Παρασκευή, 31 Δεκεμβρίου 2010

Ο Θεολογικός Σύνδεσμος σας εύχεται...

Χρόνια Πολλά, Καλά κι' Ευλογημένα!

Tο 2011 να’ ναι Ειρηνικό, Δημιουργικό, γεμάτο Υγεία, Χαρά και κάθε Ευλογία, για σας και τις οικογένειές σας!
Ευτυχισμένο το Νέο Ετος που ζυγώνει!

Η υπουργός Παιδείας στη κοπή βασιλόπιτας της Αρχιεπισκοπής


Παρουσία εκπροσώπων της κυβέρνησης και των τοπικών περιφερειακών και δημαρχιακών αρχών της Αθήνας πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι η παραδοσιακή τελετή κοπής της βασιλόπιτας στην Αρχιεπισκοπή Αθηνών για την υποδοχή του νέου έτους. Ο Αρχιεπίσκοπος κ. Ιερώνυμος αναφέρθηκε στον πνευματικό και όχι κοσμικό χαρακτήρα της γιορτής σημειώνοντας ότι ο «Θεός είναι ο Πατέρας της αγάπης».

Στη κοπή της βασιλόπιτας της Αρχιεπισκοπής Αθηνών παραβρέθηκαν η υπουργός Παιδείας Άννας Διαμαντοπούλου, η οποία, μετά την τελετή, εδήλωσε για τον κ. Ιερώνυμο: «Ο Αρχιεπίσκοπος, με τη σοφία και τη γαλήνη που τον διακρίνουν, είναι καλή τύχη για τη χώρα σε μια τόσο δύσκολη στιγμή. Διδάσκει και ανοίγει δρόμους για την αγάπη, την ομόνοια και την προσφορά στους κατατρεγμένους, δηλαδή όσα έχει ανάγκη ο λαός μας».
- Aξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η υπουργός Παιδείας, σε σημερινή συνέντευξή της στην εφημερίδα Real Νews, εκφράζει τη δυσαρέσκεια της για την "Προς τον Λαό" ανακοίνωση της Ιεραρχίας. "Το κείμενο αυτό με την υπογραφή της Ιεράς Συνόδου με εξέπληξε δυσάρεστα. Ιδιαίτερα σε αυτή την περίοδο χρειαζόμαστε όλοι τον πνευματικό λόγο αγάπης και όχι μία ακόμη κομματικού τύπου καταγγελία. Το μήνυμα το στέλνει ο ίδιος ο λαός, γιατί από τη στιγμή που η Εκκλησία -όπως έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν- εμπλέκεται στην πολιτική ζωή, τότε θα υπόκειται και στην κριτική των διαφωνούντων. Κάτι που διχάζει και δεν ενώνει".

* Βλ. αναλυτικό φωτορεπορτάζ στο Amen.gr: http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4368

Πέμπτη, 30 Δεκεμβρίου 2010

Μετονομασία των τμημάτων Θεολογίας σε τμήματα "Θεολογίας και Επιστήμης των Θρησκειών"


Ενα εξαιρετικό άρθρο του αγαπητού φίλου και εκλεκτού συναδέλφου, Δρος Χριστόφορου Αρβανίτη, για τη γνωσιολογική και εκπαιδευτική ὑποχρεωτικότητα τοῦ μαθήματος τῶν θρησκευτικῶν, συνοδευόμενο από την ενδιαφέρουσα πρόταση για την μετονομασία τῶν σημερινών τμημάτων Θεολογίας των πανεπιστημίων μας σέ τμήματα "Θεολογίας καί Ἐπιστήμης τῶν Θρησκειῶν". Ολόκληρο το άρθρο στο Αmen.gr, http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4371 και στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_2384.html

Κάλπες στο Σύνδεσμο Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης


Στις κάλπες καλούνται να προσέλθουν τα μέλη του Συνδέσμου Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης το Σάββατο 22 Ιανουαρίου 2011 και ώρα 11.00π.μ. στο Δ’ Αμφιθέατρο της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. Βλ. αναλυτικά για τις εκλογές στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο:
http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_30.html

Τετάρτη, 29 Δεκεμβρίου 2010

Αρχιερατικός επίτροπος Λαρίσης ο π. Ιγνάτιος Μουρτζανός


Με απόφαση του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Λαρίσης και Τυρνάβου κ. κ. Ιγνατίου διορίστηκε από τις 20 Δεκεμβρίου 2010 νέος Γενικός Αρχιερατικός Επίτροπος στην Ιερά Μητρόπολη Λαρίσης και Τυρνάβου ο πανοσιολογιώτατος αρχιμανδρίτης π. Ιγνάτιος Μουρτζανός, εφημέριος και προϊστάμενος του ιερού ναού Αγίου Νικολάου Λαρίσης.

Ο π. Ιγνάτιος είναι πτυχιούχος του Τμήματος Κοινωνικής και Ποιμαντικής Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) και διπλωματούχος μεταπτυχιακού τίτλου Master στο κλάδο της Εκκλησιαστικής Ιστορίας. Προέρχεται από πολύτεκνη οικογένεια, έχει αδελφό κληρικό, τον αιδεσιμολογιώτατο
πρωτοπρεσβύτερο π. Θεμιστοκλή Μουρτζανό, θεολόγο - φιλόλογο, που διακονεί στην Ιερά Μητρόπολη Κερκύρας και Διαποντίων Νήσων.

* Tον αγαπητό μας π. Ιγνάτιο συγχαίρουμε θερμά για τον διορισμό του στη κρίσιμη και νευραλγική αυτή διοικητική θέση της καθ' ημάς Ιεράς Μητροπόλεως και του ευχόμαστε εκ μέσης καρδίας ο Θεός να τον δυναμώνει να επιτελεί επαξίως τα καθήκοντά του.

Μια (εκπαιδευτική) πρόταση, (θεολογική) πρόκληση: "Καιρός να αναμετρηθούμε με τη μετριότητά μας..."


Από την όμορφη, λεβεντογέννα Κρήτη, μια παλικαρίσια πρόταση για το θρησκευτικό μάθημα, από ένα λεβεντόπαπα, τον εκλεκτο συνάδελφο, θεολόγο και μουσικό, πρωτ. π. Γεώργιο Τζάβλα. Μας γράφει:

"Αγαπητέ συνάδελφε,

ιδού πεδίον λαμπρον, ιδού πεδίον δόξης στον τραγέλαφο της Ελληνικής παιδείας και πραγματικότητας. Νοιάζεται η Ελληνική οικογένεια για την θρησκευτική γνώση, παιδεία και μόρφωση της; Ας μην κρίνουμε -αξιολογούμε κατά περίπτωσιν, εκεί δηλαδή, όπου υπάρχει ενδιαφέρον. Εάν το μάθημα οριστεί ως επιλεγόμενο, θεωρείστε το καταργηθέν. Εάν το μάθημα επιλέγεται βάσει των προσόντων του διδάσκοντος, περνάμε σε ένα άλλο επίπεδο. Αναγκαίον; Ο διδάσκων κινδυνεύει να πέσει στην παγίδα, να είναι αρεστός για να τον επιλέγουν, τότε όμως δεν θα μπορεί να είναι παιδαγωγός. Αυτή είναι πρόσκληση και πρόκληση, συγχρόνως. Καιρός να αναμετρηθούμε με την μετριότητά μας.

