών οργανώσεων. Άλλο το θέμα η αποφυγή σκανδαλισμού και άλλο η ευλογία. Και ευλογία σε σέχτες πνεύματος αλλοιωμένης Ορθοδοξίας και ορθοπραξίας δεν επιτρέπεται επ’ ουδενί. Τα ίδια – και περισσότερο - ισχύουν για τις ενορίες που έχουν τέτοια νοοτροπία, πολλώ δε μάλλον για τις  μοναστικές αδελφότητες. Θα πρέπει να καταστεί βαθύτατη συνείδηση πως η αιρετική νοοτροπία δύναται να υφίσταται κυρίως ως τέτοια και ως τρόπος ζωής, παρά την επίσημη ένταξη κάποιου σε μια Ορθόδοξη Επισκοπή. Δυστυχώς ή ευτυχώς, είτε αρέσουμε είτε όχι, πρέπει ως ορθόδοξη θεολογία να επισημαίνουμε τις αλλοιώσεις σε θέματα πίστεως και ζωής και να μη χαριζόμαστε χάριν προσωπικών συμπαθειών και έτερων χθαμαλών προκειμένων. Και κλείνω με μια υπόμνηση: ουδείς Άγιος των τελευταίων χρόνων, εξ όσων τουλάχιστον γνωρίζω εγώ, δεν επικροτούσε τις παρεκκλησιαστικές οργανώσεις. Τουναντίον…

24 σχόλια:

  1. ο αρθρογράφος δεν έχει υπόψιν του το:
    "έκβαλε πρώτον την δοκόν εκ του οφθαλμού σου, και τότε διαβλέψεις εκβαλείν το κάρφος εκ του οφθαλμού του αδελφού σου";

    Οι άλλοι τελούν Εσπερινό με κατεγνωσμένους αιρετικούς και τον αρθρογράφο τον πείραξαν οι "οργανωσιακοί".. έλεος!
    Θλιβερά πράματα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. επι της ουσιας αντωνιε... οχι τριπλες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τα πράγματα είναι απλά..
    Αν έχεις υπόψιν αυτό
    http://aktines.blogspot.com/2019/11/notre-dame-de-saint-remy-rochefort.html
    κι εσύ κάνεις τρίπλες στους οργανωσιακούς προσπαθώντας να βάλεις γκολ σε κενή εστία νομίζω πως εσύ είσαι αυτός που δε μιλά επί της ουσίας..
    Σου προτείνω να γράψεις κάτι γι'αυτό:
    Κανόνας τῶν Ἁγ. Ἀποστόλων : «Εἰ τις κληρικός, ἤ λαϊκός εἰσέλθοι εἰς συναγωγήν Ἰουδαίων, ἤ αἱρετικῶν προσεύξασθαι, καί καθαιρείσθω, καί ἀφοριζέσθω».