Είμαστε έτοιμοι να αφήσουμε τη βολή μας. Κι αν ναι, το σχολικό πλαίσιο είναι υποστηρικτικό. Ακούω φωνές: δειλία , διαφυγή , ατολμία , κι άλλες : ρεαλισμός. Μη εισενέγκωμεν ημάς εις πειρασμόν.

Υποχρεωτικό μάθημα για όλους τους μαθητές , με τις ανάλογες αλλαγές στα σχολικά εγχειρίδια. Έχουμε τόσο πλούτο θεολογικό, πολιτιστικό, λαογραφικό κ.α που μπορεί να στηρίξει ένα ανάλογο μάθημα, ωφέλιμο γνωσιολογικά, βιωματικά και εμπειρικά για τους μαθητές μας.

Ευλογίες και χαρές να ‘χει ο καινούργιος χρόνος ,

να πλημυρίσουν οι καρδιές να αφανιστεί ο πόνος.

Παπα - Γιώργης Τζάβλας

Κρήτη"

Κυριακή, 26 Δεκεμβρίου 2010

Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο για τα Θρησκευτικά στο νέο Λύκειο


* Οι προτάσεις του τομέα Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τα Θρησκευτικά στο νέο Λύκειο – Να δοθεί τέρμα στις απαλλαγές εισηγείται ο Σύμβουλος του Π.Ι., προτείνοντας την καθιέρωση της «Φιλοσοφικής Ηθικής», ως εναλλακτικού μαθήματος

Την εκτίμηση ότι η πολιτική ηγεσία του υπ. Παιδείας, υιοθετώντας τη σχετική εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, θα διατηρήσει και στο νέο Λύκειο το μάθημα των Θρησκευτικών στο βασικό κορμό των μαθημάτων γενικής παιδείας, εξέφρασε ο Σύμβουλος του τομέα Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, δρ. Σταύρος Γιαγκάζογλου, μιλώντας πρόσφατα στο Ρ/Σ της Ιεράς Μητρόπολης Λάρισας (96,3 FM). Ολόκληρη η συνέντευξη στη Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων, "Amen.gr":http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4314 και στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο Λάρισας: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_26.html

Σάββατο, 25 Δεκεμβρίου 2010

Ευφράνθητε εορτάζοντες! Kαλά κι' Ευλογημένα Χριστούγεννα!


ΚΑΛΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΑ!

«....Αδέλφια μου. Φυλάξτε τα ελληνικά συνήθεια μας, γιορτάστε όπως γιορτάζανε οι πατεράδες σας, και μη ξεγελιώσαστε με τα ξένα κι’ άνοστα πυροτεχνήματα. Οι δικές μας οι γιορτές αδελφώνουν τους ανθρώπους, τους ενώνει η αγάπη του Χριστού. Μην κάνετε επιδείξεις. «Ευφράνθητε εορτάζοντες». Ακούστε τι λένε τα παιδάκια που λένε τα κάλαντα: «Και βάλετε τα ρούχα σας, εύμορφα ενδυθήτε, στην εκκλησίαν τρέξετε, με προθυμίαν μπήτε, ν’ ακούσετε με προσοχήν όλην την υμνωδίαν, και με πολλήν ευλάβειαν την θείαν λειτουργίαν. Και πάλιν σαν γυρίσετε εις το αρχοντικόν σας, ευθύς τραπέζι στρώσετε, βάλτε το φαγητόν σας. Και τον σταυρόν σας κάνετε, γευθήτε, ευφρανθήτε. Δώστε και κανενός φτωχού όστις να υστερήται».

(Φώτη Κόντογλου, «Χριστού Γέννησις, Το Φοβερόν Μυστήριον», (επαν-) έκδοση Αρμός, Αθήνα, 2001)

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!

Πέμπτη, 23 Δεκεμβρίου 2010

Οι ευχές της Αννας Διαμαντοπούλου


Τις ευχές της για το Νέο Ετος 2011 στέλνει στην εκπαιδευτική κοινότητα η Υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Αννα Διαμαντοπουλου:

Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου 2010

"Δημόσια Δωρεάν Παιδεία Υψηλής Ποιότητας για Όλους»


H Aννα Διαμαντουπούλου για τις μεταρρυθμίσεις στα Πανεπιστήμια, για το Νέο Σχολείο, για το Νέο Λύκειο, την επιμόρφωση και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Βασικά σημεία της ομιλίας της Υπουργού Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κατά τη διάρκεια της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό:

Η θέση των Θρησκευτικών στο νέο Λύκειο


Eνα εξαιρετικό άρθρο για το θρησκευτικό μάθημα, από έναν θεολόγο - ιστορικό επιστήμονα που γνωρίζει το θέμα όσο λίγοι.
* Διαβάστε το στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/h.html

Τρίτη, 21 Δεκεμβρίου 2010

Η διαθεματική προσέγγιση του θρησκευτικού μαθήματος


Ενδιαφέρουσα εκδήλωση για τη διαθεματική προσέγγιση του μαθήματος των Θρησκευτικών στη Α/θμια και Β/θμια εκπαίδευση, στο Πύργο της Ηλείας, από το δραστήριο παράρτημα της ΠΕΘ (με τον ακούραστο πρόεδρό του, Γιώργο Κομιώτη) , σε συνεργασία με τη Σχολική Σύμβουλο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Ηλείας κ. Ψαρράκου Αγγελική και με την ηθική και υλική στήριξη της Ιεράς Μητροπόλεως Ηλείας. Αναλυτικό φωτορεπορτάζ στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_21.html


"Θεολογική Παρουσία": Kυκλοφόρησε το νέο, γιορταστικό τεύχος


Με εξαιρετικό αφιέρωμα τη μεγάλη γιορτή των Χριστουγέννων κυκλοφόρησε το νέο (8ο) τεύχος του καλού περιοδικού "Θεολογική Παρουσία", που εκδίδει η Ενωση Θεολόγων Ν. Λέσβου. Στο τεύχος φιλοξενούνται επίκαιρα άρθρα του του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου κ. Ιεροθέου, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὄρους καὶ Ἀρδαμερίου κ. Νικοδήμου, του καθηγημένου της Ιεράς Μονής Οσίου Γρηγορίου Αγ. Ορους π. Γεωργίου Καψάνη, της συναδέλφου κ. Αναστασίας Σκούρτσου
(από τὴν εισήγησή της «Τὸ Σχετίζεσθαι τοῦ θεολόγου» στὴν Ἐπιμορφωτικὴ Ημερίδα Θεολόγων Λέσβου ποὺ διοργανώθηκε ἀπὸ τὸ Σχολικὸ Σύμβουλο Θεολόγων τῆς Περιφέρειας
Βορείου Αἰγαίου Ανδρέα Ἀργυρόπουλο), κ.α. εκλεκτές συνεργασίες.
Αξίζουν θερμά συγχαρητήρια στον εκλεκτό συνάδελφο κα αγαπητό φίλο Παναγιώτη Τσαγκάρη και τους συνεργάτες του στην δραστήρια Ενωση Θεολόγων ν. Λέσβου. Ευχόμαστε ο Θεός να τους δυναμώνει διαρκώς ώστε να απολαμβάνουμε τους γλυκείς καρπούς του έργου τους.
* Ολόκληρο περιοδικό διαβάζεται και ψηφιακά φθάνει να πατήσετε εδώ: t. 8.pdf

Κυριακή, 19 Δεκεμβρίου 2010

Σε αγώνα διαρκείας οι θεολόγοι


ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ ΩΣ
ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

* «Η πολιτεία οφείλει όχι απλώς να διατηρήσει, αλλά και να αναβαθμίσει το θρησκευτικό μάθημα», τονίζει ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Μιχ. Τρίτος

«Το μάθημα των Θρησκευτικών όχι μόνο δεν θα πρέπει να υποβαθμισθεί, εντασσόμενο στα λεγόμενα προαιρετικά, αλλά να ενισχυθεί και να παραμείνει στο κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων σ’ όλες τις τάξεις του Λυκείου…», τόνισε ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής κ. Μιχαήλ Τρίτος μιλώντας σήμερα, Κυριακή, 19/12/2010, στη Λάρισα, σε εκδήλωση που διοργάνωσε η τοπική Ενωση Θεολόγων (παράρτημα της ΠΕΘ) στην αίθουσα της Χριστιανικής Εστίας «Ο Απ. Παύλος». Βλ. αναλυτικό ρεπορτάζ στη Πύλη Εκκλησιαστικών Ειδήσεων "Αmen.gr" (http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4210) και στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο:http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_19.html

Παρασκευή, 17 Δεκεμβρίου 2010

"Πολιτισμικός ταξιδιώτης", ένα νέο βιβλίο του Δημ. Νταφούλη

«Πολιτισμικός ταξιδιώτης» τιτλοφορείται το καινούργιο λογοτεχνικό βιβλίο του Λαρισαίου επιτίμου σχολικού συμβούλου Α/θμιας και θεολόγου, Δημ. Νταφούλη, ένα βιβλίο μέσ’ απ’ το οποίο ζωντανεύει, με τρόπο προσιτό και εύληπτο η ελληνορθόδοξη παράδοση κι ο πολιτισμός μας, όχι η εντός Ελλάδος ελληνορθόδοξη παράδοση κι’ ο πολιτισμός, αλλά η εκτός Ελλάδος θρησκευτική μας παράδοση κι΄ ο εθνικός μας πολιτισμός, όπως πρεσβεύονται από τον απόδημο - τον όπου γης - Ελληνισμό, μέρος του οποίου και ο ίδιος υπήρξε στη διάρκεια της εκπαιδευτικής του σταδιοδρομίας.

Για το βιβλίο, το οποίο εκυκλοφόρησε προσφάτως (και πωλείται στα βιβλιοπωλεία "Σκάλα" και "Παπασωτηρίου" της πόλης μας) μπορείτε να διαβάσετε εδώ (στο ιστολόγιο "Θεολογία και Κοινωνία"): http://theology-xaris.blogspot.com/2010/12/blog-post_17.html)

Eπιμορφωτικό σεμινάριο αύριο (Σάββατο) στη ΠΕΘ


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΕΝΩΣΙΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ
Χαλκοκονδύλη 37. 10432 ΑΘΗΝΑ
Τηλ. 2105224180-FAX. 2105224420
Iστοχώρος: http://www.petheol.gr/
e-mail: panenthe@otenet.gr & : enosis@petheol.gr

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Η Πανελλήνιος Ένωσις Θεολόγων, ευρίσκεται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει στους συναδέλφους και νέους θεολόγους ότι, με την ευλογία του Θεού, άρχισε ήδη από τις 23-10-2010 η λειτουργία και εφέτος (2010-2011) του Επιμορφωτικού Σεμιναρίου Παιδαγωγικής και διδακτικής Κατάρτισης, στα Γραφεία της ΠΕΘ ( Χαλκοκονδύλη 37, όροφος 3ος).

Εισηγήτρια στη πέμπτη συνάντηση της 18-12-2010, ημέρα Σάββατο και ώρα 11.30-14.00 , θα είναι η κ. Ευαγγελία Τσαγκαρλή-Διαμάντη, Δρ Θεολογίας- Mr Φιλολογίας-Ειδίκευση: Θεωρία και πράξη της διδασκαλίας και της αξιολόγησης, με το παρακάτω θέμα: «Διδασκαλία θεολογικού μαθήματος και σχολική Χριστουγεννιάτικη γιορτή».

Από τή Γραμματεία της ΠΕΘ

Ομιλία στη Λάρισα για το μάθημα των Θρησκευτικών από τον κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ

Για τη παιδαγωγική αξία του μαθήματος των Θρησκευτικών και την ανάγκη να παραμείνει το μάθημα υποχρεωτικό στο νέο Λύκειο, θα μιλήσει ο κοσμήτορας της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ, καθηγητής κ. Μιχαήλ Τρίτος (φωτ.), σε εκδήλωση που διοργανώνει το παράρτημα Λάρισας της Πανελλήνιας Ενωσης Θεολόγων (ΠΕΘ).

* Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί αύριο, Κυριακή,19 Δεκεμβρίου 2010 και ώρα 11. 30 π.μ. στην αίθουσα της Χριστιανικής Εστίας «Απ. Παύλος» (οδ. Ανθίμου Γαζή 35, απέναντι από το 1ο Γυμνάσιο). Προηγουμένως ο κ. Τρίτος, κατόπιν προσκλήσεως της Ιεράς Μητροπόλεως Λαρίσης και Τυρνάβου θα εκκλησιασθεί και θα κηρύξει τον θείο λόγο τον ιερό ναό του Αγ. Νικολάου της πόλης μας.

Oι παραλείψεις του κ. Μπάκου

Προς τον Διευθυντή της εφημερίδος "Ορθόδοξος Τύπος" και τους διαχειριστές των ιστολογίων "Θρησκευτικά", "Ακτίνες" και "Ζωηφόρος" (που αναπαρήγαγαν - αναδημοσίευσαν επιστολή δημοσιευθείσα στον"Ο.Τ.") εστάλη σήμερα (17/12/2010) η παρακάτω επιστολή:

Προς τον Διευθυντή

της εφημερίδος «Ορθόδοξος Τύπος»

κ. Γεώργιο Ζερβό.

* ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ στα ιστολόγια:

α) ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ (thriskeftika@gmail.com )

β) ΑΚΤΙΝΕΣ (aktinesblogspot@gmail.com )

γ) ΖΩΗΦΟΡΟΣ (zoiforos@yahoo.gr )

Αξιότιμε κύριε Διευθυντά,

Στο υπ’ αριθμ. 1858 / 17-12-2010 φύλλο της εφημερίδος σας και στη «Στήλη της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων» δημοσιεύθηκε άρθρο του κ. Ηλία Μπάκου. Σ’ αυτό το - υπό τον τίτλο «Σύγχυσις και αφωνία» - άρθρο του ο συνεργάτης σας κ. Μπάκος εκφράζοντας - απολύτως δικαιωματικά, ασφαλώς - τις απόψεις του για τη διδασκαλία και το περιεχόμενο του μαθήματος των Θρησκευτικών, παραθέτει επιστολή της συμπολίτιδος, Λαρισαίας, κυρίας Αννας Ζακατού, η οποία είχε την ευγενή (ευγενέστατη!) καλοσύνη να σχολιάσει δικό μου άρθρο στην εφημερίδα «Ελευθερία». Και ενώ ο κ. Μπάκος εξυμνεί (επίσης, απολύτως, δικαιωματικά) το περιεχόμενο της δημοσιευομένης επιστολής, παραλείπει, (τυχαίο;) ν’ αναφερθεί τόσο στο υπό τον τίτλο «Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές» στο άρθρο μου («Ελευθερία», 11/11/2010, σελ. 8), το οποίο σχολιάζει η κ. Ζακατού με την επιστολή της στην εφημερίδα (18/11/2010, σελ. 8), όσο και με την απάντηση που εγώ έδωσα στην επιστολή της και η οποία δημοσιεύθηκε στην «Ελευθερία» («Διάλογος για τα Θρησκευτικά», 20/11/2010, σελ. 8).