    Υ.Γ.
    Οι τρίπλες απαγορεύονται..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. παλι εκτος θεματος. ετερον εκατερον αυτα που ζητας να γραψω. υποθετω πως ως προς τις οργανωσεις συμφωνουμε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. θυμάμαι πριν πολλά χρόνια, πάνω από 6, όταν έγραφες πιο συχνά σε κάποιους ιστότοπους το πνεύμα σου ήταν σφόδρα υπέρ όλων αυτών που βλέπεις αν ακολουθήσεις τον σύνδεσμο που παρέθεσα..
    Αν άλλαξες απόψεις πολύ θα χαρώ να μου το πεις.
    Αν έμεινες σταθερός στις τοτινές απόψεις θα πρέπει να παραδεχτείς οτι δεν είμαι εκτός θέματος!
    Όποιος δε βλέπει τη δοκό στο μάτι του με το οποίο μάτι βλέπει τους μεικτούς Εσπερινούς καλούς και άγιους και βλέπει το κάρφος στους οργανωσιακούς έχει θέμα και πρέπει με τη βοήθεια του Αποστολικού Κανόνος που παρέθεσα να λυθεί αυτό το θέμα κι όποιο άλλο προκύψει..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. εχεις μηπως να παραθεσεις καποιο συγκεκριμενο αρθρο μου που να δειχνει οτι συμφωνω με τις συμπροσευχες και συλλειτουργιες;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Σου είπα πάνε πολλά χρόνια κι αυτό που θυμάμαι είναι η μεγάλη σου συμπάθεια προς όλους αυτούς που βλέπεις στον σύνδεσμο που παρέθεσα.
    Πες μου οτι δε συμφωνείς με τις συμπροσευχές, γράψε κι ένα αρθράκι με κύριο θέμα τον Αποστολικό Κανόνα και τι προβλέπεται αν κάποιος συμπροσευχηθεί με αιρετικούς και όλα θα είναι μια χαρά! Σου το είπα, θα χαρώ πολύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ειναι αληθεια οτι ειμαι υπο τη σκεπη της Μητροπολης Λαρισης, της Ελλαδικης Εκκλησιας και του Οικουμενικου Πατριαρχειου. σου υποσχομαι οτι θα γραψω οσα ζητησες, αρκει και συ να μου απαντησεις αν ανηκεις στην ιδια Ορθοδοξη Εκκλησια με μενα.
    παντως, εχουμε ηδη ξεφυγει απο το θεμα μας. για τις Οργανωσεις συμφωνεις ή οχι με οσα γραφω;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αν τύχει να παρευρεθώ σε Αρχιερατική Θεία Λειτουργία στην Ενορία μου ο Μητροπολίτης μνημονεύει και την Ιερά Σύνοδο και τον Οικουμενικό... μη φοβάσαι.

    Τώρα που άφησες να εννοηθεί οτι δεν είσαι υπέρ των συμπροσευχών βρήκα αρθρο σου όπου συμβουλεύεις τον Μητροπολίτη Πειραιώς να ακούσει κάποιον π. Επιφάνιο που λέει να ανεχόμαστε(;;) τις συμπροσευχές(;;) "άχρι καιρού"..
    Δδλ αν ζούσε ο π. Επιφάνιος πιστεύεις οτι θα έλεγε το ίδιο, κάντε τα στραβά μάτια άχρι καιρού..;

    οι Κανόνες δε λένε ούτε άχρι καιρού ούτε τίποτα μεσοβέζικο. Οι Κανόνες μιλάνε περί καθαιρέσεως κι αφορισμού. (εδώ για να το στρογγυλέψεις ή κατά το δικό σου λεγόμενο κάνεις τρίπλα και μας λες, σε άλλο άρθρο σου το 2018, οτι "Οι Κανόνες περί αιρετικών και συμπροσευχών δεν θα πρέπει να ερμηνεύονται αναχρονιστικά, όπως ακόμη θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι υπάρχει ριζική αλλαγή στην παγκόσμια σκηνή, με αποτέλεσμα να αναγκάζεται η Εκκλησία πολλές φορές να άγεται από τις καινές περιστάσεις και τα νέα δεδομένα,κτλ κτλ" )

    Η Εκκλησία μας/Ο Κύριος είναι ο Αυτός, χθες και σήμερον και εις τους αιώνας και αυτά που λες είναι πολύ τολμηρά και ακραία!