Κύριε Διευθυντά, δεν ξέρω, ειλικρινώς, ποιούς σκοπούς υπηρετεί αυτή η μονομέρεια στο προδήλως ελλειματικό - εξ επόψεως παραθέσεως των κρινομένων απόψεων - άρθρο του κ. Μπάκου, καθώς δεν γνωρίζω τον άνδρα και τις αρχές του. Γνωρίζω, όμως, ότι ο «Ορθόδοξος Τύπος» σεβόμενος τις αρχές της δημοσιογραφικής δεοντολογίας, προσέτι δε και της χριστιανικής ηθικής, που θέλει και επιδιώκει τον εν αληθεία διάλογο, δημοσιεύει επιστολές που επιχειρούν φωτίσουν την αλήθεια προκειμένου ο αναγνώστης να σχηματίσει έντιμη γνώμη και άποψη. Και γι’ αυτό τον λόγο, επειδή γίνεται αναφορά σε άρθρο μου και επειδή θα ήθελα να αποφευχθούν οι όποιες παρερμηνείες, σας παραθέτω τα δύο κρίσιμα κείμενα τα οποία παραλείπει (ούτε μια κουβέντα!...) στην επιστολή του ο κ. Μπάκος (το άρθρο μου και την απάντησή μου στην αναδημοσιευόμενη στον «Ο.Τ.» επιστολή της αξιότιμης κ. Αννας Ζακατού) και ας αφήσουμε τους αναγνώστες να βγάλουν μόνοι τα συμπεράσματά τους:

α) Το άρθρο («Ελευθερία», 11/11/2010, σελ. 8):

ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ

Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές!

* Να εξελιχθεί σ’ ένα μάθημα γενικής παιδείας με γνωσιολογικό χαρακτήρα που θ’ απευθύνεται σ’ όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως θρησκευτικής προέλευσης

Του Χάρη Ανδρεόπουλου

Τι είδους μάθημα θέλουμε νά’ ναι τα Θρησκευτικά, ομολογιακό ή γνωσιολογικό; Υποχρεωτικό μόνο για τους ορθοδόξους μαθητές και προαιρετικό για όλους τους άλλους (ετεροδόξους και αλλοθρήσκους) ή μήπως υποχρεωτικό για όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως θρησκευτικής προέλευσης, όπως είναι (υποχρεωτικό, ανεξαρτήτως εθνικής προέλευσης) το μάθημα της Ιστορίας;

To ερώτημα καθίσταται επίκαιρο εξαιτίας της συζήτησης που (ξανα-) ξεκίνησε μ’ αφορμή τις «διαρροές» για τη δομή του νέου Λυκείου που είδαν προσφάτως το φως της δημοσιότητας και θέλουν τα Θρησκευτικά, στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νέου Λυκείου, υποβαθμιζόμενα στην κατηγορία των προαιρετικών μαθημάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις δηλώσεις της υπουργού Παιδείας Αννας Διαμαντοπούλου ότι οι «διαρροές» αυτές δεν αποτελούν πρόταση του υπουργείου, παρά προσωπικές απόψεις τινών στελεχών που σε τίποτα, φυσικά, δεν δεσμεύουν το υπουργείο και ότι η (πραγματική) πρόταση για τα Θρησκευτικά (όπως και για τα άλλα μαθήματα) θα δημοσιοποιηθεί στο πλαίσιο της διαδικασίας της διαβούλευσης, και συμμετέχοντας στο εξελισσόμενο δημόσιο διάλογο καταθέτουμε τις παρακάτω σκέψεις μας για τον χαρακτήρα του μαθήματος, ο σαφής προσδιορισμός του οποίου θα παίξει, κατά τη γνώμη μας, καθοριστικό ρόλο για την ειδική βαρύτητα που θα έχει το μάθημα (υποχρεωτικό ή προαιρετικό) στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου.

Κατά τη γνώμη μας το μάθημα τα τελευταία χρόνια απέκτησε σαφή παιδαγωγικό προσανατολισμό και άρχισε να απομακρύνεται με σταθερά βήματα από τον παραδοσιακό κατηχητισμό και μέσα από αλλαγές που συντελέσθηκαν στα αναλυτικά προγράμματα και με την παράλληλη αναβάθμιση της ποιότητας των σχολικών βιβλίων το μάθημα άρχισε προοδευτικά να παίρνει έναν χαρακτήρα κατά βάσιν γνωσιολογικό, σαν αυτόν που χαρακτηρίζει και τα υπόλοιπα σχολικά μαθήματα, έχοντας, αναμφιβόλως, ενσωματωμένο και το βιωματικό στοιχείο.

Διευκρινίζω ότι όχι μόνο δεν διάκειμαι αρνητικά στη κατήχηση, αλλά τη θεωρώ πολύ σοβαρή υπόθεση και ότι όταν μου δίδεται η ευκαιρία συμμετέχω και υποστηρίζω κάθε κατηχητικό έργο και δράση της Ιεράς μας Μητροπόλεως μαζί με άλλους εκλεκτούς συναδέλφους. Θεωρώ, όμως, ότι άλλο κατήχηση, κι άλλο εκπαίδευση. Αλλοι είναι οι σκοποί της κατήχησης (η οποία γίνεται εντός της Εκκλησίας και απευθύνεται αποκλειστικά σε ορθοδόξους), και άλλοι οι σκοποί της εκπαίδευσης (η οποία παρέχεται μέσα στο σχολείο και απευθύνεται, ειδικά στις μέρες μας, σε μαθητές διαφορετικών θρησκειών). Το ένα (κατήχηση) δεν αποκλείει το άλλο (εκπαίδευση), ωστόσο, οι ρόλοι και οι σκοποί τους (πρέπει να) είναι διακριτοί.

Το θρησκευτικό μάθημα είναι μάθημα θεολογικό - εκπαιδευτικό, το διδάσκουν εκπαιδευτικοί που σπούδασαν τη θεολογική επιστήμη στα Θεολογικά Τμήματα των Πανεπιστήμιων μας και διδάσκουν μαθήματα όπως Βιβλική Θεολογία και Ιστορία, Χριστιανική θεολογία και Παράδοση, Πατερική Γραμματεία, Εκκλησιαστική Ιστορία, Ρωμαιοκαθολική και Προτεσταντική θεολογία, Ιστορία και Θεολογία του Ιουδαϊσμού και Ισλαμισμού, και άλλων θρησκειών, έχοντας, φυσικά, ως επίκεντρο τη θρησκευτική παράδοση της χώρας μας, η οποία υποστασιάζεται στην Ορθόδοξη χριστιανική διδασκαλία. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα πρέπει να ξεκαθαρισθεί ότι στο σχολείο, στη τάξη δεν κάνουμε κατήχηση ή «σωτηριολογία», αλλά θεολογία, με βάση τις γνώσεις μας απ’ το πανεπιστήμιο και τις οδηγίες απ’ το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Και, φυσικά, όταν αξιολογούμε τους μαθητές δεν βαθμολογούμε τη πίστη τους, αλλά τον επίδοσή τους στους γνωστικούς στόχους του μαθήματος. Οι συνάδελφοι θεολόγοι που διαγωνίζονται εδώ και χρόνια στη διαδικασία του ΑΣΕΠ δεν εξετάζονται για την πίστη τους, αλλά αξιολογούνται για την επιστημονική τους επάρκεια (όπως οι φιλόλογοι, οι μαθηματικοί, οι χημικοί, κ.ο.κ.), για τις γνώσεις τους, τις οποίες αργότερα, όταν διορισθούν, καλούνται να προσφέρουν κατά τη διδασκαλία του μαθήματος στην τάξη.

Συνεπώς, το περιεχόμενο του μαθήματος πρέπει να είναι διαμορφωμένο έτσι ώστε να εξυπηρετεί όλα τα παραπάνω στοιχεία και να αποτελεί αντικείμενο διδασκαλίας με τέτοιο τρόπο που να «κρατάει» στη τάξη όλους τους μαθητές, ανεξαρτήτως θρησκεύματος. Οπως μένουν στο μάθημα της Ιστορίας όλοι οι μαθητές ανεξαρτήτως εθνικής καταγωγής, έτσι να μένουν και στα Θρησκευτικά. Να είναι τα Θρησκευτικά ένα μάθημα (θρησκευτικού) «εγγραμματισμού», όπως πολύ εύστοχα παρετήρησαν και ανέλυσαν σε άρθρο τους στην «Καθημερινή» (28/09/2008, σελ. 7) οι συναδέλφισσες Ολγα Γριζοπούλου και Πηγή Καζλάρη, σαν όλα τ’ άλλα μαθήματα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, με χαρακτήρα κατά βάσιν γνωσιολογικό.

Να είναι ένα μάθημα, επίσης, που να μπορεί να αρθρώσει λόγο και να δώσει απαντήσεις πάνω στα μεγάλα υπαρξιακά και κοινωνικά προβλήματα. Ένα τέτοιο μάθημα πιστεύουμε πως θα το αγαπάνε οι μαθητές και οι γονείς και θα θέλουν να το διδάσκονται τα παιδιά τους. Μπορούμε να διαμορφώσουμε τις προϋποθέσεις για ένα τέτοιο μάθημα; Ενα μάθημα, δηλαδή, ευρύτατης αποδοχής και νομιμοποίησης; Νομίζω ναι. Από μας εξαρτάται – ας το προσπαθήσουμε.

* Ενόψει των εξελίξεων που έχουν δρομολογηθεί για το νέο Λύκειο και ευρύτερα για τη Β’/βάθμια Εκπαίδευση θεωρώ ότι θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε με υπεύθυνο επιστημονικό λόγο, παιδαγωγικές προτάσεις και εκπαιδευτικά επιχειρήματα τις προσπάθειες για τις όποιες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις και να προσπαθήσουμε να τις συνδιαμορφώσουμε με θετικές παρεμβάσεις, χωρίς να κλεινόμαστε αμυντικά στον εαυτό μας, για να μη διαπιστώσουμε κάπως αργά ότι, όπως λέει ο Αλεξανδρινός ποιητής, «Χωρίς περίσκεψιν, χωρίς λύπην, χωρίς αιδώ μεγάλα κ’ υψηλά τριγύρω μας έκτισαν τείχη» και πως «ανεπαισθήτως μας έκλεισαν από τον κόσμο έξω». Ας το παλέψουμε να το αποτρέψουμε.

Β) Η απάντησή μου στην επιστολή της κ. Ζακατού («Ε», 20/11/2010)

Διάλογος για τα Θρησκευτικά

Αγαπητή «Ελευθερία»,

η αξιότιμη κ. Αννα Ζακατού είχε την ευγενή καλοσύνη, με επιστολή της που δημοσιεύθηκε προχθές (18/11/2010) στην εφημερίδα να σχολιάσει κριτικά το υπό τον τίτλο «Θρησκευτικά για όλους τους μαθητές» πρόσφατο (11/11/2010, σελ. 8) άρθρο μου στην «Ε».

Κατ’ αρχήν, θα ήθελα να την ευχαριστήσω θερμά που διέθεσε χρόνο για να ασχοληθεί με το άρθρο μου και τις απόψεις μου για το θρησκευτικό μάθημα και να διατυπώσει τις καθ’ όλα σεβαστές παρατηρήσεις της. Είναι, πράγματι, παρήγορο το γεγονός ότι ενδιαφέρον για το μάθημα δεν εκδηλώνεται μόνο από θεολόγους εκπαιδευτικούς (το ενδιαφέρον των οποίων θα μπορούσε κάποιος κάλλιστα να το συνδέσει και με το εύλογο κλαδικό τους συμφέρον), αλλά, όπως είχα την ευκαιρία να διαπιστώσω μ’ αφορμή το εν λόγω άρθρο μου στην «Ε», και σε μεγάλο βαθμό από τους γονείς των μαθητών μας.

Ειλικρινά, χαίρομαι που ανάμεσα στα δεκάδες μηνύματα (e-mails) που έλαβα (ακόμη και από τη μακρινή Αυστραλία – διαβάζεται και εκεί η «Ε»!), στις δεκάδες θετικές αναφορές και τις δεκάδες επισημάνεις και παρατηρήσεις που εισέπραξα, συγκαταλέγεται και η επιστολή της κ. Ζακατού, μέσα από την οποία φαίνεται η μεγάλη αγάπη της για το μάθημα των Θρησκευτικών, αλλά και η γενικότερη έγνοια και ο προβληματισμός της για τα θέματα της Παιδείας στο τόπο μας.

Με την κ. Ζακατού, όπως και με άλλους συναδέλφους και φίλους ξεκινούμε από διαφορετική αφετηρία (τι μάθημα θέλουμε) και καταλήγουμε σε διαφορετική προσέγγιση για το χαρακτήρα του μαθήματος (ομολογιακό - κατηχητικό ή εκπαιδευτικό - γνωσιολογικό). Ωστόσο, είμαι βέβαιος μέσα απ’ τον ευρύτερο διάλογο που ξεκίνησε μ’ αφορμή το «Νέο Λύκειο» και με τη συνδρομή και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ως θεσμοθετημένου επιστημονικού συμβούλου του υπ. Παιδείας μπορούν να προκύψουν συγκλίσεις που θα αναδεικνύουν τη παιδαγωγική και γνωσιακή αξία του θρησκευτικού μαθήματος, συνεπώς και την ανάγκη να διατηρηθεί στο κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων, ως ένα μάθημα ευρύτατης αποδοχής και νομιμοποίησης που θα το αγαπάνε οι μαθητές και οι γονείς θα θέλουν να το διδάσκονται τα παιδιά τους. Προς αυτή τη κατεύθυνση η συμμετοχή (και) των γονιών στην επικείμενη δημόσια θεματική διαβούλευση πολλά μπορεί να προσφέρει».