    Η Οργανώσεις είναι του προηγούμενου αιώνα κι εσύ δε θα έπρεπε να ασχολείσαι μ'αυτά εν έτει 2019!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. σε ευχαριστω που ανασυρεις αρθρα μου του παρελθοντος που ουτε καν ενθυμουμαι...
    ο π. Επιφανιος Θεοδωροπουλος που αναφερθηκες ειναι ενας απο τους μεγαλυτερους κανονολογους της εποχης μας και αναγνωριζεται σχεδον απο το συνολο της Εκκλησιας.
    λες, αγαπητε, οτι αν τυχει να παρευρεθεις στην ενορια σου. ελπιζω αυτο να μη σημαινει οτι συχναζεις και σε παρασυναγωγες ζηλωτων που μαχονται τη μια και μοναδικη Εκκλησια. ωστοσο, αυτο ειναι θεμα της δικης σου συνειδησης. πρεπει ομως να αισθανθουμε βαθυτατα οτι η μνημονευση ενος Επισκοπου δεν ειναι κατι το διακοσμητικο στη θεια λατρεια, αλλα αποτελει σοβαροτατη υποθεση σχετικα με την πνευματικη μας ζωη και προκοπη.
    για τους Κανονες και παλι: οι Κανονες ειναι μια πολυ δυσκολη υποθεση για να αποφανθεις ετσι απλα πού ισχυουν και πού αλλαζουν. δεν ειμαι ακραιος ουτε τολμηρος. προσπαθω να ειμαι διακριτικος και συνετος, προπαντος δε οχι υπερανω της διοικησης της Εκκλησιας μου.
    ναι, λοιπον, η Εκκλησια ειναι πανω απο τους Κανονες και πριν απο αυτους και εχει ως ζωντανο σωμα Χριστου την ευελιξια να τους χειριζεται κατα το σωτηριολογικο σκοπο της. και ναι επισης, εχουν αλλαξει πολλα δεδομενα στον κοσμο. η αυστηροτητα των κανονων της αρχαιας Εκκλησιας ειχε σκοπο τη διαφυλαξη της ακεραιοτητας της πιστης μεσα σε εναν εχθρικο ειδωλολατρικο και ιουδαικο κοσμο και μεσα σε αιρεσεις μαχομενες σφοδρα κατα της Εκκλησιας. σημερα τα πραγματα αλλαξαν. αν μια συμπροσευχη οδηγησει στην καλυτερη επαφη αναμεσα στις Εκκλησιες και εν τελει στην ενωση τους, τοτε πού το προβλημα;
    ας μην ιουδαϊζουμε. οι κανονες εγιναν για την Εκκλησια και οχι αντιστροφα. και μη μπερδευεις την ευαγγελικη ρηση περι του Χριστου με αυτα. ο Χριστος ειναι ο ιδιος αλλα ταυτοχρονα και σε καθε εποχη προσαρμοζεται στα νεα δεδομενα προκειμενου να σωσει τον κοσμο. αλλωστε ποτε δεν τηρησε η Εκκλησια κατα γραμμα τους Κανονες. θα λεγαμε γραφτηκαν για να υπερβαινονται!
    μην παρεξηγησεις τα λεγομενα μου. δεν καταργω τους Κανονες. απλα θεωρω οτι η ζωη προηγειται και συνοδικα η Εκκλησια εφαρμοζει τους κανονες της οπως κρινει εκαστοτε.
    αυτα τα ολιγα.
    οι δε Οργανωσεις, δυστυχως, ζουν και εν τω νυν αιωνι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. 1500 χρόνια μετά το Νόμο ίσως κάποιοι να περίμεναν ο Κύριος ερχόμενος στη Γη να είχε προσαρμοστεί και να έβλεπε λ.χ. όχι τόσο αυστηρά το θέμα της μοιχείας. (και μόνο που το γράφω μου φαίνεται απαράδεκτο: Ο Κύριος να πρέπει να προσαρμοστεί στα θελήματα των ανθρώπων και όχι οι άνθρωποι στο Θέλημα του Θεού. Αυτό κι αν δεν είναι εκτροπή!!) . Άφησε λοιπόν τα περί αυστηρότητας της Αρχαίας Εκκλησίας λόγω της εχθρότητας του κόσμου τότε (σάμπως τώρα περιτριγυριζόμαστε από καλούς καγαθούς και δε έχουν αυξηθεί οι μοιχείες κι οι πορνείες όσο ποτέ άλλοτε! Ή να χαλαρώσουμε και τους κανόνες για τις πορνείες και τις μοιχείες;; πολύ θα τοθελαν κάποιοι!!) και άκου πως το αντιμετώπισε ο Κύριος:
    "᾿Ηκούσατε ὅτι ἐρρέθη τοῖς ἀρχαίοις, οὐ μοιχεύσεις.᾿Εγὼ δὲ λέγω ὑμῖν ὅτι πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρὸς τὸ ἐπιθυμῆσαι αὐτὴν ἤδη ἐμοίχευσεν αὐτὴν ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ."
    Αντί για χαλάρωση του Κανόνα δραματική αύξηση των δυνάμει μοιχών!