* Νομίζω κ. Διευθυντά ότι οι αναγνώστες σας μπορούν να βγάλουν μόνοι τους - ελεύθερα και έχοντας πλήρη εικόνα των δεδομένων - τα όποια συμπεράσματά τους. Σας εύχομαι Καλά Χριστούγεννα και Ευλογημένο το Νέο Ετος που ζυγώνει.

Λάρισα, 17/12/2010

Με εκτίμηση

Xάρης Ανδρεόπουλος

Δημοσιογράφος – θεολόγος ΑΠΘ (xaan@theo.auth.gr ), καθηγητής Β/θμιας εκπαίδευσης (Γυμνάσιο Δομενίκου Ελασσόνας). Συνεργάτης της πύλης εκκλησιαστικών ειδήσεων “Αmen.gr” (http://www.amen.gr/ ) και διαχειριστής του θεολογικού και εκπαιδευτικού ιστοχώρου «Θεολογικός Σύνδεσμος» (http://religiousnet.blogspot.com/ )

Πέμπτη, 16 Δεκεμβρίου 2010

Κλειστά και σήμερα (Παρασκευή) τα σχολεία στο ν. Λάρισας


Με απόφαση της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Λάρισας τα σχολεία του νομού μας (Νηπιαγωγεία - Δημοτικά, Γυμνάσια - Λύκεια, ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ) λόγω του παγετού που δημιούργησε η σημερινή χιονόπτωση, θα παραμείνουν και σήμερα, Παρασκευή (17/12/2010) κλειστά.
Βλ. ολόκληρη την ανακοίνωση της Νομαρχίας στο Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο:

Σαχινίδης για μισθολόγιο


Παρακολούθησα σήμερα το πρωϊ στην εκπομπή "Πρώτη Γραμμή" του "ΣΚΑΙ" τη συνέντευξη που παρεχώρησε στους δημοσιογράφους Λυριτζή - Οικονόμου ο υφυπουργός Οικονομικών (και συμμαθητής μου στο Α' Αρρένων Λαρίσης, '74 - '80 - ωραία χρόνια!!!) Φίλιππος Σαχινίδης.


Μου άρεσε η εμφάνισή του...Λόγος ήρεμος και περιεκτικός, απαντήσεις ξεκάθαρες και επί της ουσίας. Μου άρεσε η τοποθέτησή του για το ενιαίο μισθολόγιο... Βλ. "Εκπαιδευτικό μισθολόγιο": http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_5911.html

Τετάρτη, 15 Δεκεμβρίου 2010

Κλειστά τα σχολεία σήμερα στη Λάρισα


Με απόφαση της Νομαρχίας Λάρισας τα σχολεία Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης σ' όλο το νομό, λόγω της σφοδρής χιονόπτωσης που προκάλεσε αποκλεισμούς στο εθνικό και περιφερειακό δίκτυο, σήμερα, Πέμπτη, 16 Δεκεμβρίου 2010, θα παραμείνουν κλειστά

Υπό έκδοση η νέα "Μεγάλη Ορθόδοξη Χριστιανική Εγκυκλοπαίδεια"


Σε εξέλιξη βρίσκεται η εκδοτική πρωτοβουλία του οίκου «Στρατηγικές Εκδόσεις, Ιωαν. Φλώρος» για την έκδοση μιας πολύτομης εγκυκλοπαίδειας που αφορά την Ορθοδοξία.

Η εκδοτική πρωτοβουλία που έλαβε το όνομα «Μεγάλη Ορθόδοξη Χριστιανική Εγκυκλοπαίδεια» συνάντησε την ένθερμη στήριξη ικανής ομάδας επιστημόνων εγνωσμένου κύρους από τους οποίους συγκροτήθηκε η εποπτική και συντακτική επιτροπή. Διευθυντής σύνταξης του εγχειρήματος ανέλαβε ο καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ. στον Τομέα της Βιβλικής Γραμματείας, Πέτρος Βασιλειάδης, με μέλη της εποπτικής επιτροπής τον ομότιμο καθηγητή του Α.Π.Θ. Γρηγόριο Ζαχαρόπουλο, τους Καθηγητές του Ε.Κ.Π.Α. Σεβ. Μητροπολίτη Μεσσηνίας Χρυσόστομο Σαββάτο και Γεώργιο Φίλια και αρχισυντάκτη τον καθηγητή της Ανωτάτης Εκκλησιαστικής Ακαδημίας Αθηνών Δημ. Πασσάκο. Στη συγγραφική ομάδα μετέχει το σύνολο των μελών Δ.Ε.Π. των δύο θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης, μέλη του διδακτικού προσωπικού των Ανωτάτων Εκκλησιαστικών Ακαδημιών, μαζί με ερευνητές άλλων κλάδων των ανθρωπιστικών επιστημών καθώς και Επισκόπους της Εκκλησίας της Ελλάδος και των ελληνόφωνων εκκλησιαστικών διοικήσεων με εγνωσμένη συνεισφορά στα θεολογικά γράμματα. Ως επιστημονικοί συνεργάτες συμμετέχουν, επίσης, στην συντακτική ομάδα και γνωστοί Λαρισαίοι θεολόγοι εκπαιδευτικοί.
* Αναλυτικά για τη νέα εγκυκλοπαίδεια: http://theology-xaris.blogspot.com/2010/12/blog-post_15.html

Δευτέρα, 13 Δεκεμβρίου 2010

"Ωσπερ ξένος και αλήτης, ή Σάρκωση: η μετανάστευση της αγάπης..."


Οι εκδόσεις Ακρίτας και ο Εκδοτικός Οργανισμός Π. Κυριακίδη, διοργανώνουν σήμερα, Τρίτη, 14/12/2010, στις 8 το βράδυ, εκδήλωση στο βιβλιοπωλείο Π. Κυριακίδη (Αγίας Σοφίας 40 - Θεσσαλονίκη), στην παρουσίαση του νέου βιβλίου του καθηγητή του Τμήματος Θεολογίας του ΑΠΘ, Χρυσόστομου Σταμούλη "Ωσπερ ξένος και αλήτης ή Σάρκωση: η μετανάστευση της αγάπης", από τις εκδόσεις "Ακρίτας", μία θεολογική ανάγνωση του ξένου και της μετανάστευσης.

Θα μιλήσουν οι: π. Σπυρίδων Καλαϊτζόγλου (νομικός - θεολόγος), Στέλιος Τσομπανίδης (θεολόγος-επίκουρος καθηγητής Α.Π.Θ.), Φανή Οφλίδη (θεατρολόγος-μέλος Δ.Σ. σώσσας για μετανάστες "δυσσέας") και ο συγγραφέας. Θα ακολουθήσει συζήτηση.
(Διαβάστε εδώ για το βιβλίο: http://theology-xaris.blogspot.com/2010/11/blog-post_23.html)

Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου 2010

"Οι μώβ ανταύγειες της εκπαίδευσης"


To βιβλίο του αγαπητού φίλου και εκλεκτού, θεσσαλονικιού συναδέλφου, Δρος Φυσικής και Θεολογίας, Ευαγγέλου Βαρβαρέσου, "Οι μώβ ανταύγειες της εκπαίδευσης",
παρουσιάζεται τη Κυριακή, 19 Δεκεμβρίου στη Θεσσαλονίκη. Να πάμε!... (Βλ. Εκπαιδευτικό Ιστολόγιο: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_09.html)

Συνεργασία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με τον "ΚΑΙΡΟ"


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Χολαργός 8 – 12 - 2010

Έπειτα από πρόσκληση του Προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου καθηγητή κ. Κλήμη Ναυρίδη, πραγματοποιήθηκε συνάντηση τη Δευτέρα στις 6 Δεκεμβρίου 2010, με μέλη της Διοικούσας Επιτροπής του Πανελληνίου Θεολογικού Συνδέσμου «ΚΑΙΡΟΣ-για την αναβάθμιση της Θρησκευτικής εκπαίδευσης» (Μ. Κωνσταντίνου, Δ. Μόσχος, Γ. Μαυροκωστίδης, Α. Αργυρόπουλος, Π. Καζλάρη, Χ. Παπασωτηρόπουλος και Γ. Παπαδόπουλος), στην έδρα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου στην Αγία Παρασκευή.

Ο σκοπός της συνάντησης, στην οποία παρέστησαν πλην του Προέδρου και οι σύμβουλοι του Π.Ι κ.κ. Σταύρος Γιαγκάζογλου (Θεολόγων) και Γεώργιος Τύπας (Πρωτοβάθμιας), ήταν η ενημέρωση των μελών της ΔΕ για το υπό εξέλιξη έργο της σύνταξης νέων Προγραμμάτων Σπουδών για το «Νέο Σχολείο» (Δημοτικό-Γυμνάσιο) και ταυτόχρονα η ενημέρωση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για τις απόψεις του «ΚΑΙΡΟΥ» επί του θέματος. Κατά την διάρκεια της συζήτησης δόθηκε η ευκαιρία στα μέλη της ΔΕ να αναπτύξουν τις διακηρυγμένες θέσεις του Συνδέσμου τόσο για τη φυσιογνωμία του μαθήματος των Θρησκευτικών αλλά και το πλαίσιο λειτουργίας του, όσο και για το περιεχόμενο των υπό κατάρτιση Προγραμμάτων Σπουδών.

Παράλληλα ενημέρωσαν – και με την κατάθεση σχετικού υπομνήματος – την ηγεσία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για το από μηνών συντελούμενο στους κόλπους του Συνδέσμου συστηματικό έργο (project) για την ανάδειξη τόσο των προβλημάτων στην διδασκαλία του μαθήματος στο σημερινό σχολείο, όσο και των προτεραιοτήτων – προϋποθέσεων για την σύνταξη νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων με στόχο την ουσιαστική αναβάθμιση της Θρησκευτικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο.

Πιο συγκεκριμένα τα μέλη της ΔΕ ανέπτυξαν τις θέσεις του Συνδέσμου σχετικά με την υποχρεωτικότητα του μαθήματος για όλους τους μαθητές και στις δυο σχολικές βαθμίδες εκπαίδευσης, την αποδέσμευσή του από κατηχητικές πρακτικές και την μετατροπή του από ένα στενά ομολογιακό-μονοφωνικό σε ένα πιο ανοικτό-πολυφωνικό μάθημα. Τονίστηκε ότι η θέση αυτή δεν μπορεί αλλά και δεν πρέπει να έχει απλώς συντεχνιακό χαρακτήρα αλλά συνδέεται με τη γενικότερη άποψη του «ΚΑΙΡΟΥ» για ένα σύγχρονο και ανθρωποκεντρικό σχολείο.

Μετά τις εκατέρωθεν αρχικές τοποθετήσεις, η διεξαχθείσα συζήτηση, ανέδειξε τη βούληση και τη διάθεση όλων, να προχωρήσουν στην οικοδόμηση μιας τακτικότερης συνεργασίας, σε ζητήματα αμοιβαίου ενδιαφέροντος, προς όφελος της σχεδιαζόμενης αλλαγής στη φιλοσοφία και το περιεχόμενο της διδακτικής πράξης και για το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως τίθεται από τα υπό διαμόρφωση νέα Προγράμματα Σπουδών για το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Στο σημείο αυτό ο «ΚΑΙΡΟΣ» δια των εκπροσώπων του διατύπωσε τις επιφυλάξεις του για την υπό διαμόρφωση νέα κατάσταση στο επίπεδο των Προγραμμάτων Σπουδών, καθώς επισημάνθηκε τόσο η περιορισμένη χρονική προθεσμία για την περάτωση του έργου όσο και οι εγγενείς δυσκολίες στο χώρο της εκπαίδευσης για την αποτελεσματική εφαρμογή του (έλλειψη επαρκούς επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, χρήση νέων τεχνολογιών).

Η εκφρασθείσα δέσμευση του Προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την ανανέωση της συνάντησης κατά την διάρκεια των εργασιών της αρμόδιας επιτροπής, με σκοπό την τροφοδοσία της τελευταίας με αξιοποιήσιμες, επεξεργασμένες θέσεις και προτάσεις του «ΚΑΙΡΟΥ», εφόσον υλοποιηθεί, θα θέσει τις βάσεις μιας ουσιαστικής και εποικοδομητικής συνεργασίας με το χώρο της «μαχόμενης» εκπαίδευσης και των τριών βαθμίδων.

ΑΠΟ ΤΗ ΔΙΟΙΚΟΥΣΑ ΕΠΙΤΡΟΠΗ

Τρίτη, 7 Δεκεμβρίου 2010

"Το Οικουμενικό Πατριαρχείο πορεύεται με την οικουμενική για την Εκκλησία συνείδηση"


Αρθρο του σεβ. Μητροπολίτη Αρκαλοχωρίου Κρήτης και καθηγητή Εκκλησιαστικής Ιστορίας στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ κ. Ανδρέα Νανάκη, για τις τουρκικές υπηκοότητες που δόθηκαν σε Ιεράρχες του Οικουμενικού Πατριαρχείου, στο Amen.gr: http://www.amen.gr/index.php?mod=news&op=article&aid=4091 και στην "Ιδιωτική Οδό": http://panagiotisandriopoulos.blogspot.com/2010/12/blog-post_10.html

Το νέο τεύχος του περιοδικού "Θεολογία"


Κυκλοφόρησε τὸ νέο τεῦχος τοῦ περιοδικοῦ Θεολογία (τόμος 81, τεῦχος 3ο, Ἰούλιος-Σεπτέμβριος 2010), τὸ ὁποῖο φιλοξενεῖ ἄρθρα ποικίλης ὕλης, τα οποία υπογράφουν διακεκριμένοι επιστήμονες θεολόγοι, όπως οι καθηγητές κ.κ. Γ. Ματζαρίδης, Ιωαν. Καραβιδόπουλος, Χρ. Κρικώνης, Πέτρος Βασιλειάδης, Βασ. Τσίγκος, Σωτ. Δεσπότης, ο Σύμβουλος θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Στ. Γιαγκάζογλου και άλλοι γνωστοί θεολόγοι, κληρικοί και λαϊκοί.