    Και φυσικά οι Κανόνες(ως εντολές του Θεού) είναι πριν από την Εκκλησία δε μπορώ να καταλάβω τι κάθεστε και μου λέτε. Όποιος τηρεί τις εντολές (Κανόνες) γίνεται μέλος της Εκκλησίας κι όχι το αντίθετο. Απλά πράγματα.
    "Ο έχων τας εντολάς μου και τηρών αυτάς εκείνος εστίν ο αγαπών με".
    Ο λόγος σου είναι παρόμοιος μ’αυτόν του Μητροπολίτη Αλεξανδρουπόλεως! Μη περιμένεις όμως να ακούν όλοι ευχάριστα τα όσα λέτε και μάλιστα όταν μερικά από αυτά που λένε/κάνουν κάποιοι επισύρουν ποινές αφορισμού και καθαιρέσεως!

    *Στην ενορία μου ο Μητροπολίτης έρχεται το πολύ μια φορά τον χρόνο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. σε ευχαριστω καταρχας που με παραβαλλεις με τον Αλεξανδρουπολεως. φαεινος αστηρ μεσα στη σημερινη Συνοδο.
    παμε τωρα στα γραφομενα σου. στην πρωτη παραγραφο ομολογω οτι ειρμος σου δεν με αφησε να κατανοησω ικανοποιητικα τι ακριβως θελει να πει ο ποιητης... Δι ο και αντιπαρερχομαι παν σχολιον.
    οι Κανονες τωρα δεν μπορει να ειναι πριν την Εκκλησια. το ιδιο ισχυει και για την ιδια την αγια Γραφη. αν θες φυσικα να μιλησουμε θεολογικα και οχι να αντιπαρατιθεμεθα σε επιπεδο λαϊκιστικης θρησκευτικοτητας.
    να σε ρωτησω: εκτος απο λαικα θρησκευτικα εντυπα διαβαζεις τιποτε πιο θεολογικο;
    μια ερωτηση ακομα: τι σχεση εχει με τη συζητηση μας ποσες φορες ερχεται ο μητροπολιτης σου στην ενορια σου;
    με εβγαλες ηδη απο το θεμα που ειναι οι Οργανωσεις. αν εχεις να πεις κατι ντου ιτ.
    ειδαλλως ας το ληξουμε εδω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. "...ἂν αὐτὸ ποὺ οἱ χριστιανοὶ μας θεωροῦν σωστό, ἀκόμα καὶ ἂν εἶναι ἀντίθετο μὲ τὸ Εὐαγγέλιο, ἐγὼ θὰ ὑπερασπιστῶ αὐτὸ ποὺ λένε οἱ χριστιανοί μας, γιατί οἱ Χριστιανοὶ μας ἔφτιαξαν τὸ Εὐαγγέλιο, δὲν ἔφτιαξε τὸ Εὐαγγέλιο τὴν Ἐκκλησία"
    Μ. Άνθιμος Αλεξανδρουπόλεως
    Αυτά πιστεύεις κι εσύ; Και θέλεις από μένα υψηλή θεολογία;;

    Εδώ δε συμφωνείς στα απλά οτι δλδ η Εκκλησία δε θα είχε ούτε ένα μέλος αν δεν υπήρχαν πιστοί οι οποίοι τηρούν τις εντολές του Θεού.
    Δυσκολεύεσαι και αντιπαρέρχεσαι όταν σου λέω οτι 1500χρόνια μετά το Νόμο ο Κύριος δεν κατήργησε το Νόμο αλλά τον τελειοποίησε έτσι και 2000 χρόνια μ.Χ. οι εντολές παραμένουν ασάλευτες, ό,τι σημαίνει και το "Ο Κύριος είναι ο Αυτός, χθες και σήμερον και εις τους αιώνας" το οποίο ομοίως αντιπαρήλθες.

    Ακόμη και στα απλά μπερδεύεσαι: Μετά από ερώτησή σου σε ποια εκκλησία ανήκω είπα πως αν τύχει να παρευρεθώ σε Αρχιερατική Θεία Λειτοργία στην ενορία μου και όχι αν τύχει να παρευρεθώ στην ενορία μου!
    Να προσέχεις τι γράφει ο άλλος, έτσι είναι το σωστό.

    Το πρώτο σχόλιό μου ήταν επί του θέματος, όπως και αποδείχθηκε:
    έκβαλε πρώτον την δοκόν εκ του οφθαλμού σου, και τότε διαβλέψεις εκβαλείν το κάρφος εκ του οφθαλμού του αδελφού σου του οργανωσιακού.

    Όποτε θες λήξτο δεν έχω πρόβλημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. φοβαμαι οτι η συζητηση εκπιπτει σε κενη διαμαχη. αλλα θα ηθελα να σου πω δυο λογακια ακομα.
      η Εκκλησια εγραψε τους Κανονες και το Ευαγγελιο. για αυτο και τους αναιρει οποτε θελει. ενα παραδειγμα: ποσοι διακονοι χειροτονουνται στα 25 και ποσοι στα 30 πρεσβυτεροι; ποιος τηρει τον Κανονα αυτόν; Μηπως επισης κοινωνουμε χωρια Σωμα και Αιμα και δεν χρησιμοποιουμε λαβιδα, ενω κατι τετοιο απαγορευοταν με βαση παλαιοτερο Κανονα; εχω να σου καταθεσω καταλογο ολακερο με τετοια.
      καλα τα λεει ο Αλεξανδρουπολεως. το πνευμα του πιασε και μην το παιζεις υπερορθοδοξος. μακαρι να ειχε και αλλους τετοιους η Εκκλησια μας.
      ο Χριστος ειναι ο ιδιος και ο αυτος εις αιωνας αιωνων. τουτο ομως δεν σημαινει οτι η Εκκλησια ειναι ενα συνεδριο Φαρισαιων που χρησιμοποιει τους Κανονες ως κανονια κατα των αμαρτωλων. σκεψου για παραδειγμα ποσοι πνευματικοι κανονιζουν με επτα χρονια αποχη απο την Ευχαριστια τους πορνευοντες. αρα ειναι παραβατες του σχετικου κανονα του Μ. Βασιλειου;
      αυτα τα 1500 και 2000 χρονια που λες δεν τα κατανοω οπως σου ειπα. δεν ξερω πώς τα χεις στο μυαλο σου και δε με νοιαζει και πολυ. κεινο που θελω να ξερεις ειναι οτι εσυ ως λαϊκος θα κριθεις ως λαικος και οχι ως Επισκοπος. οποτε ασε στο κεφαλι αυτή τη δουλεια και μην αγχωνεσαι. εμεις ειμαστε χερακια και ποδαρακια. ας κανουμε τα δικα μας καθηκοντα...
      τελος, θελω να διαβαζεις σωστα οσα σου γραφουν. αντιθετα με σενα, καταλαβα πολυ καλα οτι πας στην ενορια σου, αλλα καταλαβα εξισου καλα πως καμια καρδιακη και πνευματικη σχεση δεν εχεις με τον Επισκοπο σου. και αυτο φαινεται απο τον τροπο που μιλας.
      διαβαζε θεολογικα βιβλια και Πατερες και οχι θρησκευτικα ζηλωτικα φυλλαδια, που μαλλον βλαπτουν.
      κλεινεις λεγοντας οτι οι οργανωσιακοι ειναι καλυτεροι μου, ενω εγω ειμαι οικουμενιστης. ετσι εκλαμβανω την δοκο και το καρφος των οφθαλμων...
      δεν ξερω αν ειναι πιο ηθικοι και αγιοι απο μενα, αλλα αυτο τι σημασια εχει; απαντησε μας: προτεσταντιζουν ή οχι; και ασε τα αλλα, με τα οποια κανεις τριπλες για να αποφυγεις την απαντηση