* Αναλυτική παρουσίαση του τεύχους - στο οποίο πέραν των άρθρων περιλαμβάνονται αναφορές σε επιστημονικά συνέδρια και πορίσματα συνοδικών συνδιασκέψεων, βιβλιοπαρουσιάσεις, κ.α. - στο ιστολόγιο "Θεολογία και Κοινωνία": http://theology-xaris.blogspot.com/2010/12/e.html

Aλλαγή στο πρόγραμμα κατατακτηρίων εξετάσεων στο Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ


ΤΜΗΜΑ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΑΠΘ

ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ
ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Ανακοινώνεται ότι οι κατατακτήριες εξετάσεις μετατίθενται για την επόμενη εβδομάδα και θα πραγματοποιηθούν ως εξής:

* Δευτέρα 13-12-1010, Eισαγωγή στη Καινή Διαθήκη

* Τετάρτη 15-12-2010, Εισαγωγή στην Επιστήμη της Θεολογίας

* Παρασκευή 17-12-2010, Εισαγωγή στη Παλαιά Διαθήκη

Ώρες 14:00-16:00, Αμφιθέατρα : Α’ + Β’

Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου 2010

Διαβούλευση για την ανώτατη εκπαίδευση


Η υπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων Aννα Διαμαντοπούλου μας καλεί να συμμετάσχουμε στον διάλογο για τις αλλαγές στην ανώτατη (πανεπιστημακή - AEI και τεχνολογική - TEI) εκπαίδευση: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post_05.html

Oμιλία για τα Θρησκευτικά

Ομιλία του Κοσμήτορα της Θεολογικής Σχολής του ΑΠΘ κ. Μιχ. Τρίτου στη Λάρισα, σε εκδήλωση τοπικής Ενωσης Θεολόγων: http://eleftherianet.blogspot.com/2010/12/blog-post.html

Παρασκευή, 3 Δεκεμβρίου 2010

Aναγορεύεται διδάκτορας ο Νικ. Παύλου


Στο εκλεκτό συνάδελφο θεολόγο – ιστορικό, Διευθυντή του 14ου Γυμνασίου Λάρισας και αγαπητό φίλο, συνοδοιπόρο στα δύσβατα μονοπάτια της επιστημονικής - θεολογικής και ιστορικής - έρευνας Νίκο Παύλου (φωτ.), θερμά συγχαρητήρια για την απόκτηση του διδακτορικού του διπλώματος (Ph.D.), από το Τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ. H παρουσίαση της διατριβής έγινε σήμερα ενώπιον της 7μελούς Επιτροπής και βαθμολογήθηκε με άριστα. Θέμα της διατριβής είναι «Το θεϊκό σύμβούλιο στη παλαιοδιαθηκική Γραμματεία», με επιβλέποντα τον καθηγητή κ. Μιλτιάδη Κωνσταντίνου.

Για όλους εμάς τους πολλούς φίλους του, που ξέρουμε καλά την προσφορά του στα θεολογικά γράμματα και πράγματα, η αναγόρευση του Νίκου σε διδάκτορα (Dr.) αποτελεί την επισφράγιση και δικαίωση μιας δυναμικής επιστημονικής διαδρομής, η οποία – είμαστε βέβαιοι - όχι μόνο δεν σταματά τώρα που ο Νίκος έφθασε στο τέρμα της τυπικής επιστημονικής εξέλιξης, αλλά συνεχίζεται με το ίδιο πάθος, το ίδιο μεράκι, την ίδια αγάπη για τη θεολογική επιστήμη και την εκπαίδευση.

* Στις δύσκολες μέρες που διερχόμαστε η Θεολογία και η Εκπαίδευση έχουν ανάγκη από επιστήμονες με ήθος και μεράκι, από επιστήμονες που διακρίνονται για τη σεμνότητα και τη ταπεινότητά τους, από επιστήμονες και δασκάλους που τιμούν τον όρκο που έδωσαν διακονώντας με αγάπη την υπόθεση της Παιδείας και του Πολιτισμού, σαν το φίλο μας, τον δρα Νίκο Παύλου! Που τον σέβονται και τον αγαπούν οι συνάδελφοί του καθηγητές, τον λατρεύουν οι μαθητές και τον ευγνωμονούν οι γονείς καθώς έμαθε στα παιδιά τους ν’ αγαπάνε όχι μόνο τα Θρησκευτικά και την Ιστορία που διδάσκει, αλλά ολόκληρο το Σχολείο!

Και εις ανώτερα φίλε!

Συνάντηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου με ΠΕΘ και "ΚΑΙΡΟ"









Aπό την ιστοσελίδα "Η Θεολογία Μεσοπέλαγα" (http://e-theologia.blogspot.com/2010/12/blog-post_03.html) του εκλεκτού μας συναδέλφου θεολόγου (και Σχολικού Συμβούλου Βορείου Αιγαίου) και αγαπητού φίλου Ανδρέα Αργυρόπουλου πληροφορούμαστε ότι στο πλαίσιο της εκπόνησης των Προγραμμάτων Σπουδών για το Νέο Σχολείο, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο καλεί την Πανελλήνια Ένωση Θεολόγων (ΠΕΘ) & τον Πανελλήνιο Θεολογικό Σύνδεσμο "ΚΑΙΡΟΣ για την αναβάθμιση της θρησκευτικής εκπαίδευσης", σε συνάντηση εργασίας τη Δευτέρα, 6 Δεκεμβρίου 2010 στις 10.00’ στο γραφείο του προέδρου του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Ναυρίδη (Αιγαίου Πελάγους 1-3 & Μεσογείων 400, Αγ. Παρασκευή).

* * * * * * *
Ενδιαφέρουσα εξέλιξη. Είναι η ώρα οι δύο φορείς των θεολόγων να παραμερίσουν τις όποιες διαφωνίες τους και να συνενώσουν τις δυνάμεις τους στο κοινό στόχο, που δεν μπορεί να είναι άλλος, όχι απλώς για τη διατήρηση του μαθήματος στο κορμό των υποχρεωτικών μαθημάτων (η επάνοδος δηλαδή στην προ - Στυλιανίδη εποχή, στη διάρκεια της οποίας αμφισβητήθηκε ο υποχρεωτικός χαρακτήρας του ΜτΘ...), αλλά για την αναβάθμισή του στο Νέο Σχολείο, στο Σχολείο της Γνώσης, της Δημιουργίας, του Πολιτισμού, του σχολείου με "ανθρωποκεντρικά χαρακτηριστικά" που ευαγγελίζεται η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου. Και ανθρωπιστικό σχολείο χωρίς Θρησκευτικά δεν γίνεται.

Αισιοδοξούμε ότι τα πράγματα θα πάνε καλά. Πληροφορούμαστε μάλιστα ότι σε ad hoc Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων για το ΜτΘ που συνέστησε η κ. Διαμαντοπούλου η εισήγηση είναι - μιλάμε πάντα για το νέο Λύκειο - να παραμείνει το ΜτΘ στα υποχρεωτικά μαθήματα, εισήγηση η οποία ταυτίζεται και με την γνωστή και απολύτως τεκμηριωμένη σχετική άποψη - πρόταση του τομέα Θεολόγων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.