      Διαγραφή
  14. Κάνεις λάθη ανεπίτρεπτα για θεολόγο.
    Πρόσεξε:
    Ο Κύριος έδωσε εντολές/Κανόνες (ήδη από την εποχή του Παραδείσου της Τρυφής) και η Εκκλησία τρόπο τινά τους κωδικοποίησε. Δεν γνωρίζεις τι λέει ο Απόστολος;:
    "Γνωρίζω δὲ ὑμῖν, ἀδελφοί, τὸ εὐαγγέλιον τὸ εὐαγγελισθὲν ὑπ' ἐμοῦ ὅτι οὐκ ἔστι κατὰ ἄνθρωπον·
    οὐδὲ γὰρ ἐγὼ παρὰ ἀνθρώπου παρέλαβον αὐτὸ οὔτε ἐδιδάχθην, ἀλλὰ δι' ἀποκαλύψεως ᾿Ιησοῦ Χριστοῦ." Προς Γαλάτας 1,11
    Και μετά μου λες οτι δεν είσαι τολμηρός!! Δε γράφει και ξεγράφει η Εκκλησία ό,τι ο Κύριος αποκαλύπτει. Το δέχεται και το φυλάττει ως κόρη οφθαλμού έως το τέλος αυτού του κόσμου! Όλα τα άλλα που λες είναι τολμηροί νεωτερισμοί κατά το κοινώς λεγόμενο, η δοκός!!

    Μιλάμε για παραβάσεις που επισύρουν καθαίρεση/αφορισμό!
    Τα 1500 και 2000 χρόνια αναφέρονται σ'αυτά που γράφω στην 1η παράγραφο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. αντι να σνομπαρεις συνεχεια τη θεολογικη μου ιδιοτητα, καλο θα ηταν να ταπεινωθεις λιγο και με πνευμα μαθητειας να προβληματιστεις και να πεις: μηπως καπου κανω λαθος, αφου οι θεολογοι τα λενε αλλιως;
    λεω εγω τωρα...
    αλλα βλεπεις γιναμε ολοι ειδημονες περι τα θεολογικα και τα ποιμαντικα και αποφασισαμε να διορθωσουμε και να υποκαταστησουμε θεολογους και επισκοπους...
    προσχωμεν, αδελφε, προσχωμεν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σου λέω επακριβώς που νομίζω πως κάνεις λάθος αλλά εσύ τα προσπερνάς ασχολίαστα!!Μη παραπονιέσαι
    Μπορείς να σχολιάσεις το τελευταίο μου σχόλιο ή ου;;
    Γράφει και ξεγράφει η Εκκλησία ό,τι ο Κύριος αποκαλύπτει; Που τα διδάσκουν αυτά και τ'άκουσες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Η μπάλα πιο καλά να πάει στην εξέδρα.. εντάξει, το καταλάβαμε.
    Που να βρεις επιχειρήματα να στηρίξεις αυτά που λες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. η σιωπη απο ενα σημειο και μετα καθισταται το πιο ισχυρο επιχειρημα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. και κατι ακομη: αφησε κατα μερος τα λαϊκιστικα θρησκευτικα εντυπα και ασχολησου με τα πιο θεολογικα. για να εχουμε μια βαση συζητησης σοβαρη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